Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-03-15 23:17

hej jag har tänkt börja programera lite i OS X. Jag har tidigare använt Visual Basic och php. Jag undrar vilket språk eller program som är bäst att programmera i? har hört talas om xCode, cocoa och allt va dem heter. vilket är niceast?

Jag

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-03-16 12:03

Det beror väl helt på vad du vill göra, vill du knacka websidor i php så är det ju bara att fortsätta med det. basic fungerar väl också, via RealBasic eller Gambas eller allt vad de där klonerna heter?

ObjC är ur-mac så det heter duga men du kan skriva dina desktop applicationer i WxPython, Java eller något annat om du vill. WxPython är kanske enklast, men pröva dig fram vetja

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-18 13:56

xCode är inget språk utan en utvecklingsmiljö som du bör ta en titt på. Det är gratis och bra. Många program för Mac OS X är skrivna i Objective C och använder ramverket Cocoa. Cocoa är helt enkelt de fina fönstren, knappar mm. Objective C är språket C utökat med objekt. Det kan ses som lite svårt ifall man inte har programmerat så mycket C, C++ eller liknande språk innan men det är nästan standard vid utveckling på Mac. Nu finns det lite andra val. Man kan nämligen använda Cocoa (de fina Mac OS fönstren mm) från språken Python och Ruby genom PyObjC och RubyCocoa. Jag har själv inte testat hur bra och fullständigt dessa projekt är. Vad jag har förstått så lägger Apple ner energi på Python och Ruby så det är väl troligt att det kommer bli vanligare att programmera i dessa språk för Mac i framtiden.
Här är lite länkar:
http://pyobjc.sourceforge.net/software/
http://developer.apple.com/cocoa/pyobjc.html
http://rubycocoa.sourceforge.net/doc/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-18 14:39

Bra beskrivningar!

Tyvärr har jag inte haft möjligheten att testa själv, men jag undrar om ett objektorienterat språk verkligen är svårare att börja med än ett proceduriellt? Låt vara att det ofta blir mer kod, men själva grundtanken att dela in problemet/världen i objekt tycker jag faller sig ganska naturligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-19 13:13

memark jag håller med precis. Inser att det låter som jag tycker det är svårt med objektorienterad programmering. Det jag hade tänkt säga var att Objective C kan ses som klurigare än Ruby & Python ifall man som FriG har erfarenheter från VB och php.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 14:51

Men jag vill inte påstå att XCode är bra. Men det finns inga alternativ riktigt till det heller. Däremot är InterfaceBuilder som tillhör XCode tufft och vad jag vet finns få produkter som ens kommer i närheten. Cocoa är bra och så vidare men just själva XCode är lite sådär. Går att använda och vill du programera Obj-c och använda Cocoa finns inget alternativ.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-19 17:35

Det där stämmer inte... du kan skriva din kod i vilket program som helst och kompilera från kommandoraden, om du känner för det. Vissa program, t.ex. TextMate (och SubEthaEdit också nu för tiden tror jag) har inbyggda actions för att bygga till körbara program.

Och när det gäller oop vs. proc, så tror jag att det är ganska mycket enklare att börja med ett objektorienterat språk, iaf om man ska göra "riktiga program" och har ett så bra ramverk till sitt förfogande som Cocoa. Dock så krävs det baskunskaper i C för att utnyttja ObjC ordentligt (eftersom det som bekant ÄR C, med ett litet tillägg).

EDIT: förlåt, det är inte riktigt sant att man inte behöver använda Xcode alls. Men det enda du egentligen behöver göra, är att se till att dina filer är tillagda i Xcode-projektet. Detta är bl.a. nödvändigt för att kunna använda resurser så som bilder och ljudfiler genom IB.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-20 08:22

Jag håller med om att XCode inte är jättebra. Men det är ju inte de enkla textediteringsdelarna som det är fel på... så att bara välja en annan editor gör enligt mig varken till eller från.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-21 00:00

Det enda du egentligen behöver göra, är att drag'n'droppa filer du vill använda in i ditt projekt... bygga kan du t.o.m. göra via command line, om du bara har alla filer inlagda i projektet.

1
Bevaka tråden