Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G3 233 startar i några sekunder, lampan blir grön och den stänger av sig

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-03-19 08:38

Har en imac g3 233:a och den har stått utan ström i 6 månader, Funkat toppen innan.

När jag kopplade in ström och startade den så brummade den igång, startljudet ljöd fint , lampan blev grön och den dog tvärt. Fick vänta en stund innan jag kunde starta den överhuvudtaget igen. Samma visa. Några ideer?

Kanske behöver du byta batteriet och eller nollställa PMU-knappen, dom brukar sitta i närheten av varandra och på moderkortet. Men börja med att söka mer information om detta på nätet och vad som gäller för din modell.

(Har även hört att vissa äldre iMac-modeller har haft lite problem med att starta datorn med powerknappen på tangentbordet).

www.lowendmac.com kanske har något? Men skulle också gissa på batteriet.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-03-20 10:31

ok

Var får jag tag på ett sånt batteri?

  • Medlem
  • 2007-03-20 11:06

Pröva att låta den stå avstängd med strömmen i ett dygn eller så. Pröva sedan nedanstående om det inte hjälper.

Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

För att reseta PMU så använder du ett gem i hålet med en triangel:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86225

Lycka till!

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-03-20 15:13

ok

Kommandon från tangentbordet lär inte funka.. den stänger ner sig tidigare än så

Ska testa ha i strömmen i ett dygn , annars får det väl bli att byta batteri

skumt dock att den startar en kort stund, lampan lyser orange. Hårdisker hinner varva upp ordentligt, Sen blir lampan grön och den dör, Funkar batteriet som startmotor?

Skärmen?

Jag hade samma med min iMac...kom till slutsatsen att det nog var skärmen som aldrig startade och därför stängdes alltihop av igen....jag provade aldrig med någon annan skärm utan letade efter en annan begagnad mac!

1
Bevaka tråden