Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beta: Ny sökmotor på 99.se

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sökfunktionen på 99.se har varit allt annat än tillfredställande den senaste tiden. Vi har testat lite olika lösningar, däribland en Google Mini, som fungerade utmärkt men tyvärr var lite för dyr i drift. Istället har vi knackat lite kod och tagit fram en betaversion av en annan Google-baserad sökmotor.

Testa den nya sökmotorn på:

http://www.99.se/sok/

Hur fungerar det? Hittar du det du letar efter? Går det snabbt? Allehanda kommentarer mottages tacksamt.
/M

Verkar ju fungera hyggligt, men dock så finns inte nyare trådar med verkar det som, hur ofta indexeras det?

Kl 17.05 segt som bara den...
Alla kanske håller på och testar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-02 17:18

ÅÄÖ-sökningar verkar inte fungera.

Annars verkar den fungera hyfsat.

Hur indexerar google coop-funktionen. Googlebots som man begär eller måste man vänta på att de kommer?

Ursprungligen av Sidde:

ÅÄÖ-sökningar verkar inte fungera.

Fixat!

Ursprungligen av Sidde:

Hur indexerar google coop-funktionen. Googlebots som man begär eller måste man vänta på att de kommer?

Vet inte riktigt, förmodligen kommer den sniffa runt på siten oftare, i och med att man använder deras sökmotor.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Vet inte riktigt, förmodligen kommer den sniffa runt på siten oftare, i och med att man använder deras sökmotor.

Såg i veckan när jag tittade på Googles webmasterverktyg att man kan öka eller minska mängden sniffningar (Faster/Normal/Slower). Som standard står medelvärdet, och man verkar inte kunna öka hastigheten om inte sajten är över en viss storlek. Känns dock som att 99.se borde uppfylla dessa krav. Om inte detta är något som ni redan har kollat på kanske det kan vara värt att testa för att få upp sökomfånget snabbare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-03 19:00

Verkar funka jättebra..

Ja, indexeringen är lite av problemet med detta sökalternativ. Det går bara att söka på det material som finns indexerat hos Googles vanliga websök, för närvarande cirka 84000 sidor. (Vi har 139 291 diskussioner, vara många går över flera sidor). Så den sökmotorn kan vi nog inte använda skarpt förrän Googlebot snabbat upp indexeringen.

/M

  • Oregistrerad
  • 2007-03-02 19:15

Lite segt och nya inlägg verkar inte hittas...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-03-03 19:28

Provade att söka på mitt användarnamn (förnamn) och det gick verkligen snabbt, men det var ingen ordning på datumen när det senaste inlägget i diskussionenerna gjordes. Men det kanske var lika bra det i just detta fall, för denna diskussion från 2003 dök upp som första, Marco vann på Inlife och den visste jag inte ens ett den fanns.

Passar även på att tacka Sheriffen för uppmärksammandet, ungefär 3 år och 9 månader i efterhand.

Finns det inte någon fri öppen källkods-sökmotor man skulle kunna köra på någon av servrarna?

Uppdaterat:

Testa också Mac-sök, som söker på alla större svenska Mac-siter. Gå till http://www.99.se/sok/ och klicka på "Mac-sök"-fliken. Vad tycks? Bra / dåligt? Finns det intresse av att ta fram något liknande för /musik ?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-05 14:26

Den var inte så bra nej… Sökte på

"MPEG-2 via QT Conversion"

Fick då upp en obskyr google-add sida där man länka till massa andra, externa siter, samt en sida på 99mac som var fel...

Ovan är en faktisk rubrik saxad från en rel ny diskussion här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 16:39

Man får upp samma tråds olika sidor som olika träffar. Bug or feature?

  • Medlem
  • 2007-03-05 16:46

Jag kan fortfarande inte hitta 99musiks faq, men den kanske försvann i konverteringen? Märkligt.

Här är Googles cache av sidan: http://209.85.165.104/search?q=cache:tjX8sTTy-HoJ:99musik.se/forum/archive/index.php/t-13325.html+99musik+faq+privat&hl=en&ct=clnk&cd=3

Söker jag efter "Gabbly" som finns med i faq:n med den nya sökningen så hittas inget. Med den gamla sökningen så hittas två trådar, men ingen av dem är den faq jag söker.

Är det problem med sökningen eller ett problem i konverteringen?

1) Sökmotorn verkar inte hantera sammansatta ord speciellt bra.
2) När den presenterar resultaten får den träffar på taggar.

  • Medlem
  • 2007-03-08 12:08

Jag kanske inte är tillräckligt insatt i den nya motorn, men jag gillar då den gamla bättre. Inte så kreativ kritik kanske, men så är det.

/Fredrik

En tråkig åsikt, men jag gillar INTE den nya sökfunktionen...

Konstig sortering och svårt att få överblick vad som är nytt och gammalt.
Annonser bland sökresultaten är inte heller önskvärt.

Jag gillar den nya sökmotorn, har äntligen hittat en tråd som jag letat länge efter, men inte kunnat hitta när alla min inlägg försvann. Yey!

Gillar den inte alls. Det känns som att man är helt utan kontroll och bara söker på måfå. Trådar sorteras ologiskt och ålder på tråd framgår inte.

Jag hoppas verkligen att ni inte planerar att ta bort den gamla sökfunktionen i framtiden till förmån för det som ni nu utvecklar. Vill ni göra det enkelt för newbies föreslår jag att ni tar den gamla sökfunktionen, rensar bort alla sökalternativ utom huvudsökrutan och lägger dessa under en "Avancerat"-flik (föreslagsvis med Javascript). Därefter implementerar ni sökordskomplettering a'la AJAX och sist och slutligen rensar ni resultatlistan från bl.a. "Läst"-kolumnen. Vips så har ni en ypperlig forumsök!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-10 08:02

Den nya sökmotor var en besvikelse och jag upplever den som rörig och jag jag hittar inte det jag söker alltid saknar den gamla sökmotorn.

Hm, ja Google är inte helt hundra att använda för detta kanske. Den gamla sökmotorn finns kvar, ni hittar länken på den nya söksidan. Vi kommer med största sannolikhet återgå till den gamla, men det jag vill se är om Google-sökmotorn blir bättre med tiden eller inte. Vi ger den därför lite tid till.

/M

Måste nog hålla med "what", använder 9 gånger av 10 den gamla sökmotorn.

den nya funkar inte alls

Nix

Nej jag förstår inte vitsen med den nya sökfunktionen.
Bort med den.

håller jag verkligen med om!
Bort med google-sökningen, deras sökningar är bara fetjobbiga på andra siter än just deras egna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-28 09:43

Har hittils inte lyckats hitta något andvändbart med Google-motorn.

samma här

Jag sökte på "bokföringsprogram" och "bokföring".

Noll resultat.

huga, jag gillar inte google-motorn.
inget är bättre än den gamla, och det som är värst är kronologin. vid en sökning på vad som helst, kan de fem första träffarna som kommer upp vara trådar från typ 2005. Det blir ju jätte jobbigt i längden.
näää, ta tillbaka den gamla som standard, så kan man väl välja googlemotorn via länken som nu går till den gamla.

kom just på att det kanske bara är jag som tycker så och då är det lite sjukt att ändra bara för min skull, haha.

kanske skulle en poll vara på son plats nu, nu har väl den "nya" sökmotorn blivit testad ett bra tag?

Bevaka tråden