Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBP låter som fan...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-11 12:25

Har haft min MBP i några månader nu och under sista tiden har jag haft ett förskräckligt metalliskt grymt irriterande ljud... Det surrar från jag startar datorn tills jag stänger av den men kan sluta för en hundradel när processorn börjar knorra lite...

Är det processorn eller fläktjäveln som håller på? Har läst en del om just störiga ljud och om detta är samma problem?

Finns det risk för att kunna få datorn utbytt pga. detta eller skrattar bara supporten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 14:07

Mitt råd är att ta den till en verkstad. Det kan vara en fläkt som skurit ihop eller så. Min MBP är knäpptyst, så det är något som inte står rätt till helt enkelt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-11 22:53

Har såndär extra-garanti... vet inte om jag glädjs eller ångrar den men vadå man kan lämna in den i närmaste Apple center? tex Mac Support som är nyöppnat i närheten om man gnäller lite på supporten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 11:56
Ursprungligen av Lutfisk:

Har såndär extra-garanti... vet inte om jag glädjs eller ångrar den men vadå man kan lämna in den i närmaste Apple center? tex Mac Support som är nyöppnat i närheten om man gnäller lite på supporten?

Ring Apple Care först, så kommer ni överrens om vart du får lämna in den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-12 11:14

Min mbp har också börjat låta och jag misstänker att det är fläkten som skurit eftersom ljudet är olika vid olika fläkthastigheter. Jag har tänkt ringa idag till apples kundservice och se vad de säger.

Om jag inte minns fel så fick min kompis nytt fläktsystem på sin powerbook förra året för ungefär samma problem.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-13 00:37

Oki... Tackar.

När vi ändå är inne på problem... Min MBP går väldigt ofta in i vila... specielt nu ikväll kanske var 5:e minut fastän laddaren är i och den inte ska gå igång förns efter 15 min...

Sen har min Bluetooth ikon "flyttat" på sig... Förut låg de alltid längst ut till vänster i högra översta hörnet oavsett extra ikoner där... Nu har den plötsligt flyttat sig emellan klockan och Spotlight för att ibland bara försvinna totalt...

Jag blir så jävla less på allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 11:01

Problemen med vila bör du ta upp med supporten om du inte ändrat inställningarna. Se till så att du har aktiverat rätt strömspararinställning. Om den är inställd på "Bättre strömbesparing" så går den i vila så snabbt den kan.

Ikoner i menyraden kan du flytta om genom att hålla inne äpple-tangenten. Om ikonen inte syns så kan du ta fram den igen i Systeminställningar > Bluetooth

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-13 18:57

Hmm.. Nej har inte ställt in nått med bättre strömbesparing/ längre batteritid.

Tack så mycket för tipset med ikonerna! Störde mig så in i hellskotta på den där...

Ja supporten kommer att få höra sin beskärda del nästa vecka.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-03-18 09:48

Here we go again... För ett tag sen var min dator på supporten ett par veckor för det här jävla ljudet och att den blir så förbannat jävulusiskt varm jämfört med andra...

Supporten bytte logikkort och min HD... Öhh... Vad skulle det hjälpa? Har fortfarande samma hemska ljud varje gång jag pluggar in min nätadapter. Det är ett steg längre iallafall... Varje gång laddaren åker in låter den hemskt.

Suck.. Jag vill inte lämna bort den igen.. Borde man inte få kunna kräva en ny dator snart?

Ursprungligen av Lutfisk:

Here we go again... För ett tag sen var min dator på supporten ett par veckor för det här jävla ljudet och att den blir så förbannat jävulusiskt varm jämfört med andra...

Supporten bytte logikkort och min HD... Öhh... Vad skulle det hjälpa? Har fortfarande samma hemska ljud varje gång jag pluggar in min nätadapter. Det är ett steg längre iallafall... Varje gång laddaren åker in låter den hemskt.

Suck.. Jag vill inte lämna bort den igen.. Borde man inte få kunna kräva en ny dator snart?

Jag hade samma problem och hade datorn på reparation 4 gånger (3 logikkortsbyten och 1 fläktbyte) men problemen gav inte med sej. Nu sitter jag på en gammal iBook i väntan på att min nya utbytes-MBP ska komma.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-03-18 10:39
Ursprungligen av Loromits:

Jag hade samma problem och hade datorn på reparation 4 gånger (3 logikkortsbyten och 1 fläktbyte) men problemen gav inte med sej. Nu sitter jag på en gammal iBook i väntan på att min nya utbytes-MBP ska komma.

Morr.. Att det ska behöva gå så långt. Jobbigt för dig men du kanske kan vara lycklig att du får en uppgraderad maskin nu istället? Tänkte på om du köpte den innan Core2Duo släpptes.

Ursprungligen av Lutfisk:

Morr.. Att det ska behöva gå så långt. Jobbigt för dig men du kanske kan vara lycklig att du får en uppgraderad maskin nu istället? Tänkte på om du köpte den innan Core2Duo släpptes.

Det har naturligtvis varit lite jobbigt, men jag har haft en bra reparatör som fixat problemen snabbt, så jag har inte behövt vara utan dator särskilt länge. Men ändå, betalar man 20K för en dator ska man ju inte behöva ha problem med den.

Förhoppningsvis får jag en fullt fungerande dator nu bara, och ifall det är en C2D så är det ju också lite plåster på såren.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-03-19 23:58
Ursprungligen av Loromits:

Det har naturligtvis varit lite jobbigt, men jag har haft en bra reparatör som fixat problemen snabbt, så jag har inte behövt vara utan dator särskilt länge. Men ändå, betalar man 20K för en dator ska man ju inte behöva ha problem med den.

Förhoppningsvis får jag en fullt fungerande dator nu bara, och ifall det är en C2D så är det ju också lite plåster på såren.

Jo... Vafan... Får se om jag inte kan leta upp några fel och tjata ordentligt på supporten så jag får en ny dator direkt istället. Billig din verkade då... Jag pungade ut 30 för min och ja då bör det fan inte vara ens ett jävla tillstymellse till problem.

1
Bevaka tråden