Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorgen - återställa filer till ursprungsmappen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att flytta tilbaka filer från papperskorgen till sin ursprungsmapp? Har nyligen bytt från windows där det fanns möjlighet att återställa borttagna filer till ursprungsmappen. Men jag hittar inte det alternativet på Mac OS X.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-03-17 09:26

Du kan använda dig av Äpple-Z (dvs ångra funktionen).

Om du nyss flyttat dem till papperskorgen och väljer Ångra kommer de hände men inte annars.
Det är precis som i verkligen livet. Du kan inte få saker i papperskorgen att hoppa tillbaka till där du kastade dem ifrån. Du får flytta dem själv.

>kan inte få saker i papperskorgen att hoppa tillbaka till där du kastade dem ifrån.
Det känns snopet. Jag bytte från Windows till Mac för användarvänlighetens skull. Och att det anses vara tekniskt sett ytterst avancerat. Så här fungerar det i Windows: om man har flyttat en fil till papperskorgen så finns info om sökvägen till ursprungsplaceringen kvar. Om man väljer återställ så flyttas filen tillbaka till exakt det ställe i mapphierarkin där den fanns från början. Om denna möjlighet ej finns i Mac OS X anser jag att det är anmärkningsvärt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-17 10:41

Detta låter som en oerhört viktig funktion - något som är avgörande i användarens arbetsflöde. Jag hoppas verkligen att Apple fixar denna funktion som Windows har - för har Windows denna superviktiga funktion; då ska också OSX ha den. Basta. Hur ska man annars kunna slänga filer till papperskorgen hela dagarna och inte ha en susning om var dom ligger från början?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-17 13:17

Förhoppningsvis blir det en typ av lösning med Time Machine i 10.5 Leopard. Även om det rent tekniskt inte är annorlunda än ett vanligt backup-program med flashigt gränssnitt.

Självklart borde sökväg till originalplatsen sparas tills man tömmer papperskorgen.

Laserbob56; oavsett om mjg var ironisk eller inte

Ursprungligen av mjg:

- för har Windows denna superviktiga funktion; då ska också OSX ha den. Basta.

så håller vi nog båda med!

> Hur ska man annars kunna slänga filer till papperskorgen hela dagarna och inte ha en susning om var dom ligger från början?
Ingen anledning att vara ironisk. Om den här diskussionen utvecklas till ett "religionskrig" mellan förespråkare för olika operativsystem så får jag söka mig nån annanstans. Jag arbetar sedan 10 år med försäljning av en mjukvara som finns på både Mac och Win och finner denna typ av argumentationer fruktlösa och slöseri med tid. Nu är det så att jag i ett ögonblick av obetänksamhet slängde ca 40 st INI-filer från min Windowspartition (efter att ha gjort en sökning på min dator utan att tänka på att sökresultaten även innefattade Windowspartitionen). Så snälla, finns det någon som har förslag på en lösning

Ursprungligen av laserbob56:

>
Om den här diskussionen utvecklas till ett "religionskrig" mellan förespråkare för olika operativsystem så får jag söka mig nån annanstans. Jag arbetar sedan 10 år med försäljning av en mjukvara som finns på både Mac och Win och finner denna typ av argumentationer fruktlösa och slöseri med tid. Nu är det så att jag i ett ögonblick av obetänksamhet slängde ca 40 st INI-filer från min Windowspartition (efter att ha gjort en sökning på min dator utan att tänka på att sökresultaten även innefattade Windowspartitionen). Så snälla, finns det någon som har förslag på en lösning

Tyvärr är du på fel ställe om du vill ha konstrukiva diskussioner. Såna går att räkna på en hand här.

Håller med dig om att vore vettigt med en funktion för att återställa till ursprunglig plats. Det har hänt mig ett par ggr att jag kastat filer av misstag som jag missat var de ursprungligen låg. Har dock ingen lösning.

Superviktiga funktioner är ju superviktiga, klart vi vill ha dom!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-17 19:35

Hade vart en ypperlig funtion, faktiskt

  • Medlem
  • 2007-03-17 19:51

Ibland får man ju intrycket att folk använder papperskorgen som en temporär lagringsmapp. Visst är det en bättre funktionalitet i Windows, men jag tycker inte att det är en killer-funktion. Papperskorgen i OS X är ju bara en mapp som är kopplad till ett radera-kommando, medan den i Windows har en del mer magiska funktioner. Papperskorgen i Windows har dock oftare problem med att slänga filer. Om det har med det här att göra vet jag inte.

Det är lite konstigt att Apple inte har fixat det, eftersom man har vansinnigt mycket bättre filkontroll än Windows. Om man flyttar ett program, så tappas inga länkar och slänger man ett standardprogram för någon filtyp, så hoppar OS X automatiskt till nästa program i listan för att nämna ett par saker.

Det lite lustiga i kråksången är att Mac OS hade den här funktionen innan Windows hade den.

Ibland känns det lite irriterande att så många finfina funktioner sablades ner och bort från systemet bara för att Steven eller någon annan "bestämt sig" för att den inte var viktig.

När de ändå fixar tillbaka den här funktionen till Leoparden kan de passa på att ge tillbaka storleksmeddelandet på innehållet också. De slänger ju ändå upp en ruta som standard. Hur svårt kan det vara att lägga in lite intressant info i den?

  • Medlem
  • 2007-03-18 13:04

När fanns den funktionen? Det kommer inte jag ihåg ...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-03-18 13:36
Ursprungligen av stfm:

När fanns den funktionen? Det kommer inte jag ihåg ...

Det var innan Mac OS X om jag minns rätt hade jag den funktionen i Mac OS 8,6 i min iMac G3.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-18 13:12

Papperskorgen i datorer borde aldrig ha uppfunnits.

1
Bevaka tråden