Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brygga nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att skapa en riktig brygga mellan två nätverk i Mac OS X? Jag har testat internetdelningen som finns bland systeminställningarna men det är INTE det jag vill göra (dessutom krånglar det med brandväggen och alla portar funkar inte).

Vad jag vill göra är att skapa en nätverksbrygga som binder ihop internet som jag har via kabel och det trådlösa nätet så att andra datorer ska kunna ansluta trådlöst. Anledningen till att jag vill ha en brygga och inte en router (internetdelning) är att macen ska vara genomskinlig och samma IP-adresser ska användas på det trådlösa nätet som mot internet.

Normalt med ett kabelabbonemang är att man får en IP-adress tilldelad sig. Har man flera datorer måste man således 'routa' dessa genom den adress ditt kabelmodem får tilldelat. Nu kanske du har en router inbyggd i kabelmodemet, och att du vill brygga till denna, men om det var så att du ville att alla datorer skulle få sin egen unika adress på internet så är det normalt inte möjligt.

Jag råkar vara så lycklig så att jag har flera publika IP-adresser men det spelar ingen roll. Jag vill bara veta hur man gör för att för att brygga två nätverk, oavsett vad det är för några nätverk det handlar om.

Fall 1:
Jag sitter på skolan i en sal som saknar trådlös uppkoppling och vill dela en trådburen anslutning till andra som inte har någon nätverkssladd.

Fall 2:
Jag sitter bakom en icke-trådlös router hemma och vill dela nätverket till en kompis bärbara via WLAN.

När jag googlade runt hittade jag en manual till Mac OS X Server som nämnde nätverksbrygga så det går att göra. Frågan är bara hur man gör i klientversionen.

Du måste ha något annat än ADSL-modemet för att fixa det, som du har kontroll över...
Att koppla allt direkt till modemet innebär att Operatören delar ut en IP-adress till varje, och jag tror inte du har kontakt emellan. Du får alltså 4 öppna vägar rakt in från Internet.

Vore de inte bättre med en egen Router med trådlöst? Först då har du ett eget nätverk hemma.

Ursprungligen av cable_guy6:

Fall 1:
...vill dela en trådburen anslutning till andra som inte har någon nätverkssladd.

Fall 2:
Jag sitter bakom en icke-trådlös router hemma och vill dela nätverket till en kompis bärbara via WLAN.

Hur delar man trådburen anslutning utan tråd?
1 -Routern måste tillåta trådlös uppkoppling. Vad menar du?

2-Du måste ha en egen router med trådlös funktion.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-16 21:37

I klientversionen är det knivigt (men inte omöjligt) att göra. Jag rekommenderar dock att du använder ett tredjepartsverktyg om du inte är hemma i terminalen. Ett sånt är IPNetRouter som du hittar på http://www.sustworks.com/site/prod_ipnrx_overview.html och som kan allt man kan tänkas vilja att en router ska kunna.

Ursprungligen av Kalle W:

I klientversionen är det knivigt (men inte omöjligt) att göra. Jag rekommenderar dock att du använder ett tredjepartsverktyg om du inte är hemma i terminalen. Ett sånt är IPNetRouter som du hittar på http://www.sustworks.com/site/prod_ipnrx_overview.html och som kan allt man kan tänkas vilja att en router ska kunna.

Tack, jag ska kolla in det programmet. Har du några tips på hur man gör det i terminalen (om det inte är allt för komplicerat ska jag klara det)?

1
Bevaka tråden