Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder har plötsligt bytt namn!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 17:32

Något konstigt har skett, helt plötsligt har Finder bytt namn från just Finder till Shiira!

Efter att ha lekt med en Shiira-beta (browsern) så heter Finder plötsligt Shiira. Aldrig sett något liknande. Det funkar som vanligt men det är otroligt störande och gör mig lite smått nervös.

Är det något elementär inställning, eller är det något större? Har ni varit med om detta?

Vet inte, men det löser sig säkert genom att starta om Finder. Enklast är att alt-högerklicka på Finder i dock, så dyker alternativet att starta om upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 18:01

Provade detta, dock utan resultat. Hjälpte inte heller att starta om datorn. Men tack ändå, alla tips är välkomna. Denna petitess gör min vansinnig!

Märkligt - kanske det kan hjälpa att slänga Finders inställningar, så att nya skapas?

Du hittar dem under /Library/Preferences i din användarmapp - filen heter com.apple.finder.plist. Om du slänger den och startar om Finder så skapas en ny inställningsfil. (Du förlorar alltså alla inställningar du har för Finder, och det är inte alls säkert att det hjälper.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 18:51

Okey, filen hittade jag. Men är det värt det? Vad är det man förlorar? Typ färgtaggning etc i finder? Det är väl inte filerna i sig? :S

Du förlorar inte mer än färgmärkningar, sidofält i Finderfönster och andra små inställningar som är enkla att fixa till igen. Inga stora problem.

Om du har Interface Builder installerat kan du med det öppna filen /System/Library/CoreServices/Finder/Contents/Resources/English.lproj/Menus.nib. Kopiera den först till t ex skrivbordet innan du redigerar den och ersätt sedan originalet efter att du redigerat den. Finder är en bundle så du kan högerklicka på den och välja att visa dess innehåll för att komma vidare i filstrukturen. Kör du ett annat språk än engelska byter du ut English mot det språket.

1
Bevaka tråden