Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se vem som ringer på skärmen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-03-16 09:32

Jag har hört talas om att man kan koppla mobilen via bluetooth till sin Macbook så man ser vem som ringer på skärmen.

- Hur gör man det?

Du parkopplar din dator och din mobiltelefon via Bluetooth, sedan aktiverar du bluetooth-symbolen i programmet "Adressbok". Då kommer telefonnumret visas på skärmen när det rimger. Om du har lagt in/syncat alla mobilkontakter mellan telefon och "Adressbok" så kommer namnet på den som ringer upp ifall det finns inlagt.

Programmet "Adressbok" måste vara igång och ha bluetooth-knappen aktiverad och att mobil och dator är ihop-parade för att det ska funka.

Senast redigerat 2007-03-16 13:38

Så vitt jag vet kan man inte göra det "out of the box" utan behöver någon app som stöder detta.
Till exempel finns: Salling Clicker
Har polare som använt det till mac och är nöjda (bäst att kolla om det stödjer din telefon dock).

Annars finns även: BluePhoneElite

Båda dessa kostar dock pengar har jag för mig. Vet inte om det finns något bra gratisalternativ.

[edit]
I stand corrected
Tydligen går det (dock ger dessa program nog mer funktionalitet).
[/edit]

Har nu prövat detta (som Martin Pettersson föreslår) och det funkar inte med min telefon (en Samsung X820), tyvärr.
Den kopplar upp mot Adressboken och bluetoothsymbolen lyser fint, men inget händer när någon ringer. Extra skumt då när jag pairar telefonen så säger OSX att denna telefon stödjer "adressboken"... Skumt!

Funkade dock fint för min polare som har en SE T610. Där kom det upp när jag ringde.

Så det funkar för vissa telefoner, vissa inte. Och då inte min (naturligtvis).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-16 15:30

Det finns en listahos Apple som anger vilka märken och modeller som det finns stöd för i iSync och Adressboken.

1
Bevaka tråden