Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SQL-anslutningsproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag får upp felet "Can't connect to MySQL server on '(Min server IP)' (4)" error 2003 när jag försöker ansluta till en mysql databas på en remote dator i samma. Det tråkiga är att det inte sker varje gång, utan mest på "morgonen". När det väl gått igång en gång så brukar det lösa sig under resten av dagen. Mycket irriterande. Behöver akut hjälp.

MySQL 5.0.27
OS X 10.4.8 och 10.4.9

Mvh
Johan Augustsson

Vad skumt att det bara är på morgonen : /

Något i "miljön" som är annorlunda?

Fler eller andra användare som är anslutna?

Någon service, schemalagd aktivitet som körs någon gång?

Nja, Inte bara på morgonen. Jag var kanske lite otydlig. Det är helt enkelt lite som det själv vill... Idag fick jag inte igång det förrän kl 15.00. Ibland räcker det med att återansluta någon gång. Det körs en SQL-dump kl 11.00, men jag tvivlar på att den påverkar det. Det är flera användare anslutna. Localhost kan alltid anslutna, men klienter på nätverket har ofta problem. Ibland tycker jag att det hjälper att starta en av klienterna och logga ut, för att få övriga krånglande att funka. Sedan funkar allt. Ibland kan ingen klient logga in (förrutom localhost). Jag kan ju även nämna att det går bra att starta MySQL Query Browser. Det är mina egengjorda RealBasic-programm som har problem.

EDIT
Nu har jag uppgraderat till MySQL 5.0.37 utan framgång.
Jag har nu kl 16.00 tre klienter som ansluter utan problem och en som inte kan ansluta. Hur kan detta skifta? Det är precis som om klienten måste vänja sig vid att ansluta, sedan funkar det hela dagen... Kan ha något med DNSadresser eller liknande att göra?

Senast redigerat 2007-03-15 16:01

Jag har äntligen hittat felet efter mycket letande. Jag har använt DHCP på serverdatorn under flera år utan problem. Detta går inte längre. Av någon anledning fungerar inte SQL-klienter då DHCP är på (Allt annat funkar som tex. fildelning). När jag sätter fast IP-adress(Samma som DHCP gav) verkar allt fungera. Kan det vara routern som inte funkar som den ska kanske? Mycket konstigt fel tycker jag.

1
Bevaka tråden