Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signalmottagning via airport extreme

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite dålig motagning på min Power Mac G5 2x1,8 GHz ( airport extreme ). Den står en meter ifrån iMacen som agerar "Internetdelare". Ett tag var signalstyrkan nere på TVÅ pluppar. Efter att ha tagit loss kortet och satt tillbaka det så fick jag full signalmottagning, men när jag sätter på datorns sidstycke så sjunker signalmotagningen med 3-4 pluppar. Nu till min fråga. Finns det ett fiffigt billigt sätt att få FULL motagning typ lös antensladd som fästs på väggen eller något liknande? Tyvärr så är internetdelning via ethernet inte aktuell då både min Powerbook och tjejens sons pc ansluter till det trådlösa nätverket - ja då funkar inte ethernet ens via en hubb. Har iof ett överblivet ethernetkort som kanske skulle kunna stoppas i Power Macen, fast på detta är jag supernovis... men lär mig gärna.

Länkar & bilder på hemmalösningar mottages tacksamt...

Mvh - Olle@mac

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-15 17:01

Har du inte en yttre antenn till PowerMacen. Ska sitta bakom och ser ut som ett T. Om jag inte missminner mig on utseendet.

Nej Power Macen är köpt begagnad och där följde inget sådant med - vet inte var jag kan hitta en sådan T-koppling.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-16 08:06

Hej, Olle.
Kul att se att du är kvar.
Jag läste för något år sedan att en kille från Härnösand, kan ha varit Sidde, hade en extern antenn till en PowerBook. Han fick en sjuhelsikes signalstyrka då.
Kolla om du kan söka här i forumet.

Yes!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-03-20 13:17
Ursprungligen av Yes:

Hej, Olle.
Kul att se att du är kvar.
Jag läste för något år sedan att en kille från Härnösand, kan ha varit Sidde, hade en extern antenn till en PowerBook. Han fick en sjuhelsikes signalstyrka då.
Kolla om du kan söka här i forumet.

Yes!!

Mina och siddes äventyr med en 24 dBi parapol:
http://home.frontslash.org/wlan/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-17 15:16

Om du inte har något antennliknande som sticker ut bakpå datorn innebär det en av två saker:
1. Kortet har någon fiffig antenn påmonterad som sänder inifrån dator. Ett antennuttag borde synas bakpå datorn.
2. Kortet har ingen fiffig intern antenn och borde ha en extern antenn som nu saknas. Vilket gör att kortet endast sänder med infästningsstumpen till antennen. Detta förklarar den dåliga mottagningen.

Då det rör sig om en relativt ny PowerMac G5 är nog alternativt 2 det korrekt.

Det innebär att du behöver köpa en antenn. Hör med Apple om du vill ha en original dito eller en kompatibel tredjeparts med MCX kontakt.

Du kan ju alltid lägga upp bilder på din dators baksida om du har svårt att tolka vad du ser.

Tack för omtanken Sfalc, men kortet har sin interna antensladd som precis alla andra modernare Power Macar har dom, dvs. inuti och framtill. På utidan och baktill så har det i mitt fall inte följt med någon extern T-antenn, inte heller finns det något specifikt hål i gallret att fästa en sådan. Jag vet hur dom ser ut, finns mängder av dom på Google-bilder. Så här ser mitt tråkiga skrivbord ut, kör dvs. med sidstycket avtaget på Power Macen för att få bästa tänkbara mottagning, fast bara då jag är på nätet med den.

Äre det samma Airport Extreme-kort i Power Mac G5 som i 15" G4 Powerbook - om det är det så skulle jag kunna testa med att låta dom byta plats.

Hos AppleStore skriver man om Airport Extreme-kortet som man säljer:

Det här AirPort Extreme-kortet är inte kompatibelt med datorerna Mac Pro eller Power Mac G5 Dual och Power Mac G5 Quad som lanserades i oktober 2005. För att lägga till ett AirPort Extreme-kort till något av dessa system bör du kontakta en Apple-återförsäljare eller en auktoriserad Apple-serviceverkstad. - Kanske är mina två kort äldre så att det kan fungera..

Behöver alltså hitta info om korten med tanke på att min PM är den dubbelpropp... någon som kan svaret ?

Senast redigerat 2007-03-18 09:21

Strunt samma - dom var från 2003 och 2004 med samma modellnummer - fast motagningen är den samma som tidigare... får väl duga så länge..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-18 10:42

Det enda fel som ett byte av kort kan åtgärda är om själva antennuttaget är skadat på PowerMacens Airport kort.

Förbindelsen borde se ut så här i PowerMacen:
Airportkort => kontaktdon => antennsladd till integrerad antenn => integrerad antenn.

Om jag har förstått din beskrivning korrekt ser den ut så här:
Airportkort => kontaktdon => antennsladd till integrerad antenn => integrerad antenn.

Förutsatt att mitt ovanstående antagande är korrekt, blir anledningen till din dåliga mottagningen att kontakten mellan kortet och sladden är dålig. Dock verkar det antagandet inte stämma då du provade med ett annat kort.

Nu återstår att kontrollera följande: kontaktdonet som man stoppar i Airportkortet, sladden, förbindelsen sladd <=> antenn samt själva antennen.

När du kontrollerat dessa delar och funnit dem felfria återstår nog bara alternativet att ringa Max von Sydow och få en Airportdemon utdriven ur datorn.

Skämt åsido, om inget fel finns kan det vara ett problem med hur antennen är konstruerad och riktad. Loben som antennen strålar ut kan vara riktad på ett sådant sätt att iMacen hamnar i radioskugga.

Senast redigerat 2007-03-18 13:40

Sladden är inte något som man flyttar hur som hels men jag skulle kunna vrida hela burken 180% så att kortet och sladden vetter mot iMacen, mer än så finns inte att göra. Tack för dina synpunkter... lämnar med detta tråden.

  • Medlem
  • 2007-03-20 13:54

Om inget funkar så kan du köra ethernet via elnätet. Netgear XE104 är en 4-portars, 85MB/s switch vilket gör det behändigt att koppla in flera maskiner. Du behöver två stycken och det hela går på ca 1600 SEK. Finns på Siba etc.

Väldigt sugen att uppgradera mitt eget hemmanät på detta sätt (taskig mottagning i köket...)

Det behövs en yttre antenn på din G5:a, Olle. Den ska sitta på baksidan, kolla om det inte finns en Airport-symbol där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-21 17:52
Ursprungligen av Mattias A:

Det behövs en yttre antenn på din G5:a, Olle. Den ska sitta på baksidan, kolla om det inte finns en Airport-symbol där.

Ja ! det saknas yttre antenn som ska medföljas köpet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-21 19:02

De "nya" PM G5 hade inget uttag för extern antenn på baksidan utan endast en intern antenn.

Ja, ta mig tusan Mattias A... där finns både uttag för både airport och för blåtant... då gäller det att bara hitta el liten kabel som kan fungera som antennförlängare! TACKAR TACKAR !!

1
Bevaka tråden