Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Mac Pro CPU

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Inom en viss framtid kommer ju Apple Släppa 8 Core Mac Pro ... utan tveckan ..

men min fråga är ... hur lätt är det att uppgradera sin nuvarande Mac Pro Quad Xeon 2.66 Ghz genom att byta ut båda CPU erna till Quad Core ship . är det någon här som gjort det ?

kan Apple Store göra det åt en ... vad brukar gälla ? ..
kan man ta sin Mac Pro till närmaste Apple Store och få den uppgraderad (inte utbytt) med nya CPU er ?

Nja.. Anantech har testat i septmeber förra året att sätta in test versioner av quad kärnan i en Mac Pro och det fungerade. Fast CPU:n är ganska så dyr än så länge.

Jepp, det var ett trevligt test av Anantech tycker jag.
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2832&p=5
Antar att det var samma specar på de processorerna i testet som de som kommer att säljas.

Det kommer inte fungera att byta bara en processor, bara två av samma typ kan arbeta i par som jag har fattat det.

Lite intressanta system-jämförelser där ett gäng glada prickar kört en testscene i Maxwell och sammanställt reslutaten:
http://www.maxwellrender.it/images/speedtest/risultati01.jpg

Öh… Why?
Är det inte bättre att köra som den är ett tag?

Ursprungligen av mangepetersson:

Öh… Why?
Är det inte bättre att köra som den är ett tag?

för att jag är otålig när det gäller renderingar ... fast jag börjar mer och mer bli inne på spåret att köpa ett par mac mini och ha en egen renderfarm hemma .

Ursprungligen av Tussen69:

för att jag är otålig när det gäller renderingar ... fast jag börjar mer och mer bli inne på spåret att köpa ett par mac mini och ha en egen renderfarm hemma .

Jag har lite Xserve G5 noder som är gjorda för just det - sugen?

Ursprungligen av Björnström:

Jag har lite Xserve G5 noder som är gjorda för just det - sugen?

ohh shit ... mmm skojar du eller

vill ha vill ha ... ... fast min "ekonomi" (flickvän) tilllåter nog inte det just nu .. hehe

Är det animeringar du vill rendera snabbare?
Själv så gör jag oftast enstaka bilder, vilket inte är så lätt att splitta på flera olika burkar med de renderare som jag använt (Lightwave/Photoworks).
Kan du tipsa om nått smidigt sätt att integrera fler burkar i jobben utan att programmet nödvändigtvis behöver stöda det?

Planerar att köpa in Maxwell, vilket verkar kunna använda fler burkar även på enstaka bilder (om jag nu fattat rätt), men där åker man på extra licenskostnader då en licens endast tillåter 4 processorer. Kanske Nextlimit ändrar det till 8 nu när Quad-processorerna börjar bli vanligare.

Ska man köpa renderfarm är det väl nästan läge att köpa nåt baserat på QX6700-processorer, då de tycks har snabbare minne än motsvarande Xeon 5100 och 5300?
Macmini har ju bara core-duo ännu, rätt segt i jämförelse.

Ursprungligen av kitesurf:

Är det animeringar du vill rendera snabbare?
Själv så gör jag oftast enstaka bilder, vilket inte är så lätt att splitta på flera olika burkar med de renderare som jag använt (Lightwave/Photoworks).
Kan du tipsa om nått smidigt sätt att integrera fler burkar i jobben utan att programmet nödvändigtvis behöver stöda det?

Planerar att köpa in Maxwell, vilket verkar kunna använda fler burkar även på enstaka bilder (om jag nu fattat rätt), men där åker man på extra licenskostnader då en licens endast tillåter 4 processorer. Kanske Nextlimit ändrar det till 8 nu när Quad-processorerna börjar bli vanligare.

Ska man köpa renderfarm är det väl nästan läge att köpa nåt baserat på QX6700-processorer, då de tycks har snabbare minne än motsvarande Xeon 5100 och 5300?
Macmini har ju bara core-duo ännu, rätt segt i jämförelse.

kör faktist med Maya / Maxwell idag och det är seeeeeegt . imo på min Mac Pro 2.66 ..
vad jag vet behöver programvaran stödja någon form av netrender för att det skall fungera . eftersom jag använder en stor bred av program . Logic, Maya, Maxwell osv .. så behöver jag noder som fungerar inom ett brett spektrum och där tycker jag mac mini fungerar bra . då kan jag använda den både som avlastning för logic eller maxwell ..

just i logic har jag inte lyckats maxa cpu vid någon produktion än men just bild rendering och specielt maxwell är så segt så jag dör ... nu kanske jag inte lärt mig alla inställningar till max i maxwell men jag hade räknat att det skulle gå fortare när jag kötpe min mac pro ..

är bra sugen på Zbrush 3 .... mm godis .. och Creative Suite CS 3 .. mums ..

Maxwells inställningar är jobbigt röriga. Det jag gillar är att kunna ta upp en rendering en andra gång, och fortsätta där man var, det och att de siktar på att köra med "verkliga" parametrar i inställningarna. Det kan ju bli jäkligt bra med tiden, om de lyckas optimera rendermotorn lite, nu är den rätt tungrodd

Nu är licens-strulet med maxwell fixat, de släppte 1.5 härom dan.
Testade version 1.1 lite, och det ser mycket vackert ut på min MP:
8 @ 100%

Någon som vet om man kan göra det i mac pro 4.1? Vad jag förstår så sitter det en XEON W3520 @ 2.67GHZ med Socket 1366 i min burk. Skulle man kunna byta ut den mot en XEON W3670 6-CORE @ 3.2GHZ för Socket 1366?

Ja, med firmware hacket.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-29 23:59

Stoppade i XEON5365 i min Mac Pro 1.1
Köpte dem på ebay för en hyffsat billig penning.

Från [email protected] till [email protected].
Nu är det bra pulver i burken.

Geekbench före 6400
Geekbench efter 11400.

Är rätt sugen måste jag säga. Hur vet man vilken processor som passar och hur funkar det med kylning? Räcker originalet eller måste man flytta in datorn i frysen?

Bra presentation på hur det går till.
Hex 3.2 update from 2010 quad 2.8 photos new!! cpu to use!!! - MacRumors Forums

/martin

1
Bevaka tråden