Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk hemma...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Weehee vad det ska bli kul att bygga nätverk i nya kåken.
Jag måste nog va lite arbetsskadad när jag tycker det ska bli kul att dra en förfärlig bunke cat6 kablar och sätta upp plastkanaler i hela huset, men jag ville mest lufta mina tankar här bland er som vet saker om nätverk som kanske inte jag tänkt på.

Hur ska det nu se ut då?
Jo, ett 8Mbit adslmodem med en 4vägsswitch ska vara internetmamma, vilket kommer räcka mer än väl för mina behov. Jag kan inte få 24, så fråga inte!
Inkommande teleledning kommer in i HALLEN av alla ställen, så den ska skarvas på bästa sätt med en ELLXEB (rätt induktans för telelinje) 2x2*0.5 till elcentralen, genom ett överspänningsskydd och direkt till adsl splittern som ska befinna sig i ett glasat 19" rackskåp.

Efter splittern går det två kablar. En ELLXEB som ska förgrena sig till 6 LEXCOM 250 uttag i ett rackmontage via en liten plint. Dessa 6 uttag kommer nästan uteslutande vara patchade till 6 andra lexcom-uttag i patchen till datauttag i huset som ska tjäna som teleuttag. Det blir ett stjärnnät kan man säga.
Vet inte riktigt om det finns något smart sätt att koppla alla telefoner så att den första lyfta luren blockerar alla andra, vilken man än tar, och inga andra lurlyft stör - men det hade varit bra. Problemet med att lägga tele i datauttag är nog mest att alla telefoner blir parallella - så upplever jag det iaf, men kanske finns det nåt smart att göra där...

Orsaken till allt patchande är såklart möjligheten att flytta på teleuttag och data hur som helst.

Kabeln jag ska ha till data/tele blir en Cat6 LSZH UTP. Oskärmat verkar vara det alla kör på större byggen, så då kör jag också oskärmat. Funderade lite på den nya cat7 kabeln, men då faller ekonomin platt...

Den andra kabeln från splittern går direkt till ADSLmodemet och därifrån till 4st Lexcom-uttag i patchen. Inga konstigheter där.

Totalt ska det vara 10 dubbla datauttag strategiskt placerade i huset, det ger 20 kablar.
I patchen kommer det sitta två st lexcom 19" rackmonterade skenor med 24 hål i var skena.

Ungefär sådär kommer det se ut när jag är färdig.

Varför jag är så kär i lexcoms grejer? Jo, dom behöver inga kontakteringsverktyg. Dom är superenkla att koppla och demontera. Det finns monteringsramar till ELKO och ELJO's elsystem som passar ihop med deras flerfacksramar och allt annat man stoppar i eldosor - det blir samma stil som alla uttag, brytare och dimmers.

Förutom all datakabel kommer jag i samma skåp bygga ett patchbart stjärnnät på antennsidan med två olika system. Ett för radio/digitaltv med förstärkare och uttag i stjärnnät på kanske 4 platser i huset.
Och ett för parabolskallarna. 4 kablar (1.0/4.8), en från var LNB till en 4vägs DiSEqC som man kan patcha ut till vilket antennuttag som helst i huset, alternativt kan man även dela upp LNB'erna till mer än en mottagare, eller fixa fram LNB's med fler utgångar.

Jahapp... några synpunkter?

Är du gammal telegrafist som inte fick nog av att springa med trådmes i skogen?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-03-15 09:44

min enda synpunkt är... : jag önskar jag begrep mer av vad du skriver...

Jag planerar en renovering av halva villan och vill förstås bygga in en framtidssäker nätverkslösning med kabel på lämpliga ställen men... jag hajjar inte hälften av alla förkortningar och poänger du beskriver.

Men kör hårt - kul kommer du att ha och bra blir det säkert

Hmmm, jag som trodde att många mac'are byggde omfattande nätverk hemma...

Wiberg: Knepiga förkortningar? Jag är så arbetsskadad, för jag använder dom förkotningarna varje dag

Här är en liten lista då...
ELLXEB (2x2*0.5kvmm) = Kabelbeteckning på en fyrledad 'vanlig' tunn telekabel, men den är speciellt anpassad för tele istället för svagström generellt som heter ELLXB.

Lexcom = Ett fabrikat på en datanätskontakt som elektriker med tummen mitt i handen inte kan misslyckas med och ändå upprätthålla alla krav på datakategori.

Lexcom 250 = Datakontakt i kategori 6, 250Mhz, RJ45 Hona för infällnad i anpassad dosa eller patchpanel.

. Datakontakter kontakteras alltid i färgsystem 'B' som finns ritat på sidan av kontakterna.

Cat6 (Kategori 6) = En beteckning på hur snabb dataström anläggningen är godkänd för. I detta fallet 1000Mbit.

Cat6 LSZH UTP = Kabeln för Cat6 som man drar runt i huset. Oskärmad i detta fall. Den skärmade heter FTP på slutet.

Jag kom på helt andra saker man kan ha ett välutbyggt datanätverk till...

Om man gör två adapterkablar med RJ45hane i ena änden och två RCA hane i andra änden, patchar ihop två utgående uttag i centralen - så kan man flytta både bild och ljud analogt eller digitalt från t.ex datorn på andra våningen till ljudingångarna på stora slutsteget i vardagsrummet på bottenvåningen utan att äga en massa trådlösa audio/video överföringsgrejer. Man behöver heller inte äga en massa dyra maskiner som spelar musik direkt genom nätverket från switchen och ligga och belasta den med en massa överföringsdata.

Det är även möjligt att digitalt spela in vad som kommer ur en satmottagares spdif utgång till datorns digitala ljudkort utan att dra kablar genom hela huset - och var än mottagaren befinner sig i huset.

Kanske überspeciala appliceringar för vissa, men jag har aldrig påstått jag är helt normal

Förresten vill någon snäll moderator flytta denna tråd till 99musik musiklounge - den hör nog bättre dit egentligen.

1
Bevaka tråden