Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högupplöst PDF till Lågupplöst PDF?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle per automatik omvandla högupplösta PDFer till lågupplösta.
Jag inser att detta är en dm fråga men jag måste veta till 100%.

Så om jag skickar in en högupplöst pdf in i distiiller och låter den baka om den till en lågupplöst, det måste väl fungera?

  • Medlem
  • 2007-03-14 17:43

Du kan använda Colorsync till det också, om det är lättare att automatisera, men filerna blir inte riktigt lika kompakta.

Hur tänkte du automatisera Acrobat?

Det är Distiller jag tänkt använda med dess hot folders. Som jag skrev ovan.
Sedan har jag en filflyttare som sköter resten.

Jag har aldrig fått Distiller att ta emot PDFer, men däremot via "PDF Optimizer" i Adobe Acrobat. Hittas under menyn "Advanced". Detta är från den engelska version, men det bör vara något liknande i den svenska.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-03-15 10:58
Ursprungligen av Christofer:

Jag har aldrig fått Distiller att ta emot PDFer, men däremot via "PDF Optimizer" i Adobe Acrobat. Hittas under menyn "Advanced". Detta är från den engelska version, men det bör vara något liknande i den svenska.

Eller ännu enklare: Arkiv > Minska filstorlek

Ursprungligen av filuren:

Eller ännu enklare: Arkiv > Minska filstorlek

Den funkar om man vill ha samma upplösning efter som innan optimeringen, men för korrektur brukar inte högupplösta dokument vara nödvändigt.

Ser man på. Ett mycket matnyttigt inlägg.
Om än så bra för min del.
Då är nog ColorSync en idé ändå – frågan är hur stor storleksskillnaden blir?

Det jag vill skapa är en pdf för korrektur som kan mejlas.
Fixar colorsync det? Och hur gör jag det i colorsync?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 08:57

Det går väl att scripta Acrobat? - PDF Optimizern i Acrobat minskar ner vad jag upplevt som mest från 10 meg till 400 k

Det gör det visst jag kollade fel innan...
Den minskningen borde räcka för att göra ett pdf-korrektur dokument.
Ska undersökas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 10:00

Dokumentet jag hade var ett antal bilder, samt ett par olika tysnitt. Man kan välja massa alternativ jag klickade i alla - och det var inga problem

Jag testade med 2,3 Mb PDF och fick ner den till 2,2 Mb med den metoden Filuren. Räcker inte riktigt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-04-13 08:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag testade med 2,3 Mb PDF och fick ner den till 2,2 Mb med den metoden Filuren. Räcker inte riktigt.

Ursprungligen av Christofer:

Den funkar om man vill ha samma upplösning efter som innan optimeringen, men för korrektur brukar inte högupplösta dokument vara nödvändigt.

Denna metod brukar ofta vara utmärkt för mig. Senast igår fick jag ned en fil från 120,5 Mb till ca 900 kb. Oftast handlar det inte om sådana förbättringar, men ändå.

Acrobat kör brallorna av ColorSync när det gäller filoptimering. I ett Hot Folder-system måste man använda både AppleScript och JavaScript för att nå optimalt resultat. Tänk också på att det finns en licensmässig aspekt på att använda Acrobat som serverprogramvara. I det avseendet är det enklare med ColorSync / Python

Den lösning jag sitter och skissar på kommer ha tillräcklig budget för att använda Acrobat som serverprogramvara. Vi har redan någon slags volymlicens.

Men jag får be RR att kolla sin mejl.

Undrar om jag ska skriva på norrländska så att Baron inte kommer och snor dig igen.

  • Medlem
  • 2007-03-15 15:18

Colorsync har ju rätt mycket inställningar, så det går ju att få ned storleken en del, men Acrobat är bättre. Min tanke var bara att Colorsync nog kan konfigureras för jobbet på en fikapaus. Frågan är hur små filer du behöver.

Lagom för att kunna skickas via mejl till kunder för korr. Så inte gärna över 1,5 Mb.

Pdf shrinker är ett mycket bra program som stressar ner pdfer. Krymper bilder till 72, 96, 150 eller 300 dpi med valfritt mycket jpg komprimering. MacUpdate.

1
Bevaka tråden