Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook kraschar...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 19:08

Jag har en iBook G4 som kraschar så fort den startas. Ibland innan OSX startat helt, ibland några sekunder efter att finder startat. Det sker alltså inte alltid på samma ställe, men datorn går inte att använda. Rutan som kommer upp är den grå rutan som säger att man ska hålla in strömknappen och starta om.

Har försökt leta efter någon som haft liknande problem, men inte hittat nåt så jag reserverar mig för att min frågan kanske inte är unik.

Någon som har idéer på vad det kan vara för fel och vad lösningen kan vara?

Det du får är en s k kernel panic, och beror oftast på hårdvarufel. Har du nyligen installerat minne? Dåligt RAM kan orsaka detta.

Annars kan det vara något annat. Är det en gammal iBook kanske den lider av de famösa moderkortsproblemen? Apple har haft förlängd garanti på i huvudsak iBook G3 men kanske också tidiga G4? Det skadar inte att slå en signal.

Kör först Apple Hardware Test. Sök på forumet eller nätet för att få reda på hur man får igång det (skall hålla nere någon tangent när man startar, men kommer inte ihåg vilken).

Tillägg: Kolla den här tråden: http://www.99.se/mac-os-x/211600-mac-os-x-har-ovaentat-avslutats.html

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-15 08:32

Kan bekräfta att den förlängda garantin på, åtminstone, iBook G3 gäller fortfarande (även om Apple-support-killen inte hade hört att den förlända garantin hade förlängts igen, och fick kolla upp det med kollegorna). Jag fick ett nytt logikkort i min iBook för två veckor sedan. Fast jag tror att det brukar vara skärmen som blir helt svart om man har det problemet?

  • Oregistrerad
  • 2007-03-21 01:19
Ursprungligen av daft:

Jag har en iBook G4 som kraschar så fort den startas. Ibland innan OSX startat helt, ibland några sekunder efter att finder startat. Det sker alltså inte alltid på samma ställe, men datorn går inte att använda. Rutan som kommer upp är den grå rutan som säger att man ska hålla in strömknappen och starta om.

Har försökt leta efter någon som haft liknande problem, men inte hittat nåt så jag reserverar mig för att min frågan kanske inte är unik.

Någon som har idéer på vad det kan vara för fel och vad lösningen kan vara?

Har du Airport igång?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-21 08:00

Tack för alla svar. Har inte haft tid att göra nåt åt datorn, men igår så funkade datorn i hela 5 minuter(!). Hehe.

Japp. Jag har AirPort igång...

1
Bevaka tråden