Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FL Studio 7 Demo - MIDI problem

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha testat alla möjliga program i jakten på en ny DAW som passar vårat arbetssätt, så har vi kommit till FL Studio 7. Har kört FL 3.11 back in the days, men då utan att blanda in MIDI UT.

Det verkar som om det kan vara våran grejj, men vi får inte MIDI UT att funka. Inte på något sätt. MIDI funkar IN utan problem.

MIDI IN/UT funkar helt 100 i Cubase LE/Tracktion/Seq24. Varför funkar det inte i FL? Fungerar inte MIDI fullt ut i demo versionen månne? Det står dock att allting ska funka. Och allting annat verkar funka, förutom att spara då. Vill ju helst inte köpa ett program där vi inte får igång MIDI ordentligt.

Någon som använder FL med sina externa burkar som har något tipps?

Ljudkortet är ett Phonic FireWire som lirar på en PC.

Vild chansning här (var nog 58.000 år sedan jag körde FL:D).
Men finns det inte någon form av modul, precis som en synth som heter typ "Midi Out", där man väljer kanal etc etc. Där kan man väl även få tillgång till dom interna midiljuden (om man nu har sådana på sitt ljudkort).

  • Medlem
  • 2007-03-14 11:51

det borde allt funka. kolla in menyn options>>MIDI settings. här har du alla MIDI in och ut som systemet känner av. i listan på output delen letar du upp den MIDI-port du vill använda som utgång, markera den klicka i send master sync samt välj en port till höger, 0 t ex. om du sedan öppnar en MIDI-out och ställer in rätt kanal borde du kunna styra det du vill. se till att options>>enable MIDI-output är förkryssad också.

Yes, det är igenom Midi Out modulen jag försöker få ut min signal. Patch/Channel är korrekt inställda tror jag.

Alla Midi inställningar ser OK ut. Alla drivrutiner dyker upp som dom ska.

Vet i *** vad det är som strular. Snart skiter jag i FL och testar nästa i listan, vilket är Nuendo. :/

  • Medlem
  • 2007-03-14 11:59

testa att klicka ur och i samtliga kryssalternativ under options>>MIDI också. sen kan det vara en fin ide att starta om progget efter att du gjort alla inställningar, så dom sparas.

  • Medlem
  • 2007-03-14 12:06

tog en snapshot på mina inställningar om du kan se nåt som skiljer...

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-03-14 13:20

säger samma sak som syked. kolla om midi output är är aktiverat under options och kolla om port är rätt

Tack för svaren!

Midi output är aktiverat under options-rullgardinen...

Är dock inte säker på om jag ställt in samma port nummer på midi port i midi settings som i midi out pluggen... Kan det vara det? Hoppas!

Tack iaf! Ni rockar!

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-03-14 18:21

det är antagligen det

Jaaa!!

Massiv kärlek till Eboy, Syked & Mats88 för era svar, som fick igång allting!
Vet inte hur jag kunde missat en sådan elementär inställning som att match portarna, men så blir det ibland...

Tack som fan! Nu ska jag köpa mig ett stycke Floops tror jag!

Två frågor bara, angående köp:

* Ska man ta XXL paketet, eller räcker det med något mindre?
* Funkar ReWire bra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-14 20:47

Hur funkar audioinspelningen nu? Sist jag provade så var det demo i betaversion på sjuan och den råkraschade direkt man började peta på något som hade med inspelning att göra. Verkar det vara en fräschare version de har demo på nu eller?

Jag har ett Phonic Helixboard 18. Det funkar prima att spela in med i den demoversionen vi har, vilken det nu är? Nertankad för några veckor sedan...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-14 21:00

Kollade nu och det står ett "b" efter versionsnumret på den demoversionen de har uppe nu. Men den är säkert fräschare än den jag provade i vilket fall

Jag har bara testat ReWire lite kort mellan Sonar och FL5 för ett tag sedan, och då i ett ganska så "lätt" projekt med bara trummor från FL. Där funkade det bra, och det borde ju fungera ännu bättre nu 2 versioner senare...
Det går ju även att köra FL som VSTi, och det ska också funka bra har jag hört. När jag testade med FL5 var det en del synk-problem, men de ska vara åtgärdade nu enligt en kompis som kör FL7 som VSTi i Cubase.

Det har för övrigt kommit en public beta nu: 7.0.2
-Vad innebär det egentligen? Fortfarande risk för buggar, så om man inte är äventyrlig borde man låta bli, eller??

  • Medlem
  • 2007-03-15 14:07

1. FL Studio Producer Edition d/l: $149 låda: $209. tror det räcker fint med denna rent funktionsmässigt (bara massa ljud du missar) du kan ju kolla här annars och jämföra och se vad du behöver: jämföra jämföra jämföra

2. du får med asio4all:s re:wuchsel för rewire grejor som funkar fint.

1
Bevaka tråden