Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac-utmaning nr 1

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I ett försök att stimulera forumet lite så drar jag igång en liten utmaning. De lösa reglerna är att:

  • Du har en vecka på dig att presentera din lösning i denna tråd, dvs senast söndag morgon (18/3)

  • En omröstning hålls då och vinnare utses.

  • Vinnaren får äran att hitta på och ansvara för nästa utmaning.

  • Du får skapa din lösning med vilka verktyg du vill, men om du använder verktyg som inte alla har tillgång till så föreslår jag att du kompletterar själva lösningen med beskrivning och kanske skärmdumpar.

  • Du väljer själv vilka bedömningsgrunder du vill använda när du röstar.

  • Det är fritt fram att klaga på reglerna och kräva begränsningar eller andra förändringar.

Veckans utmaning:
Inspirerad av denna tråd så är scenariot helt enkelt att vår hypotetiska användare ofta behöver föra över ett gäng bilder till en annan person och därför vill automatisera detta. Mottagaren vill ha bilderna i en fil, zip- eller rar-format.

  • Du väljer själv om du vill utgå från att bilderna ligger i iPhoto eller bara i filsystemet.

  • Överföringssättet behöver inte nödvändigtvis vara epost

Se så, sätt fart!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 17:14

Haha!
Du e för skön!
Gillar dig....

Yes!!

Mitt förslag:
Ha program typ Transmits widget på skrivbordet och sedan släpp pärm med bilder på denna - förutsätter att Transmit är rätt inställt så att det är rätt url som det levereras till.

Olle@mac

Jag placerade denna tråd under utveckling men kanske skulle den ligga under "Allt om Mac" eller någon annanstans för jag vill inte utesluta lösningar såsom den Olle presenterade, eller att någon inte ska delta för att de inte tror att de är "utvecklare"?

Quick-and-Dirty-lösning:
- Markera bilderna i iPhoto.
- Kör Automatorprogrammet nedan.
- Skicka iväg mailet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-14 19:19
Ursprungligen av morgan_a:

Quick-and-Dirty-lösning:
- Markera bilderna i iPhoto.
- Kör Automatorprogrammet nedan.
- Skicka iväg mailet.

De flesta mailservrar accepterar inte bilagor större än 5-10 MB så det kan nog bli problem om det är många eller stora bilder.

Någon som tänker bidra med ett shellskript eller annan terminalbaserade variant? Eller bygga vidare på morgans automatorskript? Eller använda något verktyg inte helt ämnat för uppgiften? (en Filemakerlösning från Taz kanske? ).

Trevligt initativ, även om jag är mer road av problem som man inte löser med lite scriptande. (Kan man inte kompilera det så är det inte på riktigt. ) Man kan behöva lite utmaningar, och eftersom fotoutmaningen på www.hardmaccafe.com håller på att dö ut (röstning pågår på den senaste, men bidragen är få) så kan man ju dyka på lite annat.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Trevligt initativ, även om jag är mer road av problem som man inte löser med lite scriptande. (Kan man inte kompilera det så är det inte på riktigt. ) Man kan behöva lite utmaningar, och eftersom fotoutmaningen på www.hardmaccafe.com håller på att dö ut (röstning pågår på den senaste, men bidragen är få) så kan man ju dyka på lite annat.

Du är mer än välkommen att vinna med en kompilerad variant, och sedan höja tröskeln i nästa omgång

Ursprungligen av Hagelin:

Du är mer än välkommen att vinna med en kompilerad variant, och sedan höja tröskeln i nästa omgång

Det vill bara till att lösningen är befogad också. Räcker scriptet och det är en bra lösning så ska man inte röra till det. "Keep it simple." Fast E-postlådestorleken kanske gör att man borde göra på annat sätt ändå.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-14 22:58

En shell-scripts variant som i kombination med fasta RSA nycklar inte kräver någon inloggning på destinations maskinen.

#!/bin/bash
tar -C /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder -czf /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz .
scp /Users/$LOGNAME/Desktop/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz user@server:/Volumes/Bilder/
rm -rf /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder/*
rm /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz
exit 0
Ursprungligen av Narogh:

En shell-scripts variant som i kombination med fasta RSA nycklar inte kräver någon inloggning på destinations maskinen.

#!/bin/bash
tar -C /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder -czf /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz .
scp /Users/$LOGNAME/Desktop/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz user@server:/Volumes/Bilder/
rm -rf /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder/*
rm /Users/$LOGNAME/Desktop/Bilder-"`date "+%y%m%d"`".tgz
exit 0

Ganska bra idé bortsett från vad som händer om filöverföringen misslyckas, eller hur?

Kul initiativ. Har för lite tid denna vecka dock. Men nästa tänker jag vara med på.

Sen är ju en en scp-lösning inte zero-conf heller direkt, man måste ju bygga lite nycklar o sånt innan det fungerar bra.. Så ska man skicka filer till många olika användare spontant blir det mekkigt.

Sitter man i samma nät så är väl kanske iChat och Bonjour ett bra alternativ.

Omröstning och fortsatt diskussion i: 99mac-utmaning nr 1 - Omröstning

1
Bevaka tråden