Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har mini tillräcklig prestanda?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en tid sedan upphörde mitt intresse för PC-spel, och då försvann även motivationen att fortsätta använda och ha kvar min nuvarande HP som jag köpt för 2 månader sedan. Detta gör att jag kikar lite lätt på om jag ska sälja denna och köpa en Mini istället, men inte utan några funderingar.

Hur står sig prestandan när det gäller att använda bittorrent på 100Mbit, samt att uträtta vanliga saker som ordbehandling och surfande på internet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-20 20:28

För det mesta funkar den bra. Vi kör många mini på jobbet som kontorsdatorer, och det funkar. Eftersom Office inte är intel-anpassat är det givetvis lite segt, men det går. Den har gigabitnätverk, så bittorrent bör inte vara nåt problem.
Vissa påstår att den blir lite rappare om du startar den från en 7200-varvs extern FW-hårddisk, men det har jag inte testat.

Jag använder en extern HD via firewire. Det är en märkbar skillnad. Fungerar jättebra verkligen. Själv använder jag en dual 1.66 mini med en GB ram. Under ett år som jag har haft denna, har det inte varit något negativt alls. Trots sin lilla processor har den varit en underbar kompis. Jag önskar att jag hade stoppat lite mer ram i den när jag kör många program.

Jag använder mini till: webbdesign (dreamweaver, fireworks), musik, internet, och några enkla äldre pc spel.

Mini är en utmärkt första mac.
Fixa en extern firewire Hd och lite extra ram så blir du minst lika nöjd som mig.

Senast redigerat 2007-02-21 14:42
Ursprungligen av matteus82:

Jag använder en extern HD via firewire. Det är en märkbar skillnad. Fungerar jättebra verkligen. Själv använder jag en dual 1.66 mini med en GB ram. Under ett år som jag har haft denna, har det inte varit något negativt alls. Trots sin lilla processor har den varit en underbar kompis. Jag önskar att jag hade stoppat lite mer ram i den när jag kör många program.

Jag använder mini till: webbdesign (dreamweaver, fireworks), musik, internet, och några enkla äldre pc spel.

Mini är en utmärkt första mac.
Fixa en extern firewire Hd och lite extra ram så blir du minst lika nöjd som mig.

Det går alltså att installera OS X på en extern FW-hårddisk och boota från den?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det går alltså att installera OS X på en extern FW-hårddisk och boota från den?

Jajamän - som alla macar sen den första AGP-G4an 1999.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-23 16:12

Jag kör musikproduktion på min mini med 1,42 GHz / 512 RAM och det funkar utmärkt. Gör även lite tyngre jobb i Photoshop. En tyst och snäll maskin som varmt rekommenderas!

nu ska ni få höra
jag kör en intel core solo billigast möjligt utförande... funkar kanon med lite enkel multitasking:
- itunes (hämtar biblioteket från en serverdator)
- kopplad via bonjour till min macbook
- firefox (camino är dock mjukare på datorn)
- azuerus
- VLC

jag menar... det är rätt ok på 512mb ram imo... och det funkar faktiskt helt ok... DOCK att spela in tv med elgato hybrid är rätt skit... där måste man ha mer ram.

Har problem med eftersläpniing vid uppspelning av DVD-filmer i min Mac Mini. Har samma problem med uppspelning av inspelningar gjorda med EyeTV A/D. Någon med samma erfarenhet?
Det betyder att jag inte akn använda den som Mediacenter som jag tänk.

gjallarn... mer ram tror jag.

  • Medlem
  • Strömstad
  • 2007-03-14 15:44

DVD-uppspelning fungerar bra här, använder en mini core duo 1.83ghz.

I övrigt fungerar nog minin rätt okej, lite väl seg vid instalationer utav program eller annat krävande(?), men det beror nog helt säkert på standardminnesmängden (512mb).

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-03-14 16:53

tycker min mac mini är väldigt bra för att vara så billig. funkar för allt den gamla pcn ja använde förut gjorde o mycket mer

har den senaste o enklaste mac minin som ja köpte för en vecka sen ungefär.

första inlägget

använder den då till spel, surfa, chatt, musik, filmer o allt annat man brukar göra

  • Medlem
  • 2007-03-14 17:39

Har en mini med 1GB RAM , Core 2 Duo som jag använder som MediaCenter/Democracy, lite slösurfande från soffan och för lite bittorent också lite då och då.

Fungerar alldeles utmärkt. Däremot testade jag demoversionen av Office paketet under Rosetta och det var ingen hit. Så blev att jag installerade NeoOffice istället som fungerar alldeles utmärkt med intel under skalet. Fast jag gör det mesta av ordbehandling/kalkyler antingen i NeoOffice på min bärbara MacBook eller med Office på min stationära G5'a istället.

Mvh
/Ulf

Ursprungligen av Ulf H:

Har en mini med 1GB RAM , Core 2 Duo som jag använder som MediaCenter/Democracy, lite slösurfande från soffan och för lite bittorent också lite då och då.

Core 2 Duo?

Har jag missat nåt? Men Minin finns inte med C2D...

Hursomhelst... jag har själv ägt en Mac Mini Core Duo 1.66 Ghz med 1 GB ram!
Såldes pga försämrade ekonomi förhållanden strax innan jul.

Jag var grymt nöjd med min, jag surfar, gör musik, ordbehandling, lyssnar på musik, laddar ner, tittar på film, MSN och lite allt möjligt, och den sölade ALDRIG..... Underbar maskin!!

Hursomhelst är jag inne på att köpa en Macbook i Maj månad..... en bärbar är det jag verkligen behöver nu när jag börjat resa i mitt arbete.

Men till de enkla behoven är Minin perfekt... men tänk på... ska du ändå köpa ny skärm så titta istället på en iMac *mer för pengarna*

Gjallar, DVD-uppspelning klarar ju en 400MHz G3 utan problem, nåt är fel.

Har en sedan 2 veckor en 1,83GHz med 2GB ram, köpt hos MacSupport i Växjö.

Köpte den efter att jag fått hjärnsläpp på all skit som händer i Windows, orkade bara inte med detta längre. Det finns ingen möjlighet för en ensamföretagare att handha ett Windowsbaserat system, det kostar för mycket tid och pengar....

Är tvungen att fortfarande använda en del PC-program i jobbet, VISMA-SPCS Administration 500 + några dokumentationsprogram. De fungerar jättesmidigt i Parallels, banköverföring via LB-rutin från Adm500, samt allt annat.

Har ännu inte hittat något program eller funktion som är långsammare i OSX + Parallels än i PC med Windows. Sedan kommer ju Vista, det blir väl Macs bästa reklam;)

Tack vare god hjälp från MacSupport så har jag kommit igång väldigt snabbt. Jag vill verkligen rekommendera en övergång till Mac. Så här i efterhand kan man utan överdrift säga att PC+Windows har förkortat mitt liv med ett antal årtidonden

Nu kan man lägga mindre tid på meningslösa felmeddelanden och omstarter. Då blir det ju tid över för livsnjuteri och återtagande av de förlorade åren...

1
Bevaka tråden