Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka billiga dvd-r skivor är bäst att använda för min PB 12"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
jag har en powerbook 12" med en dvd brännare i. Vilken typ att billig, brännbar dvd skiva är bra att använda till just min dator? har ni några tips. Hörde just att det är olika för olika brännare vilka skivor som funkar olika bra.

tack på förhand
peter

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-14 13:27

Man får nog lov att prova sig fram om man är ute efter "noname".
Jag kan rekommendera TDK.

Fujifilm DVD-R på Clas Ohlson har funkat bra för mig, liksom Verbatim och Maxell.

Det finns listor med testresultat man kan gå efter. Strunta i märkena, det är mediakoden som är viktig, den säger vilken fabrik den är tillverkad i. Undvik noname, de är ofta "AN31" eller liknande mediakoder och kan vara förfärligt dåliga.

Titta här:

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

Följ deras länk för att ladda ner DVD Media Inspector, så kan du kolla koden i efterhand i alla fall. Men bra affärer anger koderna. WeSellCD och DiscsOnline anger den i många fall, och om de inte anger den, köp inte.

PVC (Pioneer), MCC (Mitsubishi), SONY och TDK är bra. Märk väl att i alla fall Mitsibushi-skivor ofta säljs under andra märken. Och när man kan köpa Mitsubishi för under 2.50 styck, varför köpa opålitliga Princo eller extremsnåla med "B-grade noname" för 1.50 styck? Min erfarenhet av typiska noname är att minst hälften går åt skogen om man inte bränner på mycket låga hastigheter.

Idag noterade jag att wesellcd inge länge anger mediakoderna! Det tycker jag är jättedåligt. Eftersom discsonline gör det (i alla fall för skivor inte är skräp) så kommer jag enbart att handlar där i fortsättningen, och av andra som ger denna viktiga information

OK, TDK och Sony vet man ju vad det är, men det är svårare att veta vilka som är bra Mitsubishi (under annat namn) och vilka som är Anwell-skräp.

1
Bevaka tråden