Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan apple remote kontrollera volymen i iTunes?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 21:21

Hejsan!
Dessa är premisserna:
1. Jag använder iTunes för att spela musik.
2. Jag använder airtunes via mitt airport express för att spela upp musiken i stereon.
3. Jag vill använda apple remote för att kontrollera volymen på musiken.

Så, hur gör jag? Jag trodde att det kanske var enkelt men det verkar riktigt knepigt. Har inte hittat någon lämplig inställning. Grejen är ju att fjärren inte kontrollerra iTunes ljudvolym utan volymen på datorns inbyggda högtalare. Hur ställer man om det? Det kan ju vara ganska praktiskt att kunna ha hög ljudvolym på medan man fortfarande har systemljud och liknande på en fortsatt blygsam nivå.

Apple remote bygger på IR, dvs det måste var fri sikt mellan dig och dator. Du kan stänga av systemljud för att slippa dem helt, eller ställa in systemljuden på en låg nivå (i alla fall i Mac OS 10.4, men jag tror att det även går i tidigare versioner). Kolla i systeminställningar och se om du kan ställa in något som passar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 22:55

Ok, jag menar inte riktigt så. Eftersom ljudet till stereon är kopplat via airtunes (airport express) och därmed inte kontrolleras av det inbyggda ljudet (som ju styrs med knapparna högst upp på tangentbordet) "kommer jag inte åt" det med fjärrkontrollen. Men om det fanns ett sätt att få remoten att styra volymen INNE I iTunes istället för det inbyggda ljudet skulle jag bli glad. Vore egentligen konstigt om det inte fanns, då skulle ju Apple ha omöjliggjort användning av remoten och airtunes tillsammans.

Ahaa, då fattar jag. Ska se om jag kan hitta något som kan hjälpa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 23:29

Ok, tack :). Alternativet blir ju annars att koppla ljudet från datorn istället för via airporten och det vill jag helst inte. Så viktigt känns det inte att kunna kontrollera volymen med fjärren.

Kanske en dum fråga, men är det inte bättre att sköta volymen med fjärrkontrollen till stereon? Om du skulle lyckas höga volymen med Apple-fjärren så höjer du ju nivåerna på själva signalen in i stereon och riskerar överstyrning och alla möjliga former av missljud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 08:28

Ok. Din rekommendation är då att jag har iTunes volym på max, eller 75% av max, vad man nu tänker sig att "signalen klarar" och rattar förstärkaren. Jo, det skulle ju absolut funka. Bara det att jag har gjort tvärt om tidigare. Kan du förklara närmare vad du menar med "överstyrning" och andra risker?

Men du kanske har rätt, det kanske är ett bättre sätt. Dock kan man fortfarande fundera på vad volymkontrollen på remoten skall vara bra till om den inte kan fungera ihop med airport. Verkar ganska begränsat tycker jag.

Man bör inte köra in signaler som är för starka i en förstärkare. Om man skickar in en signal som är för stark riskerar man att ljudet låter sprucket. Om du har kopplat en hörlursutgång in till stereon och ökat volymen på signalkällan så kanske du förstår vad jag menar. Det låter inte bra.

Det kan ju hända att Apple tänkt på detta när de konstruerat Airport:en, så att den skickar ut en bra signal då iTunes-volymen är på max (när jag tänker efter så borde det ju faktiskt vara gjort så). Detta kan dock bli ett problem om man kör med line-out från Mac:en till stereon.

Jag vet dock inte om det finns något sätt att "mappa" volymknapparna på fjärren till något annat än till systemvolymen.

Det du skulle kunna göra är ju att ta en programmerbar fjärrkontroll och programmera in knapparna från Apple-fjärren, men programmera volymknapparna till volymknapparna från stereo-fjärren. Lite bökigt kanske. Hoppas det finns någon bättre lösning.

I'm all out of ideas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 08:53

I så fall blir frågan som jag ser det (om man som jag då antar att man istället låter volymen i iTunes vara konstant och reglerar på stereon): hur stark utsignal till stereon kan man ha innan man får missljud? Kan man köra iTunes på 100% eller skall man ha något mindre än det? Erfarenheter med tidigare ljudkort m.m. säger mig att de oftast bara klarar ca. 85% av maxeffekt, vilket iofs nästan alltid räcker. Gäller det även i fallet iTunes volym?

Jag törs inte svara på hur iTunes + Airport Express funkar, men det borde vara gjort så att du ska kunna köra iTunes på 100% volym. Det beror väl lite på volymen på ljudfilerna också, men jag antar att det går bra.

Dock har jag alltså ingen Airport med AirTunes, så jag är nog inte kvalificerad att svara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 09:02

Oj, du svarade ju på min fråga medan jag skrev, skickligt ;).

Citat:

I'm all out of ideas.

Nja, jag tror inte det är någon fara, så stort problem är det inte. Dessutom har du kanske rätt i att det är mindre bökigt att reglera på stereon. Det här med fjärren är lite att det är bra att ha så mycket som möjligt samlat på samma plats, nu har jag ju visserligen möjlighet att till viss del kontrollera iTunes (vilket jag ju inte hade alls tidigare, så det är ju bra) men inte fullt ut. Jaja, det kanske trots allt är bättre än ingenting när allt kommer omkring. Visserligen kan det ju bereda en problem när man sitter vid datorn och lyssnar på musik samtidigt, om man inte är långarmad och når stereon från stolen. Fjärren till den brukar nämligen ligga på soffbordet.

Skulle dock vara intresserad av att höra lite mer om de där riskerna som man kan utsätta sin stereo för som du pratade om. Tidigare hade jag förstärkaren inställd på halv volym och reglerade via iTunes, det räckte gott.

iTunes bör stå på 100%. Linje ut från datorn bör vara alldeles lagom för en linje in på stereon.

Åtminstone gäller detta vid vanlig sladdkoppling. Om Airport Express har något fuffens för sig vet jag inte (skickar ut en alldeles för stark linjesignal exvis). Men det tror jag inte.

Annars är det ju bara att provlyssna. Om det låter ankträck får man väl skruva ner. Låter det bra är det bara att köra.

Problemet för mig (och kanske för Lemino också), är att stereon INTE har en fjärrkontroll. Det blir ett sånt himla spring...

Ursprungligen av johan_tanying:

iTunes bör stå på 100%. Linje ut från datorn bör vara alldeles lagom för en linje in på stereon.

Det blir alltså inte överstyrt ljud om man kör iTunes på 100% och systemvolymen på 100%? Det finns väl ingen egentlig line-out på de flesta Mac:ar, utan endast hörlursutgång? Hörlursutgångar brukar skicka ut för stark signal för en line-in-port, i alla fall sist jag provade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 09:13

Det verkar inte förekomma några förvrängningar vid 100% på ljudet i iTunes, det är nog gjort som du sa staed.

Kom dock på att funktionen att styra volymen från iTunes visst kan vara väldigt viktig för mig; jag har planerat att skaffa ett par extra högtalare att ha i köket för att kunna lyssna på musik/radio när jag diskar. Stereon kommer ju att stå kvar i vardagsrummet så den kan jag inte ändra volym på, men datorn kan jag ju, tack vare airporten, ta med mig. Alltså vore det bästa att man kunde ändra volym på den, vilket liksom tar oss tillbaka...

Kan du inte förklara vilka risker man utsätter sitt system för genom att reglera i iTunes istället för på förstärkaren? Gör de sig endast gällande om man har förstärkaren på 100%? Jag är inte så tekniskt kunnig, skulle vara intresserad av en förklaring.

Det är inte så stora risker egentligen. Ingångarna på en stereo brukar vara skyddade mot höga spänningar, så det ska nog till att man skickar in något som inte ska vara där för att man skall göra sönder förstärkaren. Däremot kan ljudet låta illa om man skickar in en signal som är för stark. Förstärkaren mår inte speciellt illa av detta, men ljudet låter alltså inte speciellt bra.

Nu är jag alltså bara en ljudnörd-wannabe, så någon som är mer insatt får gärna utveckla resonemanget (Jag har ju bara byggt ett eget slutsteg i mina dagar ).

Detta bör alltså inte vara något problem med Airport Express:en.

Jag tror ljudutgången på AirPort Express motsvarar line-out?

Hittade denna lösning på ditt problem:
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=61058

Kolla även in:
http://www.123macmini.com/news/story/501.html

Funkar?

Min PM G4 har linje ut, och då kan jag inte tänka mig att det blir för starkt. Med hörlursutgång kan det, som du säger, vara annorlunda. Men det är bara att prova. Det lär inte pumpas ut några skadliga mängder strömming hur man än ställer nivåerna. Låter det bra är det bra.

Sen vad besvärliga vi är med kökslösningar och annat, eller hur? Skaffa ett par aktiva högtalare med volymratt så är väl problemet löst?

Ursprungligen av johan_tanying:

Min PM G4 har linje ut, och då kan jag inte tänka mig att det blir för starkt. Med hörlursutgång kan det, som du säger, vara annorlunda. Men det är bara att prova. Det lär inte pumpas ut några skadliga mängder strömming hur man än ställer nivåerna.

Nä, med en linje ut ska det ju helt klart bli rätt, men har man ex en bärbar Mac får man väl nöja sig med hörlursutgång.

Även om nivåerna inte blir skadliga från en maxad hörlrsutgång så låter det ju inte så bra.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sen vad besvärliga vi är med kökslösningar och annat, eller hur? Skaffa ett par aktiva högtalare med volymratt så är väl problemet löst?

Helt klart, men lite besvärlig problemlösning kan pigga upp

Men hur är det nu - med airport express och airtunes använder man väl inte hörlurs-/linjeutgång öht?

Ursprungligen av staed:

Helt klart, men lite besvärlig problemlösning kan pigga upp

I slutändan kostar runtomkringprylarna mer än stereon...

[OT]
Tänk vad mycket lättare allt var 1982 när man köpte ett Technics-paket för 2999 på Siba och sedan kunde spela alla format som fanns på den tiden (kassett, LP och radio). Den där AUX-ingången visste man inte vad den skulle vara bra för (innan man skaffade cd-spelare och bollen var i rullning).

(Jag har förresten kvar nämnda stereopaket ännu. Kassettdäcket går i fel hastighet och skivspelaren är utbytt mot en Thoréns, men annars så är det väl en ganska bra livslängd på prylarna.
[/OT]

Men den har ingen fjärr! (för att återknyta till ämnet).

Ursprungligen av johan_tanying:

Men hur är det nu - med airport express och airtunes använder man väl inte hörlurs-/linjeutgång öht?

Nej. Den kör allt över WiFi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-16 09:38

Lite OT kanske men jag hade mitt hemmabiosysten kopplat direkt från hörlursutgången (på min bärbara Dell, det finns ingen annan ljudutgång). En vacker dag vägrade det överhuvudtaget komma ut ngt ljud från systemet, vare sig jag spelade iTunes eller titade på DVD. På verkstaden (BRL) sa de att man aldrig skulle ha en dator kopplat analogt till en stereo då datorn inte skickade ut en ren signal via ljudkortet vilket på något sätt kunde skada stereon. Jag fick reparationen på garanti men om man tittar på Hifi-klubbens garantivillkor (i vart fall som de såg ut i sommras) gäller inte garantin om man har systemet kopplat till en dator. BRL rekommenderade att antingen koppla in en "galvanisk avskiljare" eller köra optiskt. Jag såg det som en bra anledning att köpa en Airport Express så det kör jag nu.

I iTunes så fins det ju ett val om man vill att iTunes volymkontroll skall vara aktiv eller inte när man använder Airtunes. Jag har den aktiv för ibland kan det vara bekvämt att kunna styra ljudet från datorn.

Johan

Att stereon skulle kunna ta skada av en "oren" linjesignal tycker jag låter som guldörons-mumbojumbo. När det gäller hörlursutgången skulle det väl kunna, som vi skrev ovan, bli en så stark signal att ljudet skär sig men knappast att stereon skulle brinna.

När man googlar lite på "galvanisk avskiljare" verkar det mest röra sig om någon jordningsgrunka som är till nytta för antennkablar. Hur den skulle kunna monteras på en ljudkabel vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-16 15:20

Tja, jag är långt ifrån någon audiofil men min förstärkare var i vart fall helt död och verkstaden påstod att det kunde bero på att den varit kopplad till datorn. Såg ingen anledning att ifrågasätta i och med att de tog det på garantin. Vad gäller galvanisk avskiljare finns den en sådan på Kjell o Co med in och utgångar för RCA kabel för 199 spänn. Där kallas den även "RCA avstörningsfilter".

Så här skriver HiFi-klubben i sina villkor: "Anslutning till dator
Om du kopplar en dator till en förstärkare gäller följande förhållningsregler:
All apparatur skall vara avstängd vid inkopplingsmomentet (inklusive skrivare och annan apparatur), strömkablarna skall vara urkopplade. Det går att köpa en jordavskiljare för att minimera riskerna. Garantin täcker inte fel orsakade av felaktig inkoppling." http://www.hifiklubben.com/SE/Kundservice/Garanti_Foersaekring/

Johan

1
Bevaka tråden