Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm efter uppdatering till 10.4.9

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2007-03-13 23:50

Installerade 10.4.9 och starta om. Får upp grå skärm med äpplet på och sen inget mer. Står där och tuggar. Tips och råd mottages....

Det kan ta ett tag innan det händer något. dvs allt från 1 - 5 min... funkar inte detta så försök boota på en orginal skiva med OS X....

Senast redigerat 2007-03-14 09:15

Den tuggade hos mig ochså ett tag men sen startade den upp på båda datorerna (iBook G4 1,3 och Macbook dualcore 1,8)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 00:33

som vanligt har macfixit ett par lösningar på vanliga problem.

http://www.macfixit.com/

men låt det stå ett tag

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 01:02
Ursprungligen av Buckner:

men låt det stå ett tag

Ett tag... en kvart ?!? Eller resten av natten

Här händer inte ett skit

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 14:48

Problem solved!!

Ursprungligen av Buckner:

som vanligt har macfixit ett par lösningar på vanliga problem.

http://www.macfixit.com/
men låt det stå ett tag

Tid hjälpte inte mig, men väl din länk till Macfixit.com! Tack för det!

Nu har jag precis gått igenom SAMMA sak med min iMac C2D (vete tusan vad jag har för hemma-fix i mina Macar som får den att spöka med denna uppdatering )

En klar klar rekommendation från mig är att man INTE kör autouppdateringen utan hämtar ner uppdateringen från Apple och kör installationen manuellt.

Better safe than sorry

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-14 14:56

Saker kan hända om man lekt med tweakprogram som onyx, eller installerat hackade program... Installerade Front Row på min PB 12" en gång i tiden, efter en software update fungerade inte installationen... Visade sig vara en känd bugg i hacket

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 16:52
Ursprungligen av Sidde:

Saker kan hända om man lekt med tweakprogram som onyx, eller installerat hackade program... Installerade Front Row på min PB 12" en gång i tiden, efter en software update fungerade inte installationen... Visade sig vara en känd bugg i hacket

Onyx...?!? Guilty as charged

Jag har också använt Onyx hitintills utan problem (PB G4). Vi denna uppdatering som jag laddade ner som dmg-fil fick jag grå skärm efter den beordrade omstarten.
Efter en timme tröttnade jag och tvångsavstängde datorn, startade upp igen och si då funkade den.
Nu lycklig innehavare av 10.4.9

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-15 18:27
Ursprungligen av Macsimal:

Onyx...?!? Guilty as charged

Måste bara påpeka att Onyx behöver inte skada, men program som Onyx kan skada om man har oturen....

Nja.. Jag har uppdaterat en Mac Pro en iMac core duo och en PB 12:a inga probs med autoupdate... O tro mig jag har lite hack i samtliga burkar... fungerade utan problem... Svårt att säga vad som sagt... Kul att det löste sig iaf

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2007-03-15 21:51

Installerade uppdateringen igår, via auto-update men fick då ett felmeddelande om att jag hade en installer liggandes på skrivbordet, eller något sånt otroligt flummigt. Så jag startade om datorn och vad jag kunde se så hade det uppdaterats ändå.

Men tangentbordet slutade fungera i iTunes och min minneskortläsare ville inte fungera längre så jag laddade hem uppdateringen igen, den man får köra manuellt, och fick till slut meddelande om att installationen blev avbruten.

Nu har jag startat om datorn igen och den hänger sig vid inloggningsfönstret. Den står bara och tuggar just nu nu.

Några briljanta idéer? Har en Powerbook G4 15".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-17 22:02

Min iMac stannar också vid uppstartningsskärmen och allt som händer är att det snurrar under äpplet och har så gjort i ett antal timmar nu.

Hittade inget på macfixit, någon som har en direkt länk eller vill berätta hur man skall lösa det hela här?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-23 00:13
Ursprungligen av lergell:

Min iMac stannar också vid uppstartningsskärmen och allt som händer är att det snurrar under äpplet och har så gjort i ett antal timmar nu.

Hittade inget på macfixit, någon som har en direkt länk eller vill berätta hur man skall lösa det hela här?

Hmmm, lösningen fanns innan på deras första sida, nu har de gömt det bakom "For MacfixitPro subscribers only"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-23 00:22

Tipset är alltså i sammandrag följande:
1. Ladda ner combovarianten av 10.4.9-uppdateringen (OBS! välj rätt sort Intel el. PPC) på en annan Mac.
2. Starta den krånglande Mac'en i Target-mode (Håll ner t-tangenten under start tills det syns en FW-symbol på skärmen)
3. Koppla samman de två Mac'arna med en FW-kabel (då mountas den krånglande Mac'ens disk som en extern disk i den friska Mac'en)
4. Installera uppdateringen från den "friska" Mac'en mot den krånglande maskinens disk.
5. Boota sen om som vanligt
6. Njut av Mac OS X 10.4.9

1
Bevaka tråden