Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga teknikskåp hemma

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får snart in ett bredbandsuttag där hemma i ett hörn. Jag tänker bygga in det i ett skåp, ett väggfast av trä tänkte jag, som passar huset. Goda råd efterlyses! Mått? Borde man göra något för att minska risken för brand, eller är det bara att bygga på som vilket skåp som helst? Jag antar att man behöver någon sorts ventiler för att det ska bli luftväxling och inte för varmt. I skåpet ska förutom bredbandsdosorna (tripple play) sitta en router, en switch, en ethernethårddisk. I framtiden vet man ju inte vad som kan tillkomma, En server och flera hårddiskar kanske.

  • Medlem
  • 2007-03-12 23:40

Se till att ha ordentlig ventilation...
Livslängden minskar med ökad omgivningstemperatur på i stort sett all elektronisk utrustning. Framförallt hårddisken är känslig för värme.

Ursprungligen av Toett:

Se till att ha ordentlig ventilation...
Livslängden minskar med ökad omgivningstemperatur på i stort sett all elektronisk utrustning. Framförallt hårddisken är känslig för värme.

Finns det några rekommendationer angående temperatur? Hoppas det räcker med självdrag. Jag hade inte tänkt mig någon fläkt, men det kanske är ett alternativ?

ett par fläktar i botten... en med vindtunnel så kommer de ifrån varandra... och du slipper se dom (då dom ligger i botten.

Ursprungligen av northernlight:

ett par fläktar i botten... en med vindtunnel så kommer de ifrån varandra... och du slipper se dom (då dom ligger i botten.

Vad då för fläktar? Vart ska jag vända mig? Tysta ska de helst vara. Har aldrig gjort något liknande så några mer utförliga tips vore bra. Finns det temperaturstyrda eller ska de gå hela tiden?

Det räcker väl med att lämna topp och botten öppna och därefter alla hyllplan av typ gallerdurk. Naturlig skorstenseffekt där luften drar igenom skåpet nerifrån och upp. Om det är ett väggskåp med fritt under och över förstås.

(Gallerdurk är nästan lika coolt som durkplåt Praktiskt för kabeldragning också!)

Gallerdurk

Durkplåt

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-03-14 17:16

Bygg skåpet så du kan sätta in 19" skenor i framtiden om du får tag på roligare nätverksutrustning eller liknanade, djupet bör vara minst 400mm. Ventilation bör fungera med självdrag och gör det inte det så stoppa in en tystgående fläkt med ett filter.

  • Medlem
  • 2007-03-23 22:43

19" stativ! Det blir inget litet skåp direkt!

1
Bevaka tråden