Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig tangentbords mappning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-13 18:02

Jag använder en Mac Mini Intel med "Windows" tangentbord. Efter senaste ominstallationen av Mac OS X så valde jag bort alla språk utom svenska. Nu har jag problem med mappningen och vissa tangenter fungerar inte överhuvudtaget. Det är extra jobbigt när man programmerar då "{ = alt + shift + 8". Vänstra alt är samma som altgr så det går inte att använda "altgr + 7" som är brukligt i Windows. Även andra specialtecken saknas och använder man "alt + shift + valfritt tecken" så får man de mest konstiga tecken.
De tangenter som inte fungerar är numLock, home, end, page up, page down och scroll lock. Naturligtvis har jag valt svensk teckenuppsättning men problemen består.

  • Medlem
  • 2007-03-13 18:26

Konstig? Nä, låter som MacOS standardlayout för tangentbord.
Du måste ha gjort nåt speciellt om du haft Windows-layout innan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-13 23:09

Var ett tag sedan jag använde Mac OS X på datorn, det är möjligt att minnet sviker mig. Finns det någon möjlighet att få altgr tangentens funktion som i Windows och page up, page down att fungera?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-14 00:17
  1. Scroll Lock har ingen användning på Mac och jag kan inte ens gissa vad du använder den till i Windows.

  2. Num Lockà la IBM PCfinns inte på Mac - det numeriska tangentbordet är numeriskt och inget annat.

  3. Alt Gr-tangenten i Windows har precis samma syfte och funktion som alternativtangenten i Mac OS - för att få mer likt Windows kan du ev. sprätta bort den vänstra.

  4. Home och End har en annan (emm sämre) funktion i Mac OS.Här finns ett hack för detta.

  5. Pg Up / Pg Dn brukar fungera i OS X. Är det något särskilt program som krånglar?

  6. Om du vill flytta runt tecken i på tangentbordet (t.ex. "{") måste du ändra tangentbordslayouten. Jag känner inte till något bra program för detta, mendet går att ändra manuellt i XML-filerna.

1
Bevaka tråden