Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu brinner MacBookarna också...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lär höra av sig till batteritillverkaren igen och jag misstänker att de inte tänker skräda orden.

Men det är än så länge bara en maskin... en gång är ingen gång...

Inte oväntat. Vi har haft en del batteriproblem med senaste laddningen vi köpte in, inga explosioner men åtminstone en hoper döda batterier. Men egentligen är alla litiumbatterier potentiellt explosiva, det är normalt bara en sannolikhetsfråga, så man ska inte dra några växlar på det här än.

Vad är det egentligen som gör att folk fokuserar på datorns märke i sådana här situationer? Om det är en Dell- eller Appelburk spelar ju ingen som helst roll vad jag har förstått. Felet ligger i batterierna och då är det väl också de tillverkarna som man borde nämna?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av Forsgren:

Vad är det egentligen som gör att folk fokuserar på datorns märke i sådana här situationer? Om det är en Dell- eller Appelburk spelar ju ingen som helst roll vad jag har förstått. Felet ligger i batterierna och då är det väl också de tillverkarna som man borde nämna?

Eller är jag helt ute och cyklar?

För en del känns det orgasmiskt att "sätta dit" just Apple, vars datorer deras fans hävdar är så mycket bättre än alla andra. Och någonting som är litet, vitt, tunnt, och inte är modulärt uppbyggt måste ju vara bräcklig skit!

Ingen väntar väl sig något bättre av Dell. Då är det ju inte lika kul.

Ursprungligen av Forsgren:

Vad är det egentligen som gör att folk fokuserar på datorns märke i sådana här situationer? Om det är en Dell- eller Appelburk spelar ju ingen som helst roll vad jag har förstått. Felet ligger i batterierna och då är det väl också de tillverkarna som man borde nämna?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Klart som fan att det spelar roll. Oavsett vilka som gjort batterierna så är det Apples datorer som har dessa batterier, och därmed dom som börjar brinna.

Tror att jag bitvis kan ha blivit missförstådd...
Jag menar inte att man inte ska kritisera Apple just för att de är Apple. Ingen sådan fanatism här inte. Däremot bör man väl ta upp alla de fabrikat som kör med just de cellerna, eftersom de då också rimligen ligger i riskzonen.

Ursprungligen av H3CTOR:

Klart som fan att det spelar roll. Oavsett vilka som gjort batterierna så är det Apples datorer som har dessa batterier, och därmed dom som börjar brinna.

Det är garanterat fler märken som kör med samma celler, då bör man även lyfta fram dem.

Den klassiska billiknelsen:
Antag att Saab, Volvo och Renault alla har däck av en viss modell från Bridgestone. Anta att det visar sig att dessa däck råkar spontanexplodera på en av bilarna. Är det då ett av bilmärkena man ska ge sig på, eller ska man höja ett varningens finger för alla bilarna som har de däcken och sedan banka på Bridgestone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 12:46

Det är ju inte så konstigt egentligen. Om du köper datorn av Apple så förväntar du dig att batteriet (även om det kommer från annan tillverkare) ska fungera som det är tänkt (d.v.s inte explodera). Pajar hårddisken, ram-minnet eller processorn så är det lika mycket Apple's fel även om dessa kommer från andra företag.

Om jag minns rätt så ska batterierna komma från Sony, problemet är ju att folk (så som jag själv) vill ha en bra dator för en billig peng. Detta gör ju så att tillverkarna måste dra ner på kvalitetstester för att kunna sänka produktionskostnader, för de vill fortfarande tjäna multum. När man tillverkar saker billigt så är det precis som om man snabbt bygger en fågelhålk. Bitarna passar rätt bra, men lite fel får det ju bli för att spara tid. Tid=pengar.

I detta fall var det en MacBook, men det går knappast säga att det bara är appleprodukter som hängs ut. Ni minns säkert det stora rabalder som ganska nyligen gjorde att flera datortillverkare drog tillbaka sina batterier. Som det sägs ovan är detta förhoppningsvis endast en engångsföreteelse, men finns det något större problem så vill jag som konsument gärna veta om jag löper överdrivet stor risk att få skrevet grillat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 17:52

Vill påstå att det är en viss skillnad mellan bilar och datorer i detta sammanhanget. Om vi utgår från att en bil endast kunde levereras med en särskild typ av däck av ett specifikt märke och tillverkare. Däcket är specialutformat för just den modellen helt enkelt och det finns inga andra däck som passar.
I det fallet skulle jag bli lika sur på SAAB/Volvo/Whatever om däcken exploderade. Man vill ju lita på att tillverkaren väljer ett däck som ska fungera så som det är tänkt (alltså ej explodera).

Men nu glider jag ifrån ämnet...

Litet påpekande: Batteriets hölje är så klart specialtillverkat för Dell/HP/Apple/Asus/Whatever. Själva cellerna är det med högsta sannolikhet inte. Någon som vet mer om detta?

Senast jag kollade så var det inte höljet som tog fyr, utan cellerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 22:18
Ursprungligen av Forsgren:

Litet påpekande: Batteriets hölje är så klart specialtillverkat för Dell/HP/Apple/Asus/Whatever. Själva cellerna är det med högsta sannolikhet inte. Någon som vet mer om detta?

Senast jag kollade så var det inte höljet som tog fyr, utan cellerna

Det spelar ingen roll. Det är klart att Apple/Dell/HP/Whatever ska ta ansvar för vad de sätter i sina datorer.

Hur pass rädd bör man vara för att sin HP och ACER laptops ska ta fyr när man lämnar hemmet och de står på 24/7 med laddaren ikopplad...?? Förvisso i viloläge efter 2h på samtliga datorer i hemmet...... vore det då säkrast att ta ut batteriet och enbart använda strömkabeln?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-15 20:26

Man köper ju datorn av Apple så det är ju Apple som stå till svars för om något med datorn går sönder, även om de nu inte gör sina batteriet själva. Det är ju Apple som är ansiktet mot kunden inte någon random-batteritillverkare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 04:19

Anledningen att man "hänger ut" apple beror ju på att apple är en stor tillverkare samt att användaren vanligtvis inte vet vilket märke det är på cellerna i hans batteri.
Givetvis borde man ta upp samtliga modeller av samtliga tillverkare, men det är ju troligtvis en fråga om vilken laddare som används, hur datorn hanterar batteriet med, så det kanske inte riktigt är så simpelt.
Dessutom är det ju så förbaskat mycket lättare att säga att macbook har problem än att börja rabbla upp modellnummer ur andra tillverkares otaliga serier på maskiner.
Se det som något bra, har apple hård press på sina batterier kommer de också försöka hålla den bästa kvaliten.

1
Bevaka tråden