Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scripta InDesign - Applesscript eller Javascript?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte lära mig att scripta InDesign och frågan är vad ska jag koncentrera mig på.
Ska jag hårdstudera AppleScript delen i Scripting Guide eller är det Javascript delen jag ska omfamna.

Vad säger ni som vet mer?

Om dina skript ska vara plattformsoberoende så ska du lägga tyngdpunkten på JavaScript.

Om du tänker bygga flöden med flera olika program + systemet i dina skript så ska du lägga tyngdpunkten på AppleScript.

Men det kan kanske vara värt att fundera en minut över vad du har mest användning för utöver att skripta ID om det nu är sammalika. Vad skulle vara bäst/roligast eller mest praktiskt/ge bäst inkomstmöjligheter eller dylikt: Att vara en mästare på AppleScript eller en guru i JavaScript?

Det är den sista frågan jag brottas med.
Eftersom det är en blandad miljö men InDesign körs på OS X så är frågan vad som är bäst...
Jag kan Javascript för webben sedan tidigare (även om det var ett tag sedan jag höll på med det aktivt) medan att jag aldrig pysslat med AppleScript överhuvudtaget förut.
Javascript har fler användningsområden är vad AppleScript har så frågan är väl snarast kan jag göra allt i Javascript som jag kan med AppleScript?

Nej du kan inte göra allt i JS som du kan i AS.

AppleScripts primära styrka är att det är ett "intera-application scripting language" dvs du kan låta olika program och processer samverka med varandra, vilket är nästintill hopplöst i JavaScript

Däremot är JS på många sätt ett modernare och bättre språk och så länge du håller dig inom ett och samma program så är det på många sätt ett minst lika bra, om inte bättre val

1
Bevaka tråden