Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläddra i top

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-08 23:25

Hur bläddrar man ner om antalet processer är fler än vad som får plats på skärmen?

Du kan t.ex. använda
top -l 0 -o+cpu
-l 0 betyder att top skriver nya rader utan att radera tidigare rader. Du kan alltså gå uppåt i terminalfönstret och se vad top skrivit tidigare.
-o+cpu betyder att top sorterar på cpu användning, och gör det så att mest använt kommer nederst.

Jag har också funderat på detta och sökt några gånger. Gjorde en sökning nu och är inte klokare. Tycho's förslag är inte riktigt en lösning på problemet.

Top visar ju en ögonblicksbild av processerna varannan sekund. Eftersom listan ändå kommer se annorlunda ut efter två sekunder är det kanske inte så meningsfullt att kunna bläddra i den.

För att få en bläddringsbar lista på alla processer kan man alltid köra ps:

ps auxw|less -S
Ursprungligen av putte_xvi:

Top visar ju en ögonblicksbild av processerna varannan sekund. Eftersom listan ändå kommer se annorlunda ut efter två sekunder är det kanske inte så meningsfullt att kunna bläddra i den.

Konstigt att jag har sökt flera gånger efter något som antagligen inte är meningsfullt.

Ursprungligen av DeeJam:

Konstigt att jag har sökt flera gånger efter något som antagligen inte är meningsfullt.

Det jag menade var att om man vill bläddra omkring och studera mer än ~30 processer hinner listan ändå förändra sig innan man är färdig. Att titta enbart på mitten av listan, när den ändrat sig, utan att ha en aning om vad som ligger ovanför eller nedanför i sorteringen föreföll inte så meningsfullt. Men det kan ju tänkas att det bara vittnar om min begränsade fantasi.

Om det är något specifikt man vill ha fram kan det säkert fixas med ps och lite pajpande. Eller med Tychos förslag om omvänd sortering, om det är de nedersta processerna man är intresserad av (vilket du tydligen inte var).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-16 01:25

[QUOTE="putte_xvi;1246139"]meningsfullt att kunna bläddra i den
[QUOTE]
Bläddra kanske är meningslöst, men att kunna se alla processer varit mkt bra för mig. Kanske formulerade mig fel med 'bläddra', menade se alla.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-03-13 11:14

En flagga till Mac OS X top (> 10.3) som inte många känner till är -X, som gör att top startar i interaktivt läge (vilket borde vara default, men inte är det p g a kompatibilitet med Jaguar).

I det interaktiva läget kan man ex. sortera på en kolumn genom att trycka 'o' och sedan skriva den nyckel man vill sortera på, ex. 'cpu'. Vill man sortera i omvänd ordning anger man ett plustecken framför nyckeln.

Man kan också skicka signaler till processer genom att trycka 'S'.

Tycker man (som jag) att top -X borde vara default kan man lätt lägga till

alias top='top -X'

i sin .profile eller annan startup-fil.

Två andra bra flaggor som man kan använda tillsammans med -X är
-F som tar bort header-information om SharedLibs (delade bibliotek, frameworks) och
-R som tar bort header-information om MemRegions (memory object map).

Om du inte har nytta av den informationen kan du miska tops cpu-användning med 80 - 90%

1
Bevaka tråden