Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Farlig MacBook-laddare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat fundera på om min laddare fungerar korrekt. Det är inga problem med att ladda batteriet men varje gång jag sätter i laddaren i vägguttaget så smäller det till lite och man kan se att det blixtrar till när den får kontakt. En gång lyckades jag utlösa en automatsäkring i ett labb genom att stoppa i laddaren i samma uttag som en varmluftspistol. Jag kommer inte ihåg hur stor säkringen var men varmluftspistolen låg minst 200W under säkringens maxbelastning. Det är normalt att det blir en strömspik när man kopplar in en laddare i ett uttag, men får denna vara över 200W? Att det blixtrar till gör också att jag funderar på hur stor spiken egentligen är (har tyvärr inte tillgång till utrustning för att mäta så stora strömspikar).

Dessutom har jag vid ett par tillfällen hållit handen på grenuttaget när jag har dragit ut laddaren så att pinnarna har kommit i kontakt med handen och gett mig en liten stöt. Det är inget farligt men tillräckligt för att man ska känna det.

Har ni andra upplevt samma sak med era laddare eller bör jag få min utbytt?

det är normalt. Det blir rött stora såna rusningar med min laddare också. Har en genomskinlig förgreningsdosa alá ikea och det blir alltid en fin ljusshow.

Det där med att det blixtrar till när man sätter i kontakten har jag varit med om. Jag trodde det var ett fel på grenuttaget och har beordrat borttagande! När jag nu tänker efter så fanns det uttaget på ett mörkt ställe så det kanske är därför jag såg det där men inte tänkt på det vid andra mer "upplysta" kontaktställe. Sitter just nu långt ifrån macbooken men det får bli en koll i slutet av veckan.

Har inte varit med om att säkringar lösts ut eller fått stötar.

Om du kontaktar Apple så berätta gärna vad de säger

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-12 23:31

Et lite tips er å sette kontakten i uttagen først, deretter koble til datorn.

Ursprungligen av smurf:

Et lite tips er å sette kontakten i uttagen først, deretter koble til datorn.

var min spontana tanke i början också men har upptäckt att det inte spelar någon roll.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-12 23:41

Händer mig också.. tycker att det har upplevs värst med Macbook har inte haft så stora problem med vår ibook och hade aldrig problemet med vår bärbara PC. Men som någon i tråden skriver att man kanske inte tänkt på det om det inte varit mörkt. Men Macbooken kan även smälla till lite. det bör påpekas att det inte upplevs så varje gång men har väl reagerat 2-3 gånger under ca 7 mån

Det händer mig också, det är lite otrevligt. Jag använder inga jordade kontakter hemma, så det kanske kan ha något med saken att göra, men det inträffar aldrig med andra apparater.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-13 08:06

Har hänt mig också. En gång gick en säkring.

Nu lyckades jag utlösa säkringen i ett rum med 12 vägguttag! Jag satte bara i laddaren i väggen utan att den var kopplad till datorn. Inga andra kontakter var inkopplade och rummet används för möten och igår hade vi igång 5 bärbara datorer och en 500 W OH samtidigt (totalt ca 700 W). Jag ska se om jag får tag på en vaktmästare som vet hur många ampere säkringen är på, men en sak vet jag i alla fall: EN LADDARE SKA INTE KUNNA UTLÖSA DEN SÄKRINGEN!

Jag ska ändå ringa Apple och kräva ett nytt batteri så jag kan ju slå två flugor i en smäll. Är det någon som vet vad det finns för säkerhetsföreskrifter för hur stora strömspikar en adapter får ge?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-29 20:36

kan tänka mig att det är en del kondensatorer som ska laddas upp med det samma. det innebär att det blir en liten strömspik just på det uttagen under en millisekund. att det blixtrar i vägguttaget är helt normalt. prova att sätta igång dammsugaren och sen ryck kontakten och sätt i den igen. det fungerar med i princip alla apparater som drar el.
'

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-30 17:32

Det händer mig med.. Är inte det normalt? Jo.. Det brukar alltid hända att det blixtrar till lite men det är inget jag oroar mig för. Bara man vet vad för slags volt och sådär som man ska ha den till så är det väl lugnt..

Senast redigerat 2007-05-30 19:34
1
Bevaka tråden