Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marker och Texas Holdem...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev visad hur man delar upp markerna i Texas Holdem men jag har glömt hur man det skulle vara, en sökning på internet gjorde inte saken bättre.
Är det någon som kan upplysa mig?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-10 12:37

Vad menar du med hur man delar upp markerna? Beror ju på vilka valörer dom har och hur mycket man spelar om och om det är en turnering eller sit'n'go?

Gissar att du menar ett vanligt home-game.
Vi brukar ha följande om vi är 6 personer:
20 st 10:er
20st 20:er
6st 50:er
2st 100:er

Det är 1100 sammanlagt (är ni fler än 6 personer så bör ni ha mer marker per person). Och så börjar man med 10/20 i blinds och höjer blindsen var 12:e eller 15:e minut. Ju fler spelare, desto långsammare blindshöjningar.

Blindshöjningar kan man försöka komma överens om innan, men vi brukar ha ungefär följande:
10/20
20/40
30/60
50/100
80/160
100/200
150/300
200/400
300/600
400/800

o.s.v.

Hoppas du fick lite klarhet.
//D-man

Det bör tilläggas att det nog inte är en typisk marksammansättning. Vissa proklamerar att använda mindre 10:or och 20:or eftersom man efter 30-40 minuter har en jäkla massa småvalörer. Ibland brukar vi då växla bort 10:orna för att slippa småkraffset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-13 11:28

Vi brukar dela upp alla marker så gott det går, sedan bestämmer vi valören på dem. Vi kommer också överens om summan vi spelar om, ofta ca. 50 spänn/omgång. Tilläggas bör väl att markernas spelvärde inte har något med det reella värdet att göra.

Vi körde med:
8 25:or
8 100
3 500

Höjde lilla och stora mörken var 10 min.
Funkade bra för alla utom mig.
Spelade alldels för dålig i lördags. Vann bara en av 6 omgångar.

Vi växlade även in 25 efter en halvtimme då lilla och stora var 100/200.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-14 12:04

Dessutom brukar vi köra med ante om vi är många... alltså att alla måste lägga in en liten summa i mitten innan någon får kort. Är man få så kan man skippa detta men är man många så blir det ju en liten slant i potten varje gång

Jo det har vi också kört med ante men mest för att komma åt de två spelare som snålspelar hela tiden och bara går in när de minst har par i tior. mardrömmen har alltid varit hade få dessa två i heads-up spel... då kunde en runda ta 1-2 timmar...

Denna gång körde vi utan ante men med tid och det funkade okej. Jag tror att anten får komma tillbaka nästa gång.

1
Bevaka tråden