Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Microsoft uppfunnit någonting?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-11 15:25

Jag är seriöst intresserad av att veta om MS verkligen har uppfunnit ngt mer än DLL; små blå rutor som påpekar fel och konsten att klå folk på pengar.

Jag har slängt ut frågan på andra fora och det är vad jag fått som svar, förutom att MS inte följer vedertagna standards.

Någon som vet?

Det är klart de har. Frukten av MS R&D finns att beskåda i MS Office:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-24 14:18
Ursprungligen av DrRotmos:

Det är klart de har. Frukten av MS R&D finns att beskåda i MS Office:

Tja inte den heller är deras uppfinning utan av en inköpt konsult.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-11 18:15

De har uppfunnit AJAX-metoderna som alla Web 2.0-sajter kör med nuförtiden.

Förövrigt anser jag inte att rena "uppfinningar" är särledes viktiga, det är lika viktigt att komma med förbättringar och utvecklingar av redan påfunna koncept.

Vad har Apple uppfunnit, mjukvarumässigt (eftersom Microsoft främst är ett mjukvaruföretag är det väl på det planet som jämförelsen är mest relevant)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-11 21:19

Apple uppfann allt det roliga som finns med i Leopard! Tror jag.

Ursprungligen av boris91:

Apple uppfann allt det roliga som finns med i Leopard! Tror jag.

Öhhh, näe?

T ex så är Spaces grundkoncept tokigt gammalt. Att kunna dela skärmen med andra över nätet med, likaså att ha mallar i mailprogrammet.

Ursprungligen av Jogin:

Förövrigt anser jag inte att rena "uppfinningar" är särledes viktiga, det är lika viktigt att komma med förbättringar och utvecklingar av redan påfunna koncept.

Vad har Apple uppfunnit, mjukvarumässigt (eftersom Microsoft främst är ett mjukvaruföretag är det väl på det planet som jämförelsen är mest relevant)?

Bra att du påpekar att rena uppfinningar inte är allt.

Vad som skiljer Apple från Microsoft är att de har kunnat göra användbara, nyttiga och snygga produkter som folk faktiskt vill ha. Microsoft vill expandera och uppnå monopolställning, då handlar produkter mest om att kissa in revir tyvärr.

Vem som plagierar vem och hur mycket är en annan fråga.

Ursprungligen av mekkabo:

Joch konsten att klå folk på pengar.

Du menar till skillnad från t ex Apple som utvecklar/uppfinner enbart för att det är kul? Vad det gäller penga-delen är inte MS värre än något annat vinstdrivande företag. Apple är gränslöst kåta på att göra pengar de med. Ville bara ha det sagt.

Ursprungligen av Rickard A:

Du menar till skillnad från t ex Apple som utvecklar/uppfinner enbart för att det är kul? Vad det gäller penga-delen är inte MS värre än något annat vinstdrivande företag. Apple är gränslöst kåta på att göra pengar de med. Ville bara ha det sagt.

Fast det stämmer ju inte, om Apple vore så pengakåta som du påstår så skulle de ju för länge sedan skurit ned sina R&D kostnader och lagt ned mindre lönsamma produkter, kanske till och med helt slutat med hårdvara eftersom det är mjukvara som det går att tjäna mest pengar på.

MS är nog faktiskt värre(eller bättre?) än många andra företag när det gäller att tjäna pengar kolla alla deras olika programlicenstyper som är utformade för att generera maximalt med intäkter till MS plus deras MS certifieringssystem som kan liknas vid en sekt eller hydra, vilket ger ultimata kickbacks...

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast det stämmer ju inte, om Apple vore så pengakåta som du påstår så skulle de ju för länge sedan skurit ned sina R&D kostnader och lagt ned mindre lönsamma produkter, kanske till och med helt slutat med hårdvara eftersom det är mjukvara som det går att tjäna mest pengar på.

Jo men i Apples fall lever man på att vara en helhetsleverantör. Att sluta med hårdvara kanske skulle innebära minskat intresse för övriga produkter.

Oavsett vilket är det naivt att tro att Apple inte tar varje chans att tjäna pengar. För utvecklarna kanske det inte är pengarna som kommer först men nånstans finns det folk som förväntar sig en maximal vinst och den dag den uteblir ja då då uteblir också deras stöd.

Ursprungligen av Rickard A:

Oavsett vilket är det naivt att tro att Apple inte tar varje chans att tjäna pengar. För utvecklarna kanske det inte är pengarna som kommer först men nånstans finns det folk som förväntar sig en maximal vinst och den dag den uteblir ja då då uteblir också deras stöd.

Jag håller inte med om det du skriver, om det hade handlat om att Apple skulle ha gått med maximal vinst så skulle ju Apple lagts ned för lämge sedan när Apple gick mindre bra.
Och om Apple skulle vilja ha maximal vinst så skulle de knappast ha så generösa licensvillkor för servermjukvara t.e.x. Likaså så skulle de knappast inkluderat så många pluggar i Logic Pro. Pluggar som innan Apple köpte upp Emagic/Logic såldes separat för sisådär 20.000 (logic pro kostar 9000) likaså så skulle knappast Apple leverera alla sina stationära konsumentdatorer med Airport och Bluetooth som standard. Väldigt många skulle nog köpa till det om det inte fanns inbyggt. Visst vill Apple tjäna pengar men att de är ute efter maximal vinst stämmer knappast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-11 22:19

Simon Templar: Det går ju rätt bra för Apple, men om du har tips på hur de skulle kunna göra ännu bättre (hint, skära ner R&D är knappast ett bra förslag) så kan du säkert få några kronor som tack för besväret av aktieägarna.

Ursprungligen av d99gnu:

Simon Templar: Det går ju rätt bra för Apple, men om du har tips på hur de skulle kunna göra ännu bättre (hint, skära ner R&D är knappast ett bra förslag) så kan du säkert få några kronor som tack för besväret av aktieägarna.

Nej jag tycker inte att de ska skära ned R&D kostnaderna men många andra företag gör ju det för att kortsiktigt tjäna mer pengar..
Att sälja Apples iPod division skulle också generera en helsickes massa pengar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-11 22:58

Simon: Så om jag fattar dig rätt så skulle Apple tjäna mer pengar om de lade ner hårdvaruförsäljningen och sålde iPod-divisionen?

*Garvar så jag dööör*

Ursprungligen av Jogin:

Simon: Så om jag fattar dig rätt så skulle Apple tjäna mer pengar om de lade ner hårdvaruförsäljningen och sålde iPod-divisionen?

*Garvar så jag dööör*

Garva du men kortsiktigt så skulle de få in väldigt mycket pengar på att sälja iPod-divisionen eller bara en mindre del av den och om de hade satsat på att licensiera ut Mac OS i ett tidigt skede så hade de med stor säkerhet tjänat betydligt mer pengar än de gör idag. Avansen på mjukvara är betydligt större än på hårdvara. Kommer man upp i miljontals exemplar så är det som att ha sin egen sedelpress vilket MS är ett bevis på.

Jag tror snarare att vi hade fullständigt fuckad apple... fast å andra sidan leasade det ju ut sin hårdvarutillverkning till typ ASUS?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-12 00:06

Simon: MS bevisar bara att ETT företag kan tjäna de pengarna på mjukvara; monopolinnehavaren. Vilka andra mjukvaruföretag har större förtjänster än Apple?

Ursprungligen av Jogin:

Simon: MS bevisar bara att ETT företag kan tjäna de pengarna på mjukvara; monopolinnehavaren. Vilka andra mjukvaruföretag har större förtjänster än Apple?

Äh,finns fler bra exempel på företag som tjänar väldigt bra på mjukvara utan att ha monopol som IBM Adobe SAP ORACLE Symantec och även till stor del Google och SONY (spel). Sonys speldivision går bättre än deras samlade hårdvarudivisioner sett till omsättning.

Adobe omsatte runt 2 miljarder dollar förra året och hade en vinst på runt 600 miljoner dollar, Apple omsatte runt 16 miljarder dollar och hade en vinst på ca 1600 miljoner dollar.
Adobes vinst var alltså betydligt högre sett till omsättning än Apples...

Ursprungligen av Simon Templar:

Äh,finns fler bra exempel på företag som tjänar väldigt bra på mjukvara utan att ha monopol som IBM Adobe SAP ORACLE Symantec och även till stor del Google och SONY (spel). Sonys speldivision går bättre än deras samlade hårdvarudivisioner sett till omsättning.

Adobe omsatte runt 2 miljarder dollar förra året och hade en vinst på runt 600 miljoner dollar, Apple omsatte runt 16 miljarder dollar och hade en vinst på ca 1600 miljoner dollar.
Adobes vinst var alltså betydligt högre sett till omsättning än Apples...

Har Adobe startat som hårdvaruföretag och sen gjort en switcheroo till mjukvara? Innan man kan jämföra på det sätt ni vill så måste ju Apple först göra en sådan.

Apples inkomster kommer till 90% från försäljning av hårdvara. Hårdvaran säljer bra då den kompletteras med bra mjukvara. Att kasta ut allt detta för att starta ett helt nytt spår gör man om man står vid ruinens brant och behöver prova något nytt, kanske efter en konkurs t o m. Det finns dock inga aktieägare som någonsin skulle gå med på ett sånt här lappkast när inkomsterna dröser in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-12 11:31

Den här frågan har kommit upp med jämna mellanrum under de senaste 20 åren. Apple är som Anders skriver ett hårdvaruföretag, och kommer inte att bli ett nytt Microsoft.

Aktieägarna bestämmer, och aktieägarna vill ha pengar.

Vi lever i en tragisk värld.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 18:44
Ursprungligen av rikard.agren:

Aktieägarna bestämmer, och aktieägarna vill ha pengar.

Vi lever i en tragisk värld.

"It's all about the bucks kid, the rest is conversation."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-17 22:11

Zune! Vilken otrolig uppfinning va!?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-17 11:46

Simon, du måste göra skillnad på att tjäna så mycket pengar som möjligt och att tjäna så mycket pengar som möjligt på det man kan bäst. Fanns inte den skillnaden så hade alla kunnat starta ett Microsoft och blivit världens rikaste.

För att ta ett exempel så sa Reefad el Sayed, när han besökte Skoghalls pappersbruk, att "hade jag två miljarder att investera skulle jag fan inte köpt en ny sodapanna". Problemet är att man på Skoghalls bruk tillverkar papper och även om en annan investerare/företag skulle få högre avkastning genom att investera pengarna någon annanstans så är det just papper de är bra på.

XBOX är också hårdvara.

Ursprungligen av timothy:

XBOX är också hårdvara.

Det är en dammsugare med processor i. Jag undrar hur många halvdöda spindlar som sitter inuti alla Xboxar.

Ursprungligen av mekkabo:

Jag är seriöst intresserad av att veta om MS verkligen har uppfunnit ngt mer än DLL; små blå rutor som påpekar fel och konsten att klå folk på pengar.

Jag har slängt ut frågan på andra fora och det är vad jag fått som svar, förutom att MS inte följer vedertagna standards.

Någon som vet?

Jag tror mig veta att de har "uppfunnit" färdigt så sakteliga om denna artikeln är en riktig analys av MS senaste utspel att chock sänka priset för chinas MS konsumenter...

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39087

Oavsett så har den en poäng - "Twisting OEM:s arms" är monopolets guld dagar

Ursprungligen av mekkabo:

Jag är seriöst intresserad av att veta om MS verkligen har uppfunnit ngt mer än DLL

Har MS uppfunnit dynamisk länkning? Säkert? Eller har de bara uppfunnit hur man använder det så det inte funkar? (Dvs som i Windows fram till 98'an.)

Vad gäller Apple... Jag trodde det var i denna tråden jag nämnde det, men jag hittar det inte nu: Apple har för sin del uppfunnit en hel del. Firewire är deras, men jag är inte insatt i hur stort det är tekniskt sett. Ett stort genombrott som Apple gjorde var regionerna, jag tror det var en Hertzfeld-uppfinning (men jag kan ha fel), det var det som var det stora steget över Xerox fönstersystem.

  • Medlem
  • 2007-04-22 23:53

The Microsoft "Hall of Innovation"
Sidan har visserligen inte uppdaterats på flera år, men är ändå ganska underhållande läsning...

Bevaka tråden