Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna portar, FTP, router och Azureus

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här var jobbigt.
I flera dagar nu här jag försökt få ftp att funka på min NAS (Lacie).
Http funkar!
Det man måste göra i routern (Netgear) är "Portforwarding" för olika "tjänster".
Så jag har valt ftp och http så klart.
I ftp valdes port 21 automatiskt. Ska man vara exakt så står det start port 20, end port 21.
I http valdes port 80 automatiskt. Ska man vara exakt så står det start port 80, end port 80.

Se, redan här blir jag förvirrad!
port 21 är standard för ftp oavsett dator, men http porten trodde jag hette 8080(?!)
En adress är ju http://v.x.y.z:8080
I så fall skulle ju ftp porten vara 2021(?!)
Faktum är dock att det är http som funkar men inte ftp.
Vad har jag glömt?

Sedan kommer vi till den lilla grodan "Azureus". En torrent loader.
Han vill följande: "Se till att port 55850 är öppen för UDP".
OK...
Jag går in i routern och väljer en forwarding för UDP.
Nå, vad ska ska jag nu skriva för portar i start port och end port????
Jag fattar ingenting.

När jag kör "Nätverksverktyg" och gör "Port scan" ser jag att port 21 är öppen.
Va bra...! What's the problem?

OK. För få något att funka över huvud taget testar jag då att öppna ena macen som ftp server på den andra. På så sätt slipper jag ju forwarding i routern utan kan hålla mej till 192.168.x.y adresser.
Jag väljer Äpple-K "Gå till server" men istället för afp (som alltid funkar) skriver jag ftp://192.168.0.3
Tror ni det gick? Icke!
Den accepterar inte mitt användarnamn eller lösenord, samma som jag använder för afp varje dag.
Alla ftp rutor är kryssade i "Fildelning" inställningarna.

Är det någon som kan sånt här eller ska jag lägga in mej på psyket?

Hälsn Örjan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-08 23:20

Det var ett gäng frågor tror jag.

Jag kan börja med att säga att port 80 är det som är vanligast för http. Att port 8080 används ibland kan bero på att port 80 redan används till annat (annan webserver t.ex.).

På min netgear när jag ställer in port forwarding så väljer jag även vilket ip det skall till. Vill du t.ex. ha ftp till din NAS så bör dennas ip-adress så där. Jag har inte använt NAS men på min macbook gör jag t.ex. så för http och ftp.

Azureus bör du sluta använda och istället titta på trevliga transmission till att börja med men smaken är väl som baken. Jag har för mig att Azureus på windows iaf tog upp en port per connection, dvs du kunde behöva ett 30-tal portar. Har ingen aning om hur det fungerar på Mac där. Transmission brukar fråga efter en udp och en tcp-port och får den det är den nöjd.

Det du bör ställa in för port forwarding i ditt fall är alltså start port 55850 och end port 55850. Det används för att ange intervall och i ditt fall är intervallet bara ett ip, skulle du vilja ha t.ex. VNC-viewer som ligger på 5900 men vill kunna ha ett tiotal sessioner kanske du vill ha startport 5900 och endport 5910 t.ex.

Ditt exempel är jag inte riktigt med på dock.

Tusen tack! Det är så roligt att få höra i från någon som kan nåt för en gångs skull.
Nötterna på Lacie support trodde filsystemet var korrupt och föreslog att jag skulle formatera om!
Aldrig att jag gör backup på 500 GB över IP! Det kan dom ju glömma.
Det är inget fel på filsystemet. HTTP och afp funkar utmärkt.
Mitt problem är att hur jag än FTP.ar så ser jag ingenting. Det är tomt.
Även mellan macarna.

Som sagt, jag har 2 macar och när jag kopplar i hop dom med kringla-K "Go to server" så funkar det utmärkt med afp men inte med ftp.
När jag kör programmet "Captain ftp" så kommer jag rätt långt.
Jag har skapat ett "lab-konto" som heter temp.
Där har jag lagt in lite filer.
Jag kommer till /Users/temp, men sedan är det tomt!

Vad vill den ha???
Hur ska foldrar och filer se ut för att dom ska synas via ftp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-09 20:45

Tackar Jag har ju iofs sftp nu som är en sorts ftp-emulering över ssh så ta detta med en nypa salt men;

Skapa länkar till vilka kataloger du vill skall nås (och lägg dem i /Users/temp/ och se till att dessa har rättigheter att läsa katalogerna mm. Jag gissar att du när du kommit in kan göra någon 'Change directory' manuellt också.

T.ex.

chmod -R 755 /Users/Conny/Filmer
ln -s /Users/Conny/Filmer /Users/temp/Filmer

Följande låter alla läsa katalogen /Users/Conny/Filmer och underliggande filer/kataloger samt raden under skapar en länk i /Users/temp/ som heter Filmer som pekar till /Users/Conny/Filmer. Så när du loggar in kan du skriva cd Filmer eller klicka om din klient är gratis.

Men det där är hur det (borde) se ut om du slår på ftp-utdelning. Hur det ser ut när du loggar in till din Lacie är svårt att säga dock, de har förmodligen ngn slug lösning.

EDIT:Glömde säga att det givetvis går att göra sakerna i Finder också men brukar vara enklare att skriva kommandorader än att beskriva steg i Findern

Hmm...
Ja, för mej är det nog inte enklare att skriva i kommandoraden eftersom jag inte kan Unix. Jag vill ju att det ska funka med GUI. Men jag ska se vad jag kan åstadkomma...
Det ska ju gå utan att gå in i kommandoraden är det väl tänkt...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-10 18:27

Givetvis går det utmärkt. Det de flesta vill åstadkomma med ftp och hemmabruk brukar vara att dela ut saker till sig själv och andra. Nortmalt som du såg kommer du till den användare du loggade in som's hembibliotek. Istället för att kopiera saker till detta konto kan man skapa en länk (genväg).

Du kan väl uploada något när du kommer in och sedan se att det ligger där om du loggar in igen?

Men detta har inget med din NAS att göra utan om du delar ut saker från din mac...

Verkar vara dags för lite nätverksteori

HTTP är lätt att få till i en brandvägg eftersom det svarar och skivkar data på samma port (vanligvis port 80). FTP och Torrent är fungerar lite annorlunda vilket gör det lite svårare.

FTP använder två portar på serversidan, port 20 och 21. Som standard så lyssnar en FTP server på inkommande trafik på port 21 men när den skickar data med klienten så använder den istället port 20. För att göra det hela lite mer komplicerat så använder den en slumpmässig port över 1023 för kontrollkommunikation. Detta ställer till problem när man konfigurerar brandvänggar och routrar.

Torrent är lite enklare. Torrent använder flera portar. Sök på din torrentklients hemsida för att se hur många portar den använder. En port räcker oftast inte (Transmission klarar sig däremot med en port).

Om ni vill lära er lite mer, läs om passive och active mode (googla). Bra att veta!

Tack för den infon. Bra att veta.

Men nu har det skitit sig ordentligt. Nu har vi lyckats krasha indexet så nu ser disken tom ut....!
Några Macprogram som Diskwarrior går inte att använda eftersom filsystemet är XFS.
Det går dessutom bara att koppla in disken med ethernet.
Vad gör vi nu?

-Hallå! Finns det någon läkare i salongen?

GNU Parted kanske kan hjälpa dig.

Edit: Såg att XFS inte stödjs efter lite mer eftersökningar. Googla! XFS är inte så ovanligt, borde finnas massor med tools att använda!

XFS är Linux. Jag måste alltså hitta nån slags linux dator som kan köra kommandot xfs_repair.
Jag har faktiskt Parallells installerat på min MacBookPro Intel. Tänk om det går att installera där...!

Ursprungligen av the örjan:

XFS är Linux. Jag måste alltså hitta nån slags linux dator som kan köra kommandot xfs_repair.
Jag har faktiskt Parallells installerat på min MacBookPro Intel. Tänk om det går att installera där...!

Absolut smartast är att ladda hem och bränna en Live-CD som bootar från CD. På detta sätt kan du köra diskkollen på din hårddisk utan att systemet använder disken.

1
Bevaka tråden