Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G4 AGP frågor!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer jag att köpa en mac, och det känns underbart att "komma tillbaka" !

Har bestämt mig för att köpa en PowerMac G4 med AGP-grafik, och vid ett senare skede köpa en 1,8 ghz uppgradering.

Då detta inte riktigt passar i min förra tråd på "Köpa mac"-forumet, så hoppar jag över här där mina frågor kommer att ställas.

Nu har jag dock endast 1 fråga.

Jag läste att PowerMac G4 450-500 kan ha max 1gb ram, men läste också att man kan få upp den i 1,5gb, stämmer detta?

Och gäller denna 1gb gränsen på ALLA G4:orna? Jag kommer ihåg att på den beiga G3, så var det väl osäkert om man kom över 256mb (var väl slumpen som avgjorde vilka maskiner detta funkade på, fanns väl ingen känd anledning)!?

Men som sagt, mycket kul att vara tillbaka O:-) !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-11 10:36

Jag har för mig att 1GB-gränsen gäller för Mac OS 9 och att Mac OS X kan allokera upp till 2 GB på en PowerMac G4 AGP. Jag har dock bara 1GB i min Powermac, så jag har inte provat. Det måste iaf. vara 100 MHz eller 133 MHz SDRAM, vilket inte är så billigt att få tag i längre...

För övrigt anser jag att uppgraderingarna av CPU inte är prisvärda. Då är det bättre att investera i en nyare mac direkt. Min står bara som server, så jag behöver inte mer CPU.

Nej, särskilt prisvärda är dem inte men "U just gotta love the powermac G3 BW / G4 Graphite", är inte det dem snyggaste macarna som tillverkats O:-) !?

Och med en sådan G4-1.8 uppgradering för ca 3.200 kr så blir den bättre än PPC-mini (tja, om man stoppar in lite mer lull-lull och godis i den, nytt kontrollerkort, ny disk, nytt gfx-kort och lite sånt) !

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 11:40

Max minne i min G4 DA är 1.5GB. Har aldrig hört något om 1GB. Senare G4 har 2GB.

Programmet Mactracker säger följnade för G4 AGP:n...
2GB i OSX samt 1,5GB i OS9, så du får väl köra med 4st 512MB (PC100/PC133) om du vill ha 2GB. Kolla på begagnadmarknaden, köpa nytt är svindyrt nu.
www.allaannonser.se söker igenom en samling av annonssidor så att du hittar snabbare. Tradera kan ibland ha fynd med, samt sweclockers marknads-del.

Aha, så vilka 512mb SDRam pc-133 minnen som helst då!?

Men kan man iom att det finns 4 minnesplatser blanda minnen, dvs sätta t.ex. 2st 256 och 2st 512?

  • Medlem
  • 2007-03-11 14:58
Ursprungligen av martinalexander:

Aha, så vilka 512mb SDRam pc-133 minnen som helst då!?

Nope! Du måste ha minnen av den gamla typen med fler minnesbanker. Enklast är att gå till Macoteket. Jag har testat andra typer av minnen, och det funkar verkligen inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 12:40

Det kan du. Men varför snåla? Ju mer minne ju gladare Mac =)!

Jodå, men nu har jag en peze på 800mhz med 2x256mb minne, och isf kan jag kanske ta minnena från den... Vi får se!

Men du kommer aldrig få G4:an lika snabba som en piggare G5:a, bussarna är sega som smör i jämförelse, du har inte någon USB 2.0, maximala diskstorleken är 120GB mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 14:22
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Men du kommer aldrig få G4:an lika snabba som en piggare G5:a, bussarna är sega som smör i jämförelse, du har inte någon USB 2.0, maximala diskstorleken är 120GB mm.

USB2.0 kan du fixa med PCI-kort. Sedan så skaffar du ett SATA-kort (PCI) för att köra diskar hur stora som helst. G4 ÄR långsammare än G5 MEN också billigare.

Njae, du har ju rätt, men det duger för mig ! Men det märkliga är ju att alltid någon ska hacka på gammal (eller ja, äldre) hårdvara ! Försök att se det positiva istället !

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-11 14:16

Även om du sätter i en snabbare processor så är de interna bussarna fortfarande lika långsamma som förut.

Ursprungligen av boosep:

USB2.0 kan du fixa med PCI-kort. Sedan så skaffar du ett SATA-kort (PCI) för att köra diskar hur stora som helst. G4 ÄR långsammare än G5 MEN också billigare.

Gr8 answer m8 !

G4an med PCI-grafik (Yikes!) kan bara ha 1GB liksom en G3 B&W. Läs mer på www.lowendmac.com om vad man kan göra med äldre maskiner och deras specar.

Sen kan man ju alltid låta bli att investera alls i en äldre maskin. En G4 med dubbelpropp är inte så dum trots låga MHz-tal (Investera dock i ett USB2-kort). Det som känns mest gammalt idag är nog graffekorten med 16MB (som i min G4 350 MHz Yikes).

Håller med att denna generations G4 är snygga, men en Quicksilver är inte heller så dum

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 16:27

Jag är snuskigt sugen på en dubbelpropp (1.6) i min G4. Efter det har min burk nått vägs ände. Jag kan inte maxa den mer.=(
G4 DA (Sonnet 1.2GHz, ATI9800Pro, 1.5GB Ram och en himla massa annat (bl a 800GB diskar)

Jag bytte till en Sonnett G4 1 Ghz i en G4 450 som jag hade förut. Jag tyckte inte skillnaden var speciellt stor, påverkade plånboken mest faktiskt !
Kör gärna en G4/450 t.ex, byt till en snabbare när ekonomin tillåter. det är min rekommendation. Jag har aldrig råkat ut för några problem med minnen (SDRAM pc 100/133)från PC i de macar jag haft.

  • Medlem
  • 2007-03-12 14:34
Ursprungligen av Per Selander:

Jag har aldrig råkat ut för några problem med minnen (SDRAM pc 100/133)från PC i de macar jag haft.

Hur länge sedan var det? För ungefär två-tre år sedan ändrades standarden, och många nyare PC133 512MB-stickor funkar inte längre i gamla Macar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 22:14

Jag köpte en G4 DA 400GHz och köpte sedan en Sonnet 1.2GHz. Skulle haft en 1.4GHz men fanns ingen i lager. Uppgraderingen märktes verkligen! Jag är inte helt säker på vilken en uppgradering 1.2GHz till 2x1.6GHz skulle göra? Skulle kosta mer än vad det smakar? Kortet kommer att vara mer värt än datorn i sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-11 22:19

Spana in den här tråden också:

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/210353-hur-far-powermac-g4-att-bli-tyst.html

Att använda en Sawtooth som huvudmaskin skulle nog gå alldeles utmärkt, men bara om:

1) Du maxar minnet. Minst 1 GB!
2) Du fixar USB 2.0 med PCI-kort.
3) Du byter ut grafikkortet mot ett som stödjer Quartz Extreme. Ett gammalt AGP Rage 128 är inget att hänga i julgranen eftersom det väsnas som sjutton och inte stödjer detta. Jag försökte flasha ett GeForce FX5200 men misslyckades. Vad du än gör, skaffa ett med kylfläns och inte fläkt!
4) Skaffa mackompatibelt IDE/133-kort för hårddiskar och köp en riktigt stor och fin IDE-disk.
5) Byt ut fläktar och gör datorn tyst enligt ovanstående tråd.

Din PM G4 kommer då att fungera tyst och snygg som arbetsstation. Det kommer inte gå fort, 400Mhz G4 är inte mycket att hänga i julgranen, men den kommer kunna göra många saker samtidigt. Det behöver inte handla om hastighet. Att ha en Sawtooth är kärlek.

Observera att det inte är prisvärt någonstans det här. Du får en 10 gånger snabbare dator om du köper nya Mac Mini Core 2 Duo när den kommer, för ungefär samma pris... om du ska göra det här, så gör det för kärlekens skull.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 22:38

Fördelen med en DA är strömförsörjningen. Minns jag inte fel är det 200W i Sawtooth och 320W i min DA? T ex ett ATI9800Pro kort behöver all kraft det kan få. Jag ersatte originalfläkten med en Zalman kopparfläkt. Underbart tyst!

Minnen: Jag har tagit PC100 PC 133 från trasiga G3 och de har alltid fungerat i G4 sågtand. 700-1024 MB räcker långt på en PPC burk.

CPU. Busshastigheten spelar inte så stor roll. Jämför man prestanda på en Sågtand med en motsvarande MDD med 167 Mhz buss så är prestandökningen marginell. Jag gick från 400 MHz till 1.2 och det var ett sagolikt lyft.

Vettiga grafikkort finns inte längre. ATI 9800 är bra men kostar 2300 plus moms. AGP ATI 8500 ooch 9000 kan finnas på begagnat marknaden och ger stöd för Quartz Extreme men inte Core Image.

Lånar tråden lite, jag har en DA 466 uppgraderad med Sonnet 1,4 2MB L3 cashe och ATI9000. Den är den mest pålitliga av alla mina datorer. Dottern har en mac mini ppc som oxå går bra. Nu till min fråga: kan jag formatera en 250gigs disk i en extern hårddiskslåda via USB med dotterns mini och sedan stoppa in den i min G4 DA eller måste jag också byta kort i den för att ha nytta av hela storleken på disken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-21 00:11
Ursprungligen av xrayed:

Nu till min fråga: kan jag formatera en 250gigs disk i en extern hårddiskslåda via USB med dotterns mini och sedan stoppa in den i min G4 DA

Du kan göra precis som du föreslår, om du delar upp den i två partitioner mindre än 128 Gb.
Jag har en 250Gb disk i en G4 350MHz AGP som jag formaterade i en extern FW-låda i 127,9Gb + resten partitioner.

Ursprungligen av IngoX:

Du kan göra precis som du föreslår, om du delar upp den i två partitioner mindre än 128 Gb.
Jag har en 250Gb disk i en G4 350MHz AGP som jag formaterade i en extern FW-låda i 127,9Gb + resten partitioner.

Tack, då ska jag testa det, älskar min G4 och behöver lite mer utrymme i den. Kommer inte uppdatera den med mer hårdvara förutom hd space. Sugen på en ny Mac Pro.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-20 11:37

G4 DA har bara stöd för ATA/66, dvs. diskar större än 128 GB kommer se ut att vara 128 GB stora. Däremot om du kopplar in den via USB-porten bör den kunna allokera 250 GB. Men USB 1.0 är segt som smör. Men USB 2.0-kort för mac är billigare än ATA/100-kort för mac, men då måste du använda det externa hårddiskchassit... osv

Tack för svaret, då blir det nog byte till ett ATA/100 kort, ett sånt här är det väl?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49874&product_id=149492

Sådärja, då fortsätter vi väl här då, det handlar ju inte om brännaren, och jag har inte ens en fråga att ställa !

Nu sitter jag till slut med OSX Tiger, härligare än jag väntat mig, och det bara gliiider (nåja, inte riktigt, men visst)!

Och så hade jag ju planerat att fixa en G4 1,8 ghz uppgradering till burken, men istället blev det en HP E-Pc 40 (Se Bild) vid sidan om (perfekt med en peze och en mac, pezen kommer jag nog att installera någon linux-dist t.ex. mandriva på)!

Men så fick jag en ny skärm (som faktiskt direkt blev ockuperad till pezen), men nu behöver jag ju en TILL, och en ny mus också jue (inte så smidigt att "hot-swappa" sin enda optiska mus mellan pezen och macen) !

Nåja, nu ska man kanske se till att hitta en "egen" plats för macen också, står här bredvid morsans peze, och när jag vill använda den så "lånar" jag kablarna till hennes (och hennes skärm förstås), hon blir ju inte så värst glad precis !

Nåja, tack för all hjälpen jag fick, denna underbara känsla var länge sedan man kände O:-) och kul att vara tillbaka "on the bright side"!

Attans vad synd att man inte kan använda samma mus & tangentbord till både pezen och macen (visst, köpte ju en begagnad KVM-switch på second hand, men funkar det att koppla ps/2-usb adapter till den för att få dem två ps/2 portarna att bli usb, och framför allt, GÅR det att använda det as-snygga vita "Apple Keyboard" till pezen (ska ju ändå bara skriva med det))!?

Yezzz, nu sitter jag här, vid pezen, med mac-tgb't inkopplat (jag vet, för jävligt ), och det funkar skitbra att skriva med!

Hittade 2st ps/2-usb adaptrar som jag kan använda till KVM-switchen, men jag behöver en till, och så kom jag på att jag behöver 2 monitorkablar (har nog en liggande här nånstans), nu får vi bara hoppas att det funkar att göra så också !

1
Bevaka tråden