Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg fps i Counter-Strike genom CrossOver

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-03-10 13:18

Jao, som i rubriken. får kring 40 i fps. har testat att skriva "fps_max 101" i konsolen, men har inte blivit högre. När man spelar i Windows så kan man gå in i grafikkortsinställningarna och fixa så det blir högre. Någon som vet hur man ska göra i Mac OS?

Har CrossOver stöd för hårdvaruacceleration? Annars så känns det inte så illa med 40 fps. (btw, 40 fps är väl mer än man kan uppfatta ändå?)

Ursprungligen av irrelogical:

(btw, 40 fps är väl mer än man kan uppfatta ändå?)

Ja, "ganska" mycket mer än man kan uppfatta. En normal videokamera kör med runt 30 fps (vanligen 24 fps), och en vanlig CRT-skärm kör med 25 fps. Jag har aldrig riktigt förstått varför folk klagar på "låg" (<50) fps, när man inte skulle märka det om det inte stod något.

Michael

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-18 20:17
Ursprungligen av headlessmike:

Ja, "ganska" mycket mer än man kan uppfatta. En normal videokamera kör med runt 30 fps (vanligen 24 fps), och en vanlig CRT-skärm kör med 25 fps. Jag har aldrig riktigt förstått varför folk klagar på "låg" (<50) fps, när man inte skulle märka det om det inte stod något.

Michael

Nu får jag väl ta skriva något här också för en gångs skull

Att ögat bara skulle uppfatta ett vist antal FPS är en myt. Man kan inte mäta ögats uppdateringsfrekvens med FPS. Ögat reagerar ju på ljusskillnader och dess "FPS" kan variera extremt beroende på vad som rör sig och hur mycket ljus detta ting reflekterar.

Dock är det en annan sak med just FPS i ett spel. Anledningen till att man är så pass känslig för låg fps beror på tre saker.

För det första saknar många spel motion blur, vilket gör att varje bild är helt skarp och man kan därför se varenda rörelse ett objekt gör.

För det andra, är man mycket känslig för när uppdateringsfrekvensen ändrar sig från t ex 40 till 10 till 30 och sen till 10 igen.

Slutligen, kan det vara mycket viktigt med hög FPS i snabba spel då om du har låg FPS tar det längre tid innan fienden ritas upp på skärmen och kan därför ha haft tillräckligt mycket tid på sig att kunna ställa sig framför dig och skjuta innan han ritas upp på skärmen. Bara för att spelet inte ritar upp en bild betyder inte det att du inte skulle kunna se den.

Med detta sagt måste jag ändå säga att 100 FPS är något av lite overkill då skärmen i sig ändå oftast inte kan rita upp bilden lika snabbt som grafikkortet kan rendera den.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2007-03-19 09:01

Även om jag inte spelar Counter-Strike så ser jag iaf stor skillnad på 60 och 100 fps, spelet går mycket mjukare i 100 fps än i 60. Simple as that

På min MB Pro fick jag 70 fps när jag använde detta:

A work around you can try is to modify the command line for the Steam game you are trying to run. For example, right click on the game in the Steam games list. Then choose properties. Click the 'Set Launch Options' button. In the text field add this to the end:

-dxlevel 70

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-10 19:38

Är det en Macbook, för den har inte så bra grafikkort, kanske där skon klämmer?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-03-10 22:34

iMac C2D med det dära grafikkortet med 256mb. Ati X1600 tror jag det hette. Jo men i CS ska man helst ha kring 100 i fps. och när jag spelar det via bootcamp så får jag hundra..

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-03-11 00:57

provade med dxlevel 100, fick 100fps, men det började lagga en massa..

Kör du på mjukvarurendering eller OpenGL? (förmodar att DirectX inte funkar )

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-03-11 15:25

Kör med OpenGL

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-12 17:03
Ursprungligen av tuxos:

Kör med OpenGL

Har problemet löst sig? får du 100fps i CrossOver ? Funderar nämligen att köpa en MBP och det enda spelet jag lirar är just Counter-Strike 1.6. Så vill gärna att det ska flyta lika bra som på min PC

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-12 17:15
Ursprungligen av thall:

Har problemet löst sig? får du 100fps i CrossOver ? Funderar nämligen att köpa en MBP och det enda spelet jag lirar är just Counter-Strike 1.6. Så vill gärna att det ska flyta lika bra som på min PC

Du kan alltid köra in windows via bootcamp och boota om datorn när du ska spela, då kan du ha en ren windows installation endast för spel

*ding*

Dagens I-landsproblem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-13 01:54

Jo det alternativet har jag titta på, det är min sista utväg ifall det inte skulle funka bra i OSX.

1
Bevaka tråden