Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dedikerar man mer cpu till ett program?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har precis fått en 2x2 MacPro. Testar och rip´a en DVD i Handbrake och ser att 270% av CPU´erna arbetar. Men borde jag inte ha 400% optimalt + hur dedikerar man mer CPU till Handbrake i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 15:39

Vad händer om du provar Media Fork, Handbrakes efterföljare?

tack før tips - skall testa!

Har du hunnit testa än?

ja det har jag. och det var precis samma resultat. kom upp i 275%. skall testa denna också:

http://www.mp4converter.net/dvd-to-appletv-converter-mac.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 10:15
Ursprungligen av el gringo:

ja det har jag. och det var precis samma resultat. kom upp i 275%. skall testa denna också:

http://www.mp4converter.net/dvd-to-appletv-converter-mac.html

Trist, var en chansning från min sida. Hoppas de optimerar mer nu när utvecklingen av Handbrake/Media fork har tagit fart igen.

Mp4converter ser intressant ut. Rapportera gärna om det är nått att ha.

Konverterar du direkt från DVD? Prova att rippa skivan först och sedan konvertera den till lämpligt format för att se om DVD-läsaren är flaskhalsen.

ja - det är kanske dvd-spelaren som är flaskhals - bra idé!

Men - nu har jag kört lite komprimering med iMovie och där kommer jag bara upp i 175%? Det är ju filer som ligger på disk - i och för sig en extern FW400 disk...får prova internt.

mp4converter verkar inte speciellt bra. jag fick inte rätt på det heller - rip'ade bara intro-kapitlet även om jag markerade hela. kanske begränsning i "demo"? och den använde bara en "kärna" alltså runt 90-99% (på min privata iMac Intel).

ja... vafan kanske interna diskar också är för sega? Vad har man för reell läs och skriv egentligen? jag menar satainterfacet lär ju inte vara något problem men diskarna... en helt annan femma?

jag skall prova att ta en kopia med mactheripper och sen rippa från hårddisken och se va skillnaden blir.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 01:27

är jag helt blåst eller behöver inte systemet lite kapacitet till fundamentala processer? borde ju kanske inte behöva 130% men vafan haha upplys mig gärna om ja e ute och cyklar

Du kommer aldrig få något program att använda 100% av datorn kapacitet.
Det är systemet som sätter den begränsningen.
Alla andra program som är igång samt systemet i sig måste ha sina resurser för att överleva.

Det handlar dessutom om hur programmet är trådat eftersom det inte bara är att hacka upp beräkningar helt godtyckligt och skicka dem mellan processorerna. Ska ett program simultant nyttja alla fyra processorkärnorna maximalt måste det vara uppdelat i (minst) fyra trådar som alla utför ganska tunga beräkningar. Om exempelvis en DVD-rippare kör allt beräkningsintensivt i en enda tråd kommer den aldrig att kunna gå över 100% belastning hur man än gör.

1
Bevaka tråden