Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSV från Excel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Office 2000 för Macen.
Brukar få Excelfiler som jag ibland ska ha in i min mysql-databas. När jag nyligen uppgraderade till MySQL 5 försvann mökjligheten att t.ex importera tabseparerade filer. Istället är man utlämnad till CSV-filer. Eftersom Excel inte klarar export till CSV-filer sitter jag och dagdrömmer i ett moment 22.

JAg vet att jag kan använda BBedit för att söka/ersätta så att det blir en CSV-fil till slut men det orkar jag inte i längden.

Finns det ingen koverterare som skapar CSV-filer, eller går det att tvinga MySQL att importera tabseparerat ändå?

Vad menar du med att Excel inte klarar export till CSV? Det har varje version av Excel jag minns kunnat göra. Eller menar du att det är något fel i Excels funktion?

Ursprungligen av sirugo:

Har Office 2000 för Macen.

Det finns ingen Office 2000 för Mac. Det finns t.ex Office 2001, Office v.X och Office 2004. Vilken har du?

CSV=Comma Separated Values. I äldre versioner hette det visst nå't med comma separated el. dyl., men det betyder samma sak som CSV.

Jag har Office X och där finns inte CSV i exporten. Finns SKV och en drös annat oanvändbart. Såg att 2004:an har det men den har jag inte...

Senast redigerat 2007-03-06 00:43
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-06 17:31

Märkligt, jag har också Excel 2004. Så här ser min Spara som... meny ut.

Förresten, jag har Excel 11.3.3 .

Edit: Fick inte med bilden.

Edit igen: Läste inte innantill. Du hade ju Office vX.

Senast redigerat 2007-05-12 12:24
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-06 17:45

Ta hem detta program som kan hjälpa dig.

http://www.antoniolore.net/

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2007-03-07 17:09

Du har ju CSV; Det är engelska medan det på svenska heter SKV!

OK, där har vi svaret, och det funkar. Men...jag testade inte ens SKV eftersom den förkortningen ju står för "semikolonavgränsad" fil. Vem är det som skött översättningen här, kan man ju undra. Dessutom blir det ju kommatecken som avgränsare trots att filtypen alltså heter SKV...

Om jag inte missminner mig tror jag att det beror på om man har valt komma eller punkt som decimalavskiljare. Med komma blir det semikolonavgränsat och med punkt kommaavgränsat. Filändelsen är densamma.

Olika versioner av excel lär hålla reda på det där men det kan bli knas vid import till program som har en snävare definition av .CSV

Ja, och det var just det som var problemet. MySQL acccepterar inte vilket upplägg som helst.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-13 20:12

Kör du Macversionen av Excel så är "default" komma och windows semikolon (tror jag). Det är iaf. olika och vissa mac-versioner av excel klarar bara ett format (Vilket kan göra det lite krångligt att importera till windows excel, vad man nu skulle vilja göra det för )

I MySQL kan du välja vad du vill ha för avgränsare så där borde du inte få problem. Om du kör någon bra MySQL administrator (NavCat exempelvis) kan du importera Excel direkt (Vilket är riktigt smidigt

Hur gör man för att importera en excellista till Email Commander?

Jag har nyligen laddat ner programmet Email Commander för att jag är i behov av att kunna skicka massmail till mina kunder.

Det står i deras beskrivning att det är enkelt att importera kontaktlistor från olika format. Dock lyckas/fattar inte jag hur man gör detta. När jag försöker importera excelfilen direkt blir det bara en massa konstiga tecken och när jag provar att spara om den som en CSV-fil så får jag bara med kolumnrubrikerna.

Jag har mailat deras support men en vecka senare har de inte svarat och nu börjar det bli lite panik så jag hoppas det finns någon godhjärtad där ute som vet hur man ändrar formaten så att dessa funkar.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut i importrutorna. En lösning verkar vara att importera från adressboken men då måste jag veta hur man importerar till den från ett excelark!

...Men vad tusan... varför syns inte bilderna?!?!? De finns ju där när jag redigerar?!?!

Ursprungligen av kjellebelle:

...Men vad tusan... varför syns inte bilderna?!?!? De finns ju där när jag redigerar?!?!

:"> http://www.99.se/feedback/270574-hur-infoga-tumnaglar-i-forumet.html#post1831571

Kom på svaret själv!

Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har nyligen laddat ner programmet Email Commander för att jag är i behov av att kunna skicka massmail till mina kunder.

Det står i deras beskrivning att det är enkelt att importera kontaktlistor från olika format. Dock lyckas/fattar inte jag hur man gör detta. När jag försöker importera excelfilen direkt blir det bara en massa konstiga tecken och när jag provar att spara om den som en CSV-fil så får jag bara med kolumnrubrikerna.

Lösningen var att använda en textfil istället för en CSV-fil, då funkade allt perfekt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-18 19:51

Nu vet jag inte riktigt om den frågan du ställer helt och hållet handlar om kommatecken och semikolon i Excel. Men jag kan konstatera att i Excel 2008 så kan man bara få semikolonseparerade filer.

Ett sätt att få ut kommaseparerade filer är att ta steget över Google docs som läser Excelfiler men som i sin tur kan exportera till äkta CSV. Ett annat, ännu snabbare sätt, är att använda sök och ersätt för att byta ut alla semikolon mot kommatecken.

kjellebelle, du är medveten om att du kan öppna CSV-filer i vilken textredigerare som helst och göra sök och ersätt, tex Textwrangler. Du kan tex ta bort alla citat-tecken och prova med det. Du kan också laborera med CSV-filen och öppna den i Excel (eller Open Office eller Number) och spara ut den med lite olika inställingar och prova med dessa?

Du råkar inte ha FileMaker i datorn redan? FileMaker kan göra allting som Email Commander gör och förstås massa mera. Du kan tex ladda hem en demo gratis, den är fullt fungerade i 45 dagar.

Asch: Jahve hann före.

Senast redigerat 2009-09-18 20:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-11 18:13

Skulle nyss pyssla med CSV-filer och som vanligt gick Excel 2008 bet på detta. Däremot kunde NeoOffice (liksom OpenOffice.org) läsa filen utan problem. För den behöver läsa och skriva CSV-filer på Mac kan ju det vara ett alternativ att tänka på.

Som sagts tidigare, det finns olika varianter på CSV, där skillnanden är tex ; istället för , och med och utan "" omkring alla världen och det medföljer eller fattas att den första raden är namnen på fälten osv. Man kan lösa det på flera olika sätt, tex använda andra program som mellanstationer/konverterare och även köra sök-ersätt i någon textredigerare. I en del progam som tex Excel och Filemaker mfl så kan man när man importera upplysa programmet om att den CSV-fil man importerar har , istället för ; och första raden är data och inte fältnamn osv. Att använda andra program som tex NeoOffice, Open Office mfl är förstås också alternativ.

1
Bevaka tråden