Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multimediadrömmen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Filar på en multimediadröm till min son. Den ser ut enligt nedanstående. Min fråga är nu - kommer det att fungera som vi hoppas eller var finns de svaga länkarna?

iMac Intel Core duo 1.83 GHz
ger honom Mac och PC i samma system. Han kan då köra programvara för både Mac och PC, liksom t.ex en del kunskapsspel som bara finns för PC.
Det ger honom även internet, DVD-spelare för filmer samt en stereoanläggning om man skaffar vettiga högtalare.

Terratec Cinergy Hybrid USB-TV-stick för både analog och digital TV-mottagning
ger honom TV i datorn, samtidigt som det går att koppla in t.ex en PS2 i den analoga ingången

Playstation 2
ger honom ett enormt utbud av TV-spel till vettiga priser nu när PS2 ersatts av PS3, kopplas alltså in i TV-sticken.

Priser:
iMac c:a 9.000
TV-kort c:a 900
PS2 c:a 1.100

11.000 för PC, Mac, internet, analog TV, digital TV, TV-spel och DVD-spelare
Men...kommer det att fungera? Andra bättre förslag?

Lägg till 2500 för Windows XP.
Sen kanske 17" är i minsta laget, men det funkar nog.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-11 08:46

Lägg till en tusenlapp - eller två - för mera RAM-minne.

Ursprungligen av mjg:

Lägg till en tusenlapp - eller två - för mera RAM-minne.

Japp, och skynda dig att ladda ner bootcamp innan Leopard kommer ut. Vem vet, kanske den inte kommer vara tillgänglig för Tiger då . . . http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Bootcamp på väg ned.
Men hur mycket RAM är att rekommendera?

Och kommer analogsignalerna från PS2:an fungera eller kommer det att bli latency? Och vad exakt är det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-11 18:23

Att köra ps2 via en antennkabel lär ge riktigt usel bild.
Finns det inget tv-kort med composit eller component-ingång?

Vet inte.
Någon annan?
... och hur usel är "usel"?
Huvudsaken är att det inte laggar och att det fungerar.
Om bilden inte är perfekt gör nog inget. Ge gärna ett exempel på hur det skulle kunna se ut eller vad i bilden som blir sämre.

Senast redigerat 2007-03-11 22:19

HIttade nu i specifikationerna för USB-sticken att det finns: S-Video, Composite, Stereo-Audio ingångar. Composite efterlystes av Json_81. Innebär det grönt ljus för PS2:an?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 10:09
Ursprungligen av sirugo:

HIttade nu i specifikationerna för USB-sticken att det finns: S-Video, Composite, Stereo-Audio ingångar. Composite efterlystes av Json_81. Innebär det grönt ljus för PS2:an?

Tänk på att det kan vara delay på ingången på såna där tv-stickor. Det innebär att det kan bli en fördröjning på upp till någon sekund från att du trycker på en knapp på PS2 till att du ser resultatet. Enda sättet att se om det funkar för dig är att prova.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-12 19:59

Composite är iaf lite bättre. Färgerna är sämre och bilden (syns tydligast på text) är inte lika skarp.
S-video är bättre. Försök hitta en sådan kabel till ps2'an. Borde finnas hyffsat billigt.

Elgato Hybrid är annars bra och billigt... analogt, digitalt + composite

Om du vill ha bra kvalité på spel hade jag satsat på en MacMini (ny för 6000:-) plus en 32" LCD (finns helt OK för 6000:-) istället. Då får du en stor och bra skärm där man kan se på film, surfa, spela PS2 m.m. Det blir några tusenlappar extra, men det kan det vara värt! Trådlöst tangetbord och soffan blir hans bästa vän

Men varför blir bilden bättre in i en mac mini än in i en imac?
Föutom att den blir större. Men om det är dålig bildkvalitet in så är det väl bara värre att bilden dessutom är stor...?

Att det är 32" istället för 17" är ganska stor skillnad. Jag har min iMac (och macbook) ihopkopplad med min Samsung 32" och när jag kör OSX blir bilden mycket skarp. Sen kommer troligtvis kvaliten på PS2 bli bättre när du kör den via TV'n istället för ett USB-stick.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 10:58

Laste recensioner pa Apple.com dar folk har varit valdigt missnojda da de forsokt avanda dem till att spela pa sin xbox osv. Du bor nog gora lite mera research har innan du forsoker koppla ett tv-spel till en iMac. En 32" TV e nog ett battre alternativ.

Men om vi vänder på det:

Kan man koppla en Mac mini till en TV på något sätt?
Med nån flip-kontakt borde man ju då kunna flippa mellan TV-spel och dator.

Eller kan man koppla en extern LCD-skärm direkt till ett TV-spel på något sätt? I så fall bordeman ju som ovan kunna flippa mellan dator/spel.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 10:07
Ursprungligen av sirugo:

Men om vi vänder på det:

Kan man koppla en Mac mini till en TV på något sätt?
Med nån flip-kontakt borde man ju då kunna flippa mellan TV-spel och dator.

Eller kan man koppla en extern LCD-skärm direkt till ett TV-spel på något sätt? I så fall bordeman ju som ovan kunna flippa mellan dator/spel.

Det går utmärkt. Antingen köper du en tv med dvi-ingång eller så skaffar du en DVI->HDMI-adapter. De flesta TV:s har ju flera ingångar så du kan koppla macen i en ingång och tv-spelet i en annan.

Du kan även koppla en LCD-skärm direkt till tv-spelet om du har en xbox 360 eller en ps3. Det finns en VGA-sladd som tillbehör till 360:n som funkar utmärkt. Köp en LCD-skärm med en dvi och en vga-kontakt så kan du ju koppla macen till DVI och tv-spelet till vga. Sen "flippar" du mellan enheterna med knapparna på skärmen.

Nu har jag testat och det fungerar ju hur bra som helst!
Ingen fördröjning alls, faktiskt. Bilden kunde ju vara bättre men med tanke på att allt finns i samma burk kan man leva med det...
Det blev:
Begagnad eMac G4 + Terratec Cinergy Hybrid pinne + EyeTV 2.3 + PS2

Så nöjd är man...

[QUOTE
Så nöjd är man...[/QUOTE]

De´ e´ rätt vanligt bland Mac-are... *S*

Hare gött!!!

Jo, men ibland känns det som om det möjliga överträffas.
Ska bara lägga en knapp hundring på en S-videokabel så att bilden blir ännu bättre.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-04 19:06

har för mig att s-video blir svart vit när man kopplar in i dator? så blev det för mig med digitalbox till eyetv...

Någon som vill bekräfta/dementera detta inlägg om S-video in?

Med S-video är signalen ren digital vilket är det optimala sättet att överföra signal. Det blir ingen förlust av signalen mellan iMacen och PS2.

S-video är ingen digital signal.

1
Bevaka tråden