Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabbar jag upp seg MacBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-10 12:27

Har en 4mån gammal MacBook, den har blivit grymt lånsam både när jag byter program och när jag öppnar/byter sida i firefox. Är ny på mac så jag har ingen aning om vad som bör göras. På pc så finns det ju program för "rensning" mm. Men vad finns till mac? Vad bör jag börja med?

Jag har de senaste uppdateringarna, inte många program öppna, 60 gb kvar på hårddisken och jag har startat om.

Kanske beror segheten på att du har för lite minne? Men du kan ju börja med att städa bort lite junk med xupport http://www.applicorn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=42

Hur mycket minne har du in din MacBook? Jag skulle rekommendera 1 GB minst.

Har du tittat på."Activity Monitor" (vad den heter på Svenska vet jag inte) när du tycker att det går långsamt? Den kan visa en hel del intressant, som om dina CPUer går för fullt eller om du har för lite minne mm.

skulle tippa på att du har 512mb i ram, det körde jag med ett tag i min macbook, det är på tok för slött, uppgradera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-11 19:49

Minnet minnet minnet! Som sagt, 512mb minne är på tok för lite. Speciellt om du kör program som inte är intel-optimerat. Att MacBookens snikgrafikkort roffar åt sig av RAM-minnet gör inte saken bättre heller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-17 18:55

Ok alla! Jag har 1 GB i ram och 120 på disken med ca. 45 % ledigt utrymme.

Jag testade ett program för upprensning och det funkar lite bättre nu. TAckar

På pc ska man ju defragmentera ibland mm. Ska jag gör det på Mac också? Är helt rudis på Mac men jag börjar gilla den ju mer jag testar. Gillar att det är så enkelt att koppla upp sig på nya trådlösa nätverk och att programmen inte hänger sig (lika ofta iaf) tex. vid utloggning/avstängning. + en massa andra saker....Lite trista tangentbord dock...får ingen bra känsla när jag skriver men det kanske bara är en vanesak:)

Over and out..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-17 19:22

Defragmentering sker automatiskt i macens filsystem HFS+.

En sak som kan vara bra är att låta den stå på över natten ibland, då kör systemet lite underhållsscript och så. Inget jätteviktigt, men bra grejer att göra lite då och då.

Min macbook har också blivit sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt seg. Har tidigare blåst ut allt och installerat om leoparde för att få upp hastigheten en gång.

Och min macbook har 160gb (ca70% använt), 3gb ram, 2,2 ghz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 10:22

Hej Dr. för att veta varför den är seg så behövs det lite information.

Du ska inte behöva installera om 10.5 för att datorn är seg. Vilka program använder du mest?
Vad säger aktivitetskontroll?, vilka processes är öppna?

Det finns en bra widget som heter iStat Pro, som är gratis och visar de processer som tar mest i minne/cpu, installera och återkom med svaret.

Vad är det för dator, alltså modell, "årgång" osv

/Tangen

Det är en 2007, köpt på hösten. En macbook svart. jg kör inte så många program mer än msn, firefox, PS, neo office ibland, mail.

Den flyter på helt okej. lite segare än vanligt. Men det som verkligen blivit segt är uppstarten. Tar år och dagar nästan om man jämför med innan.

Processorn används bara några procent och minnet är långt ifrån överansträngt.

vette 17 vad det kan vara som har segat ner den så mycket. Jag har en del "data in"/"data ut" kan det vara att hårddisken har blivit super seg?

  • Oregistrerad
  • 2009-04-04 20:14

Testa att reparera rättigheter och kontrollera disken med diskverktyget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 20:27

Hur mycket ledig plats på hårddisken?
Hur mycket minne? (RAM)

Sätt in 3 eller 4 G ram

och se till att minst ha 20% ledigt på disken.

Kontrollera disken, som iPhone77 säger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 20:34

Ett tips är att göra en reset på RAM-minnet, en snubbe visade detta på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=GQiO4GBZFuw. Faktiskt så märkte iallafall jag en stor skillnad. Det blir väl inte något som varar för evigt men du lär pröva det. Man håller tangenterna: cmd + alt + P + R nedtryckta efter att man hört ljudet som spelas när man sätter på datorn. Ljudet upprepas då och tills du hört tre "melodier" så låter du den starta som vanligt. Fast, kolla videon.

Jag har 3 gb i RAM och mer än 20% ledigt på hårdisken. Skall testa att rensa ramminnet. Har gjort det innan vet jag i börja efter jag köpte den.

Lite lite snabbare blev den men långt ifrån så snabbt som en mac skall flyta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 11:22

Har du kollat hälsan på hårddisken? Jag är osäker på hur man gör det, men antingen i något inbyggt i OSX eller så lär det finnas program att ladda ner. Om hårddisken är trött (snart sönder) så funkar inte allt som det ska.. och du bör ha backup på iaf det du vill spara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 11:56

Alltså det är nåt som är fel, det måste vara något tredjeparts program eller liknande som spökar.

upprepar:
Det finns en bra widget som heter iStat Pro, som är gratis och visar de processer som tar mest i minne/cpu, installera och återkom med svaret.

1
Bevaka tråden