Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacFuse ger fler filsystem till Mac OS X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amit Singh, chef för Mac programmerarna på Goolge och författare till tegelstenen "Mac OS X internals" presenterade för några timmar sedan en portning av FUSE till Mac OS X.
MacFuse gör det mycket enklare att implementera nya filsystem på Mac OS X. Med i paketet, som finns på http: code.google.com/p/macfuse/ , är sshfs. sshfs möjliggör montering av ssh som en disk i Findern, med läs och skrivrättigheter.
På afp548.com finns också en nedladdning i Apples installerarformat.
Man kan inom kort vänta portningar av ftp, ntfs mm.
De flesta Mac administratörer här på MacWorld är mäkta imponerade.

Mäkta är en underdrift. Jag är helt överlycklig

Än en gång så bevisar amith att han är killen med mest kunskaper om OSX, iaf den som inte jobbar direkt med det hos Apple.

*Tummen upp*

Betyder detta....

...att man kan få läs ock skrivmöjligheter till NTFS?

Vore ju... trevligt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-12 09:39

Trevligt! Nu är det väl bara en vettig partitionshanterare som saknas?

Nån som fått det att fungera bra? jag får inte riktigt till sshfs...

Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Nån som fått det att fungera bra? jag får inte riktigt till sshfs...

Om det bara är sshfs du vill åt är http://mac.pqrs.org/sshfs/ en enklare lösning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-12 20:44

Yes, detta har jag väntat länge på

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-01-13 16:03

Härlig nyhet!

Bortsett från GmailFS och SSH tycker jag att NTFS R/W drar mycket uppmärksamhet till den här nyheten. Undrar dock varför...? Kör man Windows via Paralells så är det här helt oväsentligt, inte sant?
Mer intressant blir det om man använder BootCamp. Fast personligen så tycker jag att hårddisken i Macbooken är på tok för liten för att dela upp den och installera Windows. Nu väntar jag bara på möjligheten att boota från en USB2 disk (dels då jag har en USB extern, dels för att Firewire verkar officiellt dött (läste någonstans att det är så någon hade tolkat valet att endast ha med en USB-port i den nya Airport:en som kom i dagarna)).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-13 17:16

Jag har fått NSFS RW att fungera, och det är en dröm. Nu kan jag köra program som InDesign och DC++ med full fart i Windows, och dra filer fram och tillbaks till Windowspartitionen när jag sitter i OS X.

Gillar vanligtvis inte att pilla med kexts, eftersom det kan påverka systemets stabilitet, men men. Vi får la se om det fungerar bra.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-03-10 17:18

Hur?

Ursprungligen av desh:

Jag har fått NSFS RW att fungera, och det är en dröm. Nu kan jag köra program som InDesign och DC++ med full fart i Windows, och dra filer fram och tillbaks till Windowspartitionen när jag sitter i OS X.

Fråga 1: Vad är det för skillnad på NTFS och NTFS RW? Är det samma grej eller.
Fråga 2: Hur fick du skrivrättigheter på "Bootcamp disken" (som jag kör NTFS på)? Jag får inte ens igång MacFUSE, hur fungerar det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-10 17:50
Ursprungligen av Ikke:

Fråga 1: Vad är det för skillnad på NTFS och NTFS RW? Är det samma grej eller.
Fråga 2: Hur fick du skrivrättigheter på "Bootcamp disken" (som jag kör NTFS på)? Jag får inte ens igång MacFUSE, hur fungerar det?

Din första och andra frågan hör ihop.
NTFS RW är Read and Write antar jag. Och har du inte fåt igång Fuse har du inte RW, och därför inte skrivrättigheter till NTFS-partitionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:31

Körde igång detta NTFS-3G med senaste MacFUSE .. fungerade kanon, men syncade inte med Boot Camp. Detta är väll en tidsfråga.

1
Bevaka tråden