Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorgen = radera fil i mappstrukturen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-08 21:24

Undrar om en tömning av papperskorgen i iphoto även innebär att filen i mappstrukturen raderas?

Har gjort så att jag efter tiden som gått raderat bilder som antingen är för dåliga eller privata och de har då hamnat i papperskorgen och filerna finns förstås kvar.

Nu tänker jag att jag inte vill ha dem i papperskorgen heller, men likväl behålla dem i mapparna. Är det möjligt?

Jag kan inte testa, jag måste veta först, det är alldeles för många filer.

Dom försvinner från hårddisken när du tömmer så där får du passa dig.

Kan du inte bara dra tillbaka bilderna från papperkorgen till en ny katalog i iPhoto?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-09 22:58

hmm, testade det nu, tyvärr återskapas de i biblioteket då.

Antar att det är tänkt att man ska ha album för sina bilder istället för att använda biblioteket.

Men latheten gör lätt att man använder biblioteket som sitt huvudalbum.

Problemet löses kanske genom att skapa ett nytt album där man lägger alla bilder utom just de man inte vill ha.

Men jag skulle vilja att de bilder jag inte vill visa inte ska vara så lätta att nå.

Kanske får leta efter ngt annat program?

Få se om jag fattat rätt...

1. Du har bilder i iPhoto som du vill skydda från insyn av andra i bekantskapskretsen?
2. Att dessa bilder skulle ligga i en separat katalog i iPhoto är inte skydd nog?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-10 16:14

Ja, så är det. Använder programmet som ett album när jag ska visa andra mina bilder.

Då tycker jag inte att det är speciellt bra att allt bara är ett klick bort.

En förlossning t ex är kanske inte avsedd för alla bekanta och mina utsorterade bilder vill jag spara men inte visa.

Jag antar att vi menar samma när vi säger album respektive katalog?

Jag har tittat runt lite på nätet och det verkar inte finnas några inbyggda möjligheter i iPhoto men det finns ett gratistillbehör kallat iPhoto Buddy som ger de här möjligheterna.

Här är en sökning på ordet "hide" på Apples forum ifall du vill läsa mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-10 19:10

Du kanske vill ha två separata iPhoto-bibliotek, ett allmänt och ett privat. iPhoto kan bara ha ett bibliotek öppet i taget, så man kan inte enkelt klicka sig till ett annat bibliotek.

Håll alt-knappen nertryckt då du startar iPhoto.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-11 23:17

Tack för flera bra tips! Ser intressant ut med filebuddy, visste heller inte att man kan ha flera bibliotek.

Sedan kan man väl ha "smarta album" i iPhoto? Ställ in så att de sorterar bort vissa nyckelord.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan kan man väl ha "smarta album" i iPhoto? Ställ in så att de sorterar bort vissa nyckelord.

Det funkar bara så länge man navigerar inom det smarta albumet.

1
Bevaka tråden