Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,5 GB RAM i MacBook?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kollega har just switchat till Mac, han flyttade då över minnena från sin gamla dator (förvisso en sprillans HP, men han switchade efter att ha impats av min MacBook). Tar man fram info i äpplemenyn så står det 2,5 GB.

Jag trodde att gränsen låg vid 2 GB, men är det kanske så att Apples info är missvisande? Menar de max 2 GB i varje minnesplats dvs max 4 GB?

apple vill mena officiellt att 2GB (2x1GB) fungerar utan problem i macbooken, varianter med mer än så säger man inget om.
det finns dock ingen tekniskt begränsande faktor som gör att macbooken inte skulle klara ända upp till 3GB. (tre å en halv eller nått...?)

anledningen till att man har satt 2GB (dvs 2x1GB) som övre gräns (och rekommenderar två lika minnen i allmänhet) är att macbooken har nytta av att köra minnena i dual-channel och 2x2GB inte stödjs av det intel-chipset som används.

gabriela: vissa fula fiskar vill hävda att det är för att skapa skillnad mellan mbp och mb... då mbp har 3gb som officiell gräns.

Det här var intressant.

Är det någon som har testat 2+1 GB i MacBook? De stora minnena kostar förvisso en förmögenhet i dagsläget, men om något år kan det vara intressant.

Ursprungligen av cable_guy6:

Är det någon som har testat 2+1 GB i MacBook? De stora minnena kostar förvisso en förmögenhet i dagsläget, men om något år kan det vara intressant.

det finns rapporter på nätet om detta... så ja.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-03-14 07:53

Är det enbart i MacBook följande sak fungerar eller?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-14 09:10

vad för typ av minnen rekomenderar ni till macbook?
SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300/667MHZ, KVR Kingston, funkar de?

Och jag tror jävlar jag har 2x512 mb i min macbook nu, så kommer jag kunna köra 1 + 512 ett tag?
Någon som kanske vill köpa 2 st orginal 512'or?

mvh
/ j

1
Bevaka tråden