Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macademic blir Humac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppsalas äldsta Appleåterförsäljare, anrika Macademic Computer byter namn och slukas upp av den isländska koncernen Humac. Humac har totalt 25 butiker, varav en av de senare nyligen öppnades i Västermalmsgallerian på Kungsholmen i Stockholm. Nypremiären firas lördagen den 10 mars, med öppet hus mellan 12 - 16 i företagets butik på Gluntenområdet.

http://www.macademic.se/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-09 19:28

Vet du hur eventet kring det blir? Överväger att gå dit efter bion..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-11 00:13

Nehepp, ingen svarade och jag gick inte dit. Men "Blood Diamond" var bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-13 08:30

Efter bion? Det var 12-16, inte 00-04

Nåja, jag var i alla fall där. Kom dit 1145 och då var det kö. Väl inne mycket folk, plockmat och lite specialpriser. iPod Shuffle för 495:- försvann snabbt, men nu har jag en blå.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-13 11:50

Undrar om det är 495:- som affärerna köper in Poddarna för.. Vinsten blir ju ganska okej.

Ursprungligen av boris91:

Undrar om det är 495:- som affärerna köper in Poddarna för.. Vinsten blir ju ganska okej.

Vilken tänker du på?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-13 20:20
Ursprungligen av Kristofer G:

Vilken tänker du på?

Jag och khons här diskuterade iPod Shuffle, som såldes till ett kraftigt nedsatt pris på eventet.

Ursprungligen av boris91:

Undrar om det är 495:- som affärerna köper in Poddarna för.. Vinsten blir ju ganska okej.

Knappast, om de inte hade en deal med Apple. Marginalen brukar vara väldigt liten på Apple-produkter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-13 14:48
Ursprungligen av boris91:

Undrar om det är 495:- som affärerna köper in Poddarna för.. Vinsten blir ju ganska okej.

Nej, de gick ganska rejält minus på shufflarna de sålde för det priset. Om de säljer till ordinarie pris har de en marginal på mindre än 50:- för en shuffle.

Humacs ägare ägde redan Macademic, så detta var nog en naturlig strategi.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-01 16:50

Har för mig att Apple sagt att dom har runt 20-30% i vinst på alla deras produkter i deras Financial Quarter Report.

Har också märkt att flera affärer säljer iPod Shuffle för från 699 till 729 kronor numera, min fick jag när den släpptes och priset var ju 799:- då.

Att vinsten skulle vara säg 25% förklarar ju saken, priserna går att pressa men fortfarande går butikerna med vinst.

Ursprungligen av boris91:

Har för mig att Apple sagt att dom har runt 20-30% i vinst på alla deras produkter i deras Financial Quarter Report.

Har också märkt att flera affärer säljer iPod Shuffle för från 699 till 729 kronor numera, min fick jag när den släpptes och priset var ju 799:- då.

Att vinsten skulle vara säg 25% förklarar ju saken, priserna går att pressa men fortfarande går butikerna med vinst.

20-30 % är Apples förtjänst. Återförsäljarledet har inte de marginalerna.

Ursprungligen av boris91:

Har för mig att Apple sagt att dom har runt 20-30% i vinst på alla deras produkter i deras Financial Quarter Report.

Har också märkt att flera affärer säljer iPod Shuffle för från 699 till 729 kronor numera, min fick jag när den släpptes och priset var ju 799:- då.

Att vinsten skulle vara säg 25% förklarar ju saken, priserna går att pressa men fortfarande går butikerna med vinst.

Apple sitter säkert med jättemarginaler men det finns faktiskt flera återförsäljare som sitter med 1-2% marginal på dessa produkter. Du måste se "helheten" i försäljningskedjan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-01 17:03
Ursprungligen av Björnström:

Apple sitter säkert med jättemarginaler men det finns faktiskt flera återförsäljare som sitter med 1-2% marginal på dessa produkter. Du måste se "helheten" i försäljningskedjan

Jag har faktiskt undrat hur detta fungerar på ett tag nu, hur kan Macotekets butiker sälja Mac för samma priser som AppleStore men ändå kunna betala sin personal, hyra och dylikt?

Ursprungligen av boris91:

Jag har faktiskt undrat hur detta fungerar på ett tag nu, hur kan Macotekets butiker sälja Mac för samma priser som AppleStore men ändå kunna betala sin personal, hyra och dylikt?

Återförsäljare köper in sina maskiner från Apple Sverige (inte från AppleStore även om dom större återförsäljarna faktiskt använder en special-AppleStore för att utföra själva beställningen) och dess distributörer och har avtalade prisnivåer där ett normalt Apple Center har runt 10% marginal på sina datorer.

Att bara sälja hårdvara gör ingen rik - det är på tillbehör och framförallt tjänster som företagen tjänar pengar. Macoteket är ovanligt duktiga på att importera produkter direkt från Asien och lyckas därmed får bättre marginaler än dom flesta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-01 19:29

Ok, då vet jag! Ett mysterium är löst..

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 23:58

Apple tjänade 35.1 % enligt den finansiella rapporten. Det är hyggligt för en tillverkare, men inte sensationellt. Det finns andra tillverkare som tjänar mer, fast på enklare produkter. Hur mkt tror ni att t ex en Gillettehyvel kostar i tillverkning? På sjuttiotalet kostade en Philips elhyvel 8,25 i tillverkning, och då var priset kring 3-400 i butik.

Elektronik kostar inte heller så mkt att tillverka - det gör inget som kan göras i stora antal. En annan tillverkare som lyckats med att ta bra betalt för sina produkter är B&O. Samma koncept som Apple. Bättre kvalitet, snygg design.

Däremot är det skit att Apple inte gör miljömässigt bättre produkter.

Ursprungligen av mekkabo:

Apple tjänade 35.1 % enligt den finansiella rapporten. Det är hyggligt för en tillverkare, men inte sensationellt. Det finns andra tillverkare som tjänar mer, fast på enklare produkter. Hur mkt tror ni att t ex en Gillettehyvel kostar i tillverkning? På sjuttiotalet kostade en Philips elhyvel 8,25 i tillverkning, och då var priset kring 3-400 i butik.

Elektronik kostar inte heller så mkt att tillverka - det gör inget som kan göras i stora antal. En annan tillverkare som lyckats med att ta bra betalt för sina produkter är B&O. Samma koncept som Apple. Bättre kvalitet, snygg design.

Däremot är det skit att Apple inte gör miljömässigt bättre produkter.

Många missförstånd på en gång, Gilettehyvlar kostar mer att tillverka och distribuera än vad Gillette tar betalt för dom. Gillette tjänar pengar på rakbladen..

B&O tar enormt mycket mer betalt än vad produkterna är värda och kvaliten är oftast inte avsevärt bättre och produkterna inte ens snyggare än betydligt billigare LG och Samsung vars paneler B&O använder till sina plasmor t.e.x.

Elektronik kostar ofta väldigt mycket mer än de flesta andra massproducerade produkter att tillverka p.g.a. höga komponentkostnader moderna processorer nätdelar och minne m.m. plus andra kostnader kan inte pressas hur mycket som helst.

Slutligen Apple gör så miljövänliga produkter det går utan att straffa ut sig från marknaden...

1
Bevaka tråden