Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS2: Öka/Minska penselstorlek - kortkommando?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I CS var kortkommandot för att ändra penselstorlek , för mindre och . för större men det fungerar inte i CS2. Var har de flyttats?
Jag måste bara ha det kortkommandot!

Hjälp!

  • Medlem
  • 2007-03-09 11:46

är det inte äpple+parentes eller hakparentes eller nåt där uppe?

Nja vet inte riktigt mer specifikt tack.

  • Medlem
  • 2007-03-09 12:45

å minskar, ¨(tangenten till höger om å) ökar

Ahhhh! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 09:21

Har samma problem men har testat å och ¨ men inget händer. Några ideer?
Kan ju lägga till att jag sitter med en engelsk version. I hjälpfilen står det att [ ] ökar och minskar storleken med nä'r jag trycker alt + 8 respektive alt +9 så händer inget.

Jag har samma problem på min MacBook Pro och på mitt Apple Wireless Keyboard (Aluminium). Det finns ju inga dedikerade knappar för hakparentes på svenska tangentbord. Hur gör man för att ändra penselstorlek i Photoshop CS3 (engelsk version)?

å och ¨ funkar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 05:58
Ursprungligen av SpeedAbuser:

Jag har samma problem på min MacBook Pro och på mitt Apple Wireless Keyboard (Aluminium). Det finns ju inga dedikerade knappar för hakparentes på svenska tangentbord. Hur gör man för att ändra penselstorlek i Photoshop CS3 (engelsk version)?

å och ¨ funkar inte.

Jag har själv samma problem och sitter också med exakt samma hårdvara som du. Det verkar som att Photoshop inte "förstår" fn-knappens funktion utan bortser från den. Om du går in i edit och sedan "keyboard Shortcuts..". Väl där väljer du "Tools" i Rullgardingsmenyn som heter "Shortcuts for".
Nu dyker alla genvägar till verktygen fram och Increase, decrease brush size hittas nästan längst ner.
Det ser väldigt lätt ut att byta ut [ respektive ] men Photoshop envisas med att bara kunna använda en bokstav som genväg och fn knappen känns inte igen.

Jag försökte lösa det med att byta ut [ mot ä och ] mot ' men det visade sig inte heller gå. Photoshop envisas nu med att inte känna igen bokstaven ä. Andra specialtecken såsom ¨ gav faktiskt att Photoshop krashade och jag fick starta om programmet.

Det hela slutade med att jag valde , och . som genväg och därmed ersatte det som de tidigare pekade på. Nämligen Previous och next brush. De använder jag inte i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 12:02

Jag löste det hela genom att gå in på Edit/Keyboard Shortcuts och ändrade öka/minska penselstorleketn till knapparna , och . (komma och punkt). De två var visserligen redan ägnade åt något men inget som jag använder så nu funkar det som jag vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 15:11

precis mappa om dom i Keyboard Shortcuts

Annars kan man ju bara högerklicka...

Tack och bock. Äntligen har jag kunnat mappa touchstripen på min ritbräda. Smidigt smidigt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-11-27 10:34

Detta funkar fortfarande inte i CS4. Värdelöst för oss med svenska tangentbord och engelsk photoshop.

komma och punkt funkar ju, men det känns ändå som att de borde ha löst det på ett bra sätt i stället för att tvinga användarna till workarounds.

På den här sidan finns det tips hur man löser det:

Justera penselstorlek med kortkommando i Photoshop | kizel:mediateknik

ctrl+alt+vänsterklick+dra mus/penna höger eller vänster

Funkar fint på svenskt tangentbord och engelskt Photoshop CS4

1
Bevaka tråden