Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: CPU effektivitet i fyra trumsamplepluggar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett litet test där samma samples och ljud körs via tre olika trumsamplespelare i två olika värdar.

Ja bilderna talar ju sitt tydliga språk. EXS24 i Logic är otroligt effektiv med FXPansion Guru inte alls gör bra ifrån sig.

Första bilden är test i Logic.
Andra bilden är test i Numerology.

Detaljer om testet här:
http://www.bigbluelounge.com/forums/viewtopic.php?p=297481#297481

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 15:56

Det är inte så att Guru har en massa effekter som tar kraft även om de inte används, typ EQ, kompressorer eller så?

EXS24 har inte mycket till interpolering när det gäller samplingsuppspelning, men det är ju inte alltid det är ett minus... (och jag har ingen aning om de andra interpolerar eller ej)

tommyc: Ja, det kan ju mycket väl vara så. Det är i så fall illa att man inte kan stänga av dem. Ett annat test vore att lägga ett antal effekter på bestämta ljud i vardera setupen och se var man hamnar. Skillnaden skulle kanske bli mindre. Det testet orkar jag inte göra denna gång.

false messiah: Interpolering av vad? Jag misstänker att i alla fall iDrum har en del ful-dsp under huven också. Det låter mysko när man stämmer ner samplingar i alla fall. Fast det låter lite som en Linndrum så det är ju mer ett plus.

Interpolering när man pitchar om samplingar. Jag tycker iallafall att EXS24 låter lite konstigt ibland när man spelar multisamplade saker (nu använder jag visserligen EXS24SP, men jag antar att motorn är densamma).

Konstigt, ett multisamplat program borde ju lida mindre av artefakter som beror på svagheter i pitchmotorn. Lite fräckt undrar man om det inte är dåliga multisamplingar det handlar om. På tal om sådant så har ju inte EXS24 heller keyboardrelativ crossfade vilket många multisamplade program (t.ex. från Akai) lider svårt av. Det blir inte fina skarvar.

false messiah: Har du djupare koll på det där med interpolering? Vad menar du i så fall det är mer exakt som interpoleras? Jag tänkte mig att tonhöjdsförändringar i samplers ofta görs med sampleratekonvertering, typ oversampling, och ser inte riktigt klart framför mig vad som behöver interpoleras på ett avancerat sätt. Jag är ingen dsp-guru men lite nyfiken...

De flesta av mina multisamplade program är inte för varje tangent (snarare 1-2 samplingar/oktav), så då blir det interpolering när man spelar. Trummor är ju oftast en per tangent, inte lika märkbart då om man inte drar i pitchreglaget.

Så snart man spelar upp en sampling i annan hastighet än den är samplad måste man interpolera, typ som sampleratekonvertering fast åt andra hållet. Då finns det ju lite olika varianter, allt från att strunta i interpolering, linjär interpolering, 4-punkters-interpolering osv. På något sätt måste man ju fylla i "hålen" mellan samplingarna.

Och titta, någon har testat det också:
http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/

EXS24 var ju oroväckande färgglad, synd att det inte hade med lite hårdavrusamplers i testet. Man kan ju undra hur mycket bättre t.ex. en av Akais senare samplers är.

  • Medlem
  • 2007-03-10 12:07

aliasing-testet har jag sett förr, klart intressant - med tanke på alla färger så borde ju de berörda samplarna vara helt obrukbara?!

(spela roll, bekymrar man sig om detta kan man ju rullbanda de riktiga instrumenten istället. mycket vill ha mer och fastnar även själv i ständiga för- och nackdelsjämförelser hela tiden. det är bara att inse - det går inte att få b a r a fördelar.)

Ursprungligen av Ma:

aliasing-testet har jag sett förr, klart intressant - med tanke på alla färger så borde ju de berörda samplarna vara helt obrukbara?!

Nja, nu handlar det ju om en 15 kHz sinus. Mycket mer extremt än så får man leta efter. Det är förrädiskt att göra för långt gående slutsatser om hur det verkligen låter utifrån en bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-10 14:09

Kände igen aliasing bilden. Jag tror att det hade behövts versionnummer på en del av screenshot:en också eftersom mjukvara utvecklats + info om i vilket läge inspelningen gjorts.

Renoise har t.ex. en hel del aliasing när man sitter och jobbar med det och klart bättre kvalitetsnivåer när man renderar ut materialet, och det är säkerligen inte det enda programmet med den filosofin.

Vad man tycker om aliasing är ju också subjektivt som false messiah också nämnde. I en del samplers/syntar ligger just charmen i dålig anti-aliasing. Så länge man har möjligheten att välja själv är nog de flesta glada.

1
Bevaka tråden