Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mysql installation gone haywire

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-09 00:47

Ja, då sitter man med skägget i brevlådan igen...
Har lyckats radera nån databasfil när jag jobbade i phpAdmin. Jag har Apache och har sedan tidigare installerat MySQL och php. Allt funkade då direkt. Nu får jag inte igång mysql servern längre. Har försökt installera om mysql men hamnar på ruta ett igen. Hur får jag bort alla mysql filer som troligen ligger i vägen och skräpar? Hur rensar jag utan att behöva installera om hela operativsystemet? Vill göra en clean sweep och installera om mysql så att det funkar igen.
Please help poor me!
/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 09:56

Varför skriver du på engelska i rubriken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-09 11:05
Ursprungligen av Mondo:

Varför skriver du på engelska i rubriken?

Kom igen, det är ju 50% svenska också. Om man nu räknar mysql dit, det är ju internationellt

Vad får du för felmeddelanden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-09 11:11
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad får du för felmeddelanden?

Tja, till att börja med så gjorde jag en ny installation av mysql och när jag då klickade på mysql ikonen i systeminställningar/övrigt så kom det upp en ruta som sa nåt i stil med "Fel inställningar - kan inte hitta mysql" inte ordagrant, men kontentan iaf. Efter ytterligare installationsförsök kommer jag ett steg längre dvs mysql servern startknapp visar sig. Det verkar som om det dock rinner sirap i systemet. Knappen svarar extremt segt tidsmässigt på mitt musklick och sedan börjar den färgglada bollen snurra. När den slutar snurra så har mysql-servern fortfarande inte startat. Har provat att starta från terminalen men ingen framgång där.
Önskarjag inte raderat det jag raderade. Kan jag ta bort alla filer som installerats o börja om på nytt? mysql installationen lägger sig osynligt i datorn dvs ingen applikation man ser med blotta ögat och kan slänga bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 12:01

Installera om mySQL och läs tillbaka backupen, räcker inte det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-09 12:14
Ursprungligen av hicke:

Installera om mySQL och läs tillbaka backupen, räcker inte det?

Jag har inte hunnit göra några db inställningar så ingen viktig info har gått förlorad. Det är väl det positiva i visan. Har därför inte heller gjort nån backup av mysql (om det är vad du syftar på). Har installerat om mysql ett flertal gånger nu men kommer ingen vart.
Söker febrilt på nätet efter info om terminalkommandon för att hitta/radera osynliga filer men hittar förvånansvärt lite info i detta ämne...

1
Bevaka tråden