Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårkodad låt: Kraftwerk - Spacelab

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den allmäna debatten om vilka kodningsformat och inställningar man skall välja när man kodar sina låtar är det rätt sällan man får konkreta exempel på artefakter som de olika valen faktiskt skapar. Det är mycket tyckande och lite fakta. Ofta är det ju också mycket svårt att höra tydliga skillnader och framförallt konkretisera skillnaden.

Här har jag i alla fall ett konkret exempel. Det skulle vara intressant att höra om det är fler som har sådana här konkreta exempel.

>>>
Spacelab med Kraftwerk

Album:
Kraftwerk: The Man Machine
EMI/Capitol CDP 7 46039 2 (Made in Italy) ca. 1987
(Jag kan med stor säkerhet säga att man får samma kodningsproblem även med andra pressningar.)

Spår:
2. Spacelab

Missljud vid tiden:
0.42 till ca. 1.00

Ljudkodning:
MP3 192 kbps VBR, högsta kodningskvalitet.
iTunes (PC) 7.0.2.16

Beskrivning av missljudet:
Nästan hela låten har ett syntknäpplud som metronomiskt pumpar sextondelar. Ljudet startar vid ungefär 0.42 och ligger nästan helt ensamt i början. Man kan där tydligt höra att knäpparnas attack går förlorad vid MP3-kodning jämfört med CD:n. Dessutom verkar det som knäpparna behandlas ojämnt vilket gör hela ljudbilden orolig och det blir som att vissa av knäpparna är betonade och andra obetonade. Något som inte alls finns på CD:n. De misshandlade syntknäpparna låter illa genom hela låten men just 0.42 till 1.00 hörs felet tydligast.

Försök med annan kodning:
Inte ens MP3 320 kbps VBR ger ett okej resultat. Även om det blir klart bättre så hörs fortfarande en klar skillnad mot CD:n. Med AAC blev resultatet klart bättre redan vid 160 kbps VBR, syntknäpparna är klart mer stabila men man kan fortfarande höra en del artefakter. Går man upp till 256 kbps VBR är skillnaderna mot CD:n mycket små, här tycker jag resultatet är acceptabelt.

Analys och övrigt:
Att hårda percussiva ljud med snabb attack kan ställa till problem för kodaren är inte så förvånande men sällan har jag hört det så tydligt som här. Jag tror att det faktum att syntknäpparna körs genom en flanger (så att de ständigt varierar i klangfärg) samt att det ligger ett reverb på dem i endast en kanal gör kodningen extra svår.

Värt att veta är att CD-utgåvan (som är från 80-talet) lider av en rad brister. Det finns dropouts på flera ställen, t.ex. på två ställen i Spacelab (2.14 och 4.56) och brusnivån är stundtals ganska hög. Exakt vad som beror på ursprungsmaterialet och vad som beror på dålig mastring vet jag inte. Mig veterligen finns ingen nyare mastrad version av The Man Machine.

Hur som helst verkar ju AAC kodning klart bättre då man skall koda musik med elektroniska skarpa ljud, t.ex. modern electro.

Jag hade hörlurar då jag jämförde. Det är klart lättare att höra skillnaden i hörlurar eftersom man slipper reflexer från lyssningsrummet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 19:57

Du kanske bara har en dålig pressning? Dessutom är den från 1987, så det kan väl tänkas att aluminiumskiktet har oxiderat efter 20 år? Felkorrigeringen i datorer kanske inte är den bästa heller. Vad får du för resultat om du använder Apple Lossless? MP3 är en gammal fulkomprimering.

FLER EXEMPEL?
Först av allt, finns det någon annan här som har några uppenbara exempel likt detta att dela med sig av? Gärna hyfsat kända låtar så att man har möjlighet att låna en cd av någon och kolla själv.

--

Den dåliga kodningen har inget med pressningen i sig att göra. Låt oss inte blanda ihop sakerna nu. Jag var kanske dum som tog upp att det finns andra problem på själva CD:n. Det var mest för att om någon annan skulle ge sig på att finlyssna på låten så vet de att det finns dropouts som inte har med kodningen att göra.

Den dåliga kodningen har som sagt enbart med kodningen till MP3 alternativt AAC att göra. Den hörs inte på en AIFF-rippning och rimligtvis då inte heller på lossless.

MP3 må vara gammalt och ofullkomligt men jag måste säga att detta är första gången som jag så uppenbart hört en rejäl avvikelse redan med en gång på en så hög bitrate. Men det är ju en låt som jag lyssnat på många gånger.

Angående sidospåret om pressningen: Det finns mig veterligen ingen bra pressning av Man Machine på CD. Även min svenska gamla vinyl (förmodligen från sent 70-tal) har exakt samma dropouts som CD:n vilket tyder på att det har funnits en dålig master i omlopp i decennier eller att felen finns redan i originaltejperna.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-03-08 21:01
Ursprungligen av torsig1967:

FLER EXEMPEL?
Angående sidospåret om pressningen: Det finns mig veterligen ingen bra pressning av Man Machine på CD. Även min svenska gamla vinyl (förmodligen från sent 70-tal) har exakt samma dropouts som CD:n vilket tyder på att det har funnits en dålig master i omlopp i decennier eller att felen finns redan i originaltejperna.

Ti-hi. Verkar som om jag sitter på årets fynd. Det har gjorts en komplett remaster av samtliga åtta Kraftwerk-album (efter tvärflöjtstiden) som ligger och väntar sedan nästan två år tillbaka på att släppas på skivbolaget. Man släppte dock en upplaga av ettusen boxar med samtliga album som promotion med hygglig koll på slutdestination för att slippa piratmarknaden. Jag har en av dem. Jag köpte den mest för att jag är Kraftwerk-fan. Jag är inte audiofil-extrem på något sätt och har vant mig vid att "remastered" betyder att skivbolaget vill paketera om samma skit på ett nytt sätt och kräma ur några slantar ur marknaden. Den här gången blev jag sant CHOCKAD när jag stoppade in skivorna och lysnade. Redan i min bilstereo hördes ett helt nytt ljud. Jag är riktigt entusiastisk. Det är första gången jag hör en så tydlig skillnad mellan "remastered" och det gamla albumet. Fram för allt Man Machine... Dock - till min besvikelse - min stora besvikelse - är det de engelska versionerna av plattorna - inte de tyska. Tyvärr...

Ursprungligen av William N:

Redan i min bilstereo hördes ett helt nytt ljud. Jag är riktigt entusiastisk. Det är första gången jag hör en så tydlig skillnad mellan "remastered" och det gamla albumet.

Några dropouts vid 2.14 och 4.56 på Spacelab?

John Foxx: Metamatic i Edsel remaster låter klart annorlunda än originalpressningen. Men jag föredrar originalets mer bandbegränsade och okomprimerade sound. Kärvare och goare.

--

flojon och örjan: Oj, sorry jag läste fel. Jag trodde ni menade att jag skulle testa MED VBR. Jag har inte testat utan. Tänkte att det kan ju knappast bli bättre, men som ni säger. Det kan ju bli jämnare...

He he, minns att brorsan och jag körde kraftwerk in i ett oscilloskop. Ruskigt snygga sinuskurvor. Analogt så det förslår.

det är alltså inte bara min man machine-skiva det är fel på? Man lär sig nya saker hela tiden..

Man önskar att Der Katalog (http://kraftwerk.hu/faq/recordings.html#katalog) kunde komma någon gång. Fast den låter kanske så bra så man ännu mindre vill göa mp3/4 av låtarna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-08 11:16

Får du samma resultat om du kör utan VBR? Du borde få jämnare kvalité om du kör utan det.

Ursprungligen av flojon:

Får du samma resultat om du kör utan VBR? Du borde få jämnare kvalité om du kör utan det.

Ljudkodning: MP3 192 kbps VBR (se ovan)

Ursprungligen av flojon:

Får du samma resultat om du kör utan VBR? Du borde få jämnare kvalité om du kör utan det.

Testat och svaret är NEJ, det blir inte jämnare utan VBR.

192 utan VBR låter minst lika ryckigt och ojämnt i det aktuella fallet. Att låta bli VBR för att få jämnare kvalitet verkar alltså vara en myt.

--

Är det ingen mer som har ett konkret exempel på svårkodad musik? Det finns ju så himla mycket åsikter om hur bra eller dåligt diverse komprimeringar låter. Någon måste väl ha sparat något exempel, i alla fall i minnet...

Jo, men det kan väl vara intressant att se om felet är likadant om man kör utan VBR?
(Det här var mycket intressant by the way. Får väl prova själv då)

Ja, man har ju väntat ett tag på den boxen nu. Vad är problemet? Frågor utan svar...

Ursprungligen av TZW:

Vad är problemet?

Sura gamla gubbar...

1
Bevaka tråden