Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag anväda N73 Xseries som modem till MBP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan jag anväda N73 Xseries som modem till MBP?

Om ja, blir det då utan tickande MB-kostnad?

... för om det fungerar, så har man ju bredband till datorn i ett flr 149:-/mån.

... är det ingen som intresserad av detta mer än jag? Idag betalar jag 99:-/mån för 0,25 MB från comhem. Detta skulle jag ju kunna slippa om det fungerar och få 0,38MBit/sec via 3G.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-02-20 00:07

Jag har använt min N73 som modem till iBooken, att använda bluetooth fungerar smidigt. Själva uppkopplingen är inte stabil till hundra procent och än så länge ser jag det inte som en ersättare till mitt adsl men hoppas såklart på att det blir bättre. 3 är alltid ganska snabbt ute med nya tjänster innan de är helt finslipade. Angående kostnaden så beställde jag det endast i en månad för att prova hur det var. Det kostade 199:- för upp till 1024mb, därefter 1,49kr/MB. Om man inte laddar ner några filer utan bara har det till surf och msn så ska det väldigt mycket till för att göra slut på 1GB. Dock verkar det som om obegränsad data ingår i Xseries.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 22:24

Jag har kört uppkoppling via N73 och Tre både på en gammal iBook G4 och en sprillans ny MB Pro. Först med Tres datapaket enligt joppsas prisuppgifter, och sedan i går med XSeries silver för 149:-/mån.

Jag har samma erfarenheter som joppsa. Uppkopplingen är inte hundra procent stabil (lägger på ibland). Ibland får jag dessutom försöka koppla upp 3-4 gånger innan det lyckas.

Någon ersättare för (en stabil) ADSL-tjänst skulle jag inte heller säga att det är. Däremot är det verkligen sjukt smidigt att kunna koppla upp sig typ var som helst och mejla. Surfa, läsa bloggar och greja är också helt OK. (Jag brukar iaf få 40-50 kB/s.)

Har kört det i mörkaste Jämtland, på tåg, hos kunder i kontorsfastigheter, i taxi i Skåne m.m. Är faktiskt positivt överraskad över täckningen och hastigheten.

Det är lite meck att ställa in det, men när man väl har gjort det är det enkelt att koppla upp och ner (när det funkar... ).

Sedan är det faktiskt skönt att kunna surfa och mejla från mobilen också till fast pris. Jag lägger t.ex. upp bilder dagligen på Flickr via den inbyggda klienten. Skönt att veta att man inte behöver tänka på kostnader för trafiken då.

Angående tickande MB-kostnad hörde jag rykten förut om att det *enbart* skulle vara surfande via mobilen som skulle ingå i fastpriset, och att man skulle få betala för "modemtrafik" över Bluetooth. Så är det dock inte - Tre gör ingen skillnad.

Lycka till! Varning dock för att din telefon måste lämnas in (om du bor i Stockholm) eller skickas till verkstad för uppgradering. De blåser rent hela luren så du bör ha backup på allt väsentligt innan du lämnar in den.

(För övrigt har jag personligen inte någon som helst nytta av de särskilda X-seriestjänsterna... Jag betalar enbart för att få fast pris på datatrafiken.)

1
Bevaka tråden