Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommunikator med känsla för Mac?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-07 20:09

Vi ska köpa lite nya telefoner till firman och lurar på hur p990, HTC:s modeller och Nokias kommunikatorer funkar med mac. De ska ha funka i Tres nät och ha blåtand. Och vara kompetent som handdator. Förslag?

Har själv en P990. Underbar telefon, men fungerar inte med mac tyvärr.

Nokia Communicator funkar med mac enligt Apples iSync-sida. HTC behöver du extra programvara till, pocketmac tror jag den heter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-08 00:15

HTC TyTN verkar intressant. Någon med erfarenhet av den?

Det står mellan den och SE P990.

Någon som vet om man kan synka P990 med andra SE-telefoner? Jag har två telefoner nämligen, med lite skilda användningsområden, men vill gärna kunna dela kalender och telefonbok. Den andra luren är en SE W900.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 21:24

Ta ej 990

Det är kul om ngn gillar den. Men jag köper aldrig en SE mer.
Vi har 2 på firman, gillar man 4 bugg o cocacola ska man köpa 990. Värdsrekord i
buggar. Dom hänger sig, omstarter, massa ologiska funktioner. Så små knappar så det blir många feltryck. Dålig kontakt med bluetoth. Uppdaterade den för alla fel, då dök det upp massa nya! Skänk SE som forskningsobjekt till Afrika.
Inte bara negativt, deras hanskriftfunktion funkar bra. Och det finns gratis program att synca calender med. Kontakterna tror jag du bara får sända via vcard!

Jag hoppas på iphone kommer bli en stabil telefon, trött på allt skit dom sänder ut o lovar mycke, o som bara krånglar. Tar upp alldeles för mycke tid av livet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 01:54

Har en TyTN och är väldigt nöjd med den. För att synca den med macen kan du skaffa MissingSync som låter dig synca med iCal, Entourage, iPhoto, iTunes etc. Det kostar $40 men det är det värt imho.

Enda nackdelen med TyTN är att den kör ett PDA OS, inte ett telefon OS. Det betyder att du oftast behöver stå still för att använda den, hela användargränssnittet är anpassat för att användas med stylus. Dock finns det programvara som gör det lättare att använda den med en hand genom att ge dig stora fingervänliga menyer, kolla tex SPB Mobile Shell. Rent allmänt är det det som är fördelen med Windows Mobile, det finns mjukvara för nästan allt

Dessutom verkar det som att den har en "hemlig" inbyggd GPS. XDA-Developers har lyckats knacka ihop egna drivrutiner och det enda som saknas just nu är någon form av antenn eller repeater

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 10:59
Ursprungligen av tratter:

Skänk SE som forskningsobjekt till Afrika.

De har val nog med problem dar...

Ursprungligen av tratter:

Och det finns gratis program att synca calender med.

Jaså, vilka då?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-13 15:01

Efter att ha använt P990 och E61 så måste jag säga att SE är ute och cyklar.
Håller fullständigt med tratter, P990 är inte användbar som hjälpreda. Just nu är den bara en väldigt dyr leksak.
Nokia E61 däremot. Mycket kompetent, fungerar utmärkt och syncar med macen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-20 23:38

Min kollega har nu testkört en HTC TyTN i några dagar och han verkar nöjd. Och då är ju frågan om jag också ska ha en, eller om det kommer något mer spännande inom kort? Jag tycker den verkar lite omständig att skriva sms och liknande på, trots qwerty-bordet. Mina tjocka tummar får inte riktigt plats.

WLAN, blåtand, kompetent kalender och funktionell kamera står på önskelistan. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-22 00:21
Ursprungligen av Macke K:

Jag tycker den verkar lite omständig att skriva sms och liknande på, trots qwerty-bordet. Mina tjocka tummar får inte riktigt plats.

Ladda ner grafitti (det som alla gamla Palm's hade) till den och du skriver på den nästan lika snabbt som på papper. Tar 2-3 dagar att lära sig. Jag har aldrig använt tangentbordet på min HTC TyTN, inte en endaste gång!

Någon som behöver TyTN med tangentbord? Jag byter jag den gärna mot den 1000 kr billigare utan tangentbord, P3600.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-03-22 16:28

Nokia E61i

Har själv en E61, den har allt utom kamera, men det har E61i fått. Vet dock inte när den finns att få tag på.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-09 16:55

Vänta tills Nokias E61i kommer. Den är som E61, fast med en massa förbättringar. Kolla också HTC:s S710 som har qwerty och wifi..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 21:42

Jag tar och lobbar för Nokia E61 (eller kommande E61i som har kamera). Underbart lättkörd hjälpreda som klår P990 med hästlänger. Tycker man att WLAN & Mac-stöd inte är så viktigt så är SonyEricsson M600 en skön telefon bortsett från buggarna. Kommade modellen P1i kan med andra ord vara en intressant skapelse om vi ser stöd mot och OSXare i nästa version av opertivsystemet.
(http://pryl.feber.se//feber/art/19063/mer_information_om_sony_ericss/)

Ytterligare ett alternativ är ju Nokia E90 som kommer snart.

Ursprungligen av tjompa:

Jag tar och lobbar för Nokia E61 (eller kommande E61i som har kamera). Underbart lättkörd hjälpreda som klår P990 med hästlänger. Tycker man att WLAN & Mac-stöd inte är så viktigt så är SonyEricsson M600 en skön telefon bortsett från buggarna. Kommade modellen P1i kan med andra ord vara en intressant skapelse om vi ser stöd mot och OSXare i nästa version av opertivsystemet.
(http://pryl.feber.se//feber/art/19063/mer_information_om_sony_ericss/)

Ytterligare ett alternativ är ju Nokia E90 som kommer snart.

Har haft en Nokia E90 ett par veckor och den funkar utan problem med macen med syncning, iphoto, iTunes etc... med Nokia media transfer.
Webläsaren är den bästa hittills, som jag har använt på en mobil, E-posten på funkar helt smärtfritt. Den Tar helt bra bilder och video. Den är dock inte världens snabbaste mobil men mycket snabbare än tidigare generationers Nokia "Kommunikatorer". Man blir iallafall inte irriterad att den är för slö... Bra välbyggd smartphone som har allt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-10 08:48

Valet föll på Nokia N95. Känns ju klart kompetent och har allt jag behöver och lite till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 17:45

räkna med en buggig telefon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-31 00:01

Det tycker jag inte. Det jag stör mig på är att micken ibland inte funkar (har hänt två gånger, åtgärdas med omstart eller mjukvaruuppdatering) och att det är riktigt kass batteritid. Måste ladda en gång per dygn. Förr i tiden kunde det gå nästan en hel helg utan att man behövde ladda. Men så erbjöd inte Ericsson R320 riktigt samma möjligheter... Jag är nöjd, på det stora hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 06:45

Jag har pratat med flera handlare som tom öppet erkänner att N95an är en buggig lur. Dom här personerna jobbar dagligdags direkt mot konsument.

Som en kille jag känner sa "Den luren köper man inte om man vill att det ska funka, den luren köper man om man inte har råd med en schysst bil" ;). Luren är trevlig om man ser till funktioner, klart det drar batteri och bjuder in till fel.

Min N95 fungerade utmärkt med v12 av programvaran och den jag sålt den till är nöjd. Men jag har en E90 nu och den är i mitt tycke helt överlägsen. Mycket trevlig produkt som jag varmt rekommenderar. Trevligt med 128 MB RAM, kraftfullt batteri, 800 x 352 pixlars skärm, bra tangentbord m.m.

Fick min E90 idag!
Vilken telefon!
Jag är djupt imponerad!

Solitere
Hur lyckades du synca kalender med Media Transfer?

Ursprungligen av Sventa46:

Solitere
Hur lyckades du synca kalender med Media Transfer?

Man skall inte använda Nokia Media Transfer för att synka kalendern. Då skall du använda iSync. Du använder Nokia Media transfer då för musik (iTunes), bilder (iPhoto). samt andra typer av filer du flytta mellan datorn och telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 12:19

Har en HTC 3600 (Trinity), bra att kunna köra Tomtom med sin inbyggda GPS. Har aldrig synkat den på Macen. Kopplar man bara in den så händer inget utom att den laddas. Ska testa pocketMac som nämndes ovan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-20 15:10
Ursprungligen av fredHo:

Har en HTC 3600 (Trinity), bra att kunna köra Tomtom med sin inbyggda GPS. Har aldrig synkat den på Macen. Kopplar man bara in den så händer inget utom att den laddas. Ska testa pocketMac som nämndes ovan.

Vet inte hur exakt pocketmac fungerar, men telefonen är ju samma lur som Qtek s200 fast lite nyare bara, och S200 fungerar kanonbra med både blåtandsync och usb-syncning i OS X om man använder Missing Sync.

Enda problemet är att installera mjukvara om de inte kommer i en .cab utan i en Windows-fil, då får man dra in det på en windowsinstallation, köra genom installationsprogrammet och plocka ut .cab-filen från installationsdestinationen i programmappen på windowsmaskinen.

Tack för svaret Solitere
Nu har det i alla fall kommit en plug-in från Nokia som gör att Isync funkar!
Kanonbra!

1
Bevaka tråden