Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta program från terminalen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter på en MacBook med grymt dålig musknapp (ska lämna in på lagning) och eftersom det är jobbigt att använda Finder när med en dålig musknapp så använder jag terminalen och flyttar lite filer och så och då slog det mig att det inte är särskilt smidigt att öppna program från terminalen. Varför är det så egentligen?

Hittade t.ex. en bild jag ville öppna med förhandsgranskning men det går ju inte att bara skriva:

oskar@tap:~$ preview bild.png

Det är synd. Men det verkar inte heller hjälpa att leta på var programmet faktiskt ligger:

oskar@tap:~$ /Applications/Preview.app/Contents/MacOS/Preview bild.png

Den öppnar visserligen programmet men den verkar inte ta någon indata så bilden öppnas aldrig. Någon som vet något sätt att kunna starta program från terminalen och få de att öppna filer?

TextMate har ju löst det hela smidigt med att installera en liten symbolisk länk så att man kan öppna med "mate fil" i terminalen

om du vill öppna en fil med dess 'default-app' kan du skriva: 'open min.fil'

Som gabriela nämnde är open(1) kommandot du vill åt. För att öppna bild.png i Preview, skriv:

open -a Preview bild.png

Tack för svaren, var precis vad jag letade efter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-08 20:49

Räcker med open bild.png om det är programmet som skulle öppnas om du dubbelklickade på den.

1
Bevaka tråden