Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny brännare till min Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-03 15:57

Hej!
Har en Power Mac G5, 2 x 1,8 Gb på tre år. Har gått som tåget hela tiden men brännaren på 4 x DVD känns lite gammal.
Är någon som kan tipsa mig om vilket märke/modell kan jag ersätta den med som är lite raskare och har dual layer utan att få problem?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-03-03 16:33

Jag införskaffade en sån här PIONEER DVD-RW DVR-111D funkar problemfritt.
RUnt 50 EUR betalade jag för den för några månader sen.

  • Medlem
  • 2007-03-03 16:56

Intressant!
Macoteket har en DVR-111 (utan D) som de säger inte stödjer bränning i Apples program.
Gör din det? Var det något strul med kontakter eller annat? Ska väl vara ATA - interface?

Senast redigerat 2007-03-03 17:07
  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-03-04 08:50

Nej absolut inga problem med Apple program, jag kopplade bara in den där min gamla sony brännare satt.

Jag stoppade in en Pioneer 111D i ett gammalt LaCie cd-brännarkabinett med FW. Funkar hur bra som helst. Så internt borde inte heller vara några problem.

  • Medlem
  • 2007-03-04 12:32

Tackar för hjälpen!
Bara och tuta och köra då.
Får leta reda på något ställe som säljer den.
Per:)

Om brännaren mot förmodan inte känns igen i Appleprogrammen så kan du testa att köra PatchBurn (www.patchburn.de) så ska det nog fixa sig.

Ursprungligen av gusax840:

Om brännaren mot förmodan inte känns igen i Appleprogrammen så kan du testa att köra PatchBurn (www.patchburn.de) så ska det nog fixa sig.

Patchburn behövs oftast (aldrig?) inte om man kör Tiger. Man kan bränna direkt från Apples program och Finder i alla fall utan att behöva göra några extra manövrar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-04 15:26

Lite on nya brännare 20xDvd fungerar också 350:- It Service.

B.D

NEC AD-5170 funkar också. Jag har nyligen bytt till en sådan i min PowerMac G5.

Kostar bara 299 kr på NetOnNet.

  • Medlem
  • 2007-03-07 23:46

Nu har jag en Nec installerad. 295 kronor på Dustin. De du Jesper. 4 kr billigare.
Tack för hjälpen!

Dock konstaterar jag att de fortsätter att envisas med regionkodningen. Borde ha spelat ut sin roll för länge sedan. Finns det något enkelt sätt att kring det? Helst skulle jag vilja stöjdja ett märke av brännare som är regionsfri.

Ursprungligen av per s:

Helst skulle jag vilja stöjdja ett märke av brännare som är regionsfri.

Något från Kina kanske? Här i Beijing är alla vanliga DVD-spelare (att koppla till tvn) regionsfria "out of the box". Skulle misstänka att brännare för datorer är likadana. Skulle bara fattas annat när alla skivor som säljs är piratkopierade versioner från världens alla hörn. Det skulle nog bli regionsbyte vid varje skivbyte i så fall...

  • Medlem
  • 2007-03-08 17:23

Jag har aldrig behövt välja region på någon vanlig DVD-spelare. Om man flyttar utomlands riskerar hela ens legala filmsamling bli oanvändbar. Eller om man tar med sig sin bärbara på resa. Tänk dig vilken annan produkt som helst med regionskydd. Mobilen, rakapparaten, TV:n, bilen, kameran.... Inte och undra på att branschen tappat taget och att folk förlorat respekten.:D
Tipsa gärna några firmor som kan bryta isen i Sverige och ta hem lite brännare utan r.kod.
När några börjat kanske snöbollen kommer igång. Hälsa kineserna!

1
Bevaka tråden