Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej formatera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har stora problem med min Powerbook G4. Kernel panic vid olika lägen. Har testat det mesta. Koört skivverktyg som noterarar att något är fel som den inte kan reparerar. Har kört haredware control. Har testat starta från annan skiva, får också då kernel panic då och då. Nu försöker jag radera hårdisken och installerara OSX från den CD som följde med maskinen, men det händer ingenting bara blått fält och den där snurrande klockan i över en timme nu. Ska de ta så lång tid att omformattera?

Ingen? Detta är nödläge.

Shit, har försökt hela dagen. Kernel panic hur jag än gör. Ringde och pratade med en tekniker som trodde att det var logikkorter. Kostar 10 000:- eller nåt. Powebooken är ju bara tre år. Ska det få vara så här? Måste jag köpa en sån där vit en? Mörker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-07 19:55
Ursprungligen av Ulf Boström:

Powebooken är ju bara tre år. Ska det få vara så här?

Ibland går datorer sönder, och det suger verkligen. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt saken, och ja, det får vara så.

Du lär bli nöjd med din MacBook, tänk bara på att köra med Intel-program, annars kommer det bli segt som sirap. Inget under skalet på din Intel-mac är ju i närheten av det som fanns under PowerBook-skalet.

Har du installerat RAM-minne i datorn? Plocka ur det och testa utan extraminne. Eller plocka ur och stoppa tillbaka det igen om möjligt. Tänk på att det är ESD-känsliga komponenter...

Jodå, jag har plockat ut och testat utan extraminne, samma visa. Har dessutom köpt en macbook som jag skriver på just nu. Känns surt, men jag måste ha en dator i arbetet. Hoppas jag inte blir besviken på macbooken.

Hämtat ur en tråd på 99mac men mins inte vilken, råkade ha det som ett utklipp på skrivbordet - kan möjligen hjälpa dig:

Har du provat att nollställa datorns hårdvara?
Gör så här; (inga grejor inkopplade till datorn)

starta om, håll omedelbart ner följande tangenter:

o+f+alt+äpplet

håll ned tangentkombinationen tills en vit skärm framträder och du är i open firmware läge.

skriv följande:

set-defaults (därefter return)
reset-nvram (därefter return)
reset-all (därefter return)

datorn startar om sig själv och hårdvaran är nollställd. Observera att - (bindestreck) inte finns på sin vanliga plats i openfirmwareläget utan under tangenten för ?

Prova detta och se om du fortfarande har samma problem sen.

Tack Olle, ska testa detta.

Olle, döm om min förvåning. det verkar som det funkade!. GJorde som du sa och ominstallerade sedan OSX. Nu verkar den gå som en klocka. Tack Olle. Ringde teknikern som aldrig hört att nollställande av moderkortet hjälper mot kernel panic.
Plötsligt står jag inför ett annat problem. Jag har två fungerande datorer. Kan man lämna tillbaka macbooken, har haft den i tre dagar. Eller ska jag sälja powerbooken? Vad kan man få för den. En 1,25 GHz 15" G4. Vad tror ni?

Räkna med att du får mellan 5.500 och 8.000 mer än så och du har tur, allt beroende av mängden minne och hur fräsh batteriet är. Jag köpte för några månader sedan en Powerbook 1,25 GHz ( 15" ) på Blocket och gav bara 5.600 för den. Den hade 256MB minne, airportkort och bra batterilängd - är allt lite gott att ha en reservmaskin så varför sälja om du inte behöver eller vill lägga slantarna på annat godis. Att lämna tillbaka MacBooken kommer dom aldrig att gå med på, affär är affär, är ju inte välgörenhet som dom lever av.

1
Bevaka tråden