Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa information från annan sida på sin egna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-06 17:00

Hej!

Jag har några funderingar kring hur man gör när man vill presentera information från en annan sida på sin egna. Eller rättare sagt hämta viss specifik information från en sida och sedan lägga ut det på sin egna, med möjlighet till att plocka ut just de delar man vill ha.

Jag kanske låter helt förvirrad i min fråga och det beror på att jag inte har nästan någon kunskap inom detta ämne förrutom att jag tror att det rör sig om något form av Javascript eller php?

Mest undrar jag vad man kan googla på för att hitta kanske exempel på kod eller liknande för att lösa detta? Kanske finns det program som kan lösa detta åt en?

Kanske finns det någon vänlig person här som ids skriva några rader även om min fråga är helt skruvad

Det beror ju på vad det är för info.

Om de inte publicerar den som rss eller som någon "microformat"-modul så måste du först bygga ett program som hämtar in informationen och sedan sparar om den i något format som något program (typ Wordpress eller Textpattern) på din sida kan läsa in och publicera.

Du kan ju prova att börja med att googla microformats så hittar du säkert lite nyttig info.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-06 22:18

Den visas inte som RSS kod utan med hjälp av Java om jag läser deras kod rätt. Bygga ett program lät för svårt för mig, men jag ska googla på det du tipsar om. Tack för hjälpen!

Javascript eller Java? Stor skillnad. Javascript är ett litet programmeringsspråk som används i webläsare. Java är ett programeringsspråk som man skriver hela applikationer med. Om det är i Java så blir det svårt att få ur informationen om de inte har ett API, men det är förmodligen Javascript du menar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 23:08

Vad du är ute efter kallas "screen scraping" (med reservation för missförstånd, då din förklaring är ganska vag), men jag tvivlar på att du kommer kunna genomföra detta utan programmeringskunskaper.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-07 08:41

Jag tvivlar också på att den som äger informationen kommer bli helt nöjd med att du lånar den... har du frågat om lov?

Jag håller med om vad som sagts tidigare, du behöver fråga om tillstånd.

Men vad gäller programmeringen så är det inte så väldans komplicerat. De flesta programmeringsspråk för webbapplikationer (tex Lasso och PHP bara för att nämna två) har dels funktioner för att läsa in en webbsida i en variabel och dels funktioner för att hantera, dissikera, söka/ersätta och sammanställa textsträngar.

Så ett script skulle regelbundet (eller när din sida efterfrågas) hämta webbsidan, söka rätt på var i HTML-koden den info du ville ha står, plocka ut den biten (bitarna), spara dem i variabler och kanske göra ytterligare ett spara-steg, dvs spara dem i någon annan form (databas, textfil, htmlfil osv) för att efter det kunna användas i det sammanhang du vill ha dem.

Här kan du tex läsa beskrivningen av kommandot [Include_URL] som finns i Lasso:
http://reference.omnipilot.com/Reference.LassoApp?[Include_URL] (det finns ett motsvarande någonstans i PHP).

Nästan alla webbhotell har PHP och/eller MySQL (databas), det finns även många webbhotell som har Lasso, alltså kan man göra en sådan här lösning på ungefär 4-8 timmar, men det förutsätter som tidigare påpekats att du måste kunna lite programmering, eller anlita någon som kan eller gå en kurs för att lära dig den lilla snutt som behövs.

Du kan även Googla på Mashups (notera länkar längst ner), här är en artikel som förklarar det hela:

Mashups: An Easy, Free Way to Create Custom Web Apps (Många bra länkar här med)

Det finns även denna site:

Zoho Creator

där man kan skapa en Mashup om jag förstår siten korrekt vid en hastig genomläsning.

Även denna serverprogramvara kanske kan vara något, en serverprogramvara som är till just för att skapa Mashups, återigen har jag inte läst fruktansvärt noga.

Kapowtech

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-22 19:36

Tack för alla tips jag fått och jag ber samtidigt om ursäkt för att jag vart så seg att svara. Det hela löste sig med ett s.k. "Cron job" som sköts via en Unixburk. Är dock inte jag själv som fixat det utan en bekant som var grym på det där. Cron jobbet hämtar hem den aktuella hemsidan och sparar intressant information i en textfil. Den textfilen skrivs sedan ut med hjälp av ett ASP script där man samtidigt kan bestämma utseendet på sidan.

Jag har fått tillstånd av personen bakom den ursprungliga sidan att använda informationen så det löste sig jättebra!

Tack för alla tips ännu en gång!

1
Bevaka tråden