Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laborera med shared memory - vad rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OS X förinställning för delat minne är enligt uppgift inte helt optimal.

Vad har du ändrat till för att förbättra den?

Jag har ändrat till:
kern.sysv.shmmax=16777216
kern.sysv.shmmin=1
kern.sysv.shmmni=128
kern.sysv.shmseg=32
kern.sysv.shmall=4096

från:
kern.sysv.shmmax: 4194304
kern.sysv.shmmin: 1
kern.sysv.shmmni: 32
kern.sysv.shmseg: 8
kern.sysv.shmall: 1024

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-06 20:51

Det beror väldigt mycket på vad man använder datorn till. Kör man t.ex. tunga databaser kan lite ändringar där säkert göra underverk. Jag är rent almänt inte helt tillfreds med OS X minneshantering, men det får duga, och jag har inte lyckats optimera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 21:57

Det finns ju flera olika sätt att skaffa delat minne: shmctl (SySV), shm_open (posix) eller mmap. Eller till och med att ha en trådbaserad lösning utan shared memory istället för att dela minne mellan processer.

De parametrar du nämner gäller processer som använder sig av SysV-modellen (shmctl, etc).

Det är omöjligt att rekommendera värden på parametrarna utan att veta exakt hur applikationen använder delat minne och till vad. T.ex. parametern shmmax styr ju maximal storlek på ett minnes-segment. Om man använder en databashanterare som cachar databasen i ett delat minne är ju 16MB (som du satt) på tok för litet! Om din applikation inte använder SysV-primitiver för sitt delade minne så är ju uppbumpningen till 16MB helt onödig.

Vad är det för applikation du försöker hjälpa på traven med trimmningarna?

1
Bevaka tråden